Jump to content

sub 300 blackout


sageman

Recommended Posts

Har handlet inn en Ruger American Ranch i 300 Blackout og har som plan å holde meg til subsoniske skudd, enn så lenge iallefall. Har også handlet inn Lapua hylser, Vithavuori N340 krutt og to typer kuler; Hornady Sub-X 190grains og Nosler Varmageddon 110grains. Løpet på den riflen er 41cm med 1:7 snurr.

Tenkte å sikte meg inn mot en fart på 350m/s for begge kulene og jobbe meg nedover til en konsistent subsonisk fart, og på sikt også med stabil presisjon. 

Etter å ha studert diverse ladetabeller, manualer og forum, både rundt 300 BLK, .45 ACP og .357Mag, så har jeg kommet frem til at 6.5grains burde være et ok startpunkt for 190-kula, men sliter med å finne hva som ville være et ok startpunkt for 110-kula for denne farten, så om noen har et godt forslag så mottas det med stor takk.

 

Imøteser også gjerne eventuelle tips og kommentarer rundt valget av de forskjellig komponentene jeg har valgt.

Link to comment
Share on other sites

Har og handlet inn utstyr for 300 BLK men ikke kommet i gang med dette ennå. Har også Hornady Sub-X 190grains kuler men mangler vel det kruttet, som etter det jeg leser er mest brukt til dette N-120. Jeg har en 1/2 boks N32C men finner ingen ladedata for dette til disse kulene. Er jo håpløst når ingen kan sende krutt så en får ta dette innkjøpet i kombinasjon med en annen reise.

Løpet mitt et 53cm med 1:7 i stigning.

Så følger med på dette i spenning.

Link to comment
Share on other sites

Hei, mine erfaringer er at denne patronen gir store avvik for de som bruker QuickLOAD. Faktisk første gangen jeg har sette så store forskjeller i dette programmet. Til 190grs  kulen er nok N340 i raskeste laget. Ladedata finner du med krutt med brennhastighet som N110 og N120. Med 110grs kule derimot vil det fungere bra. Nå er jo ideen med veldig raske krutt at dette gir mindre støy. I min rifle, en S&L er ladninger under 1000fps ikke noe særlig presise. Ladninger på 1050fps er hull i hull på 100m med alt fra 190grs til 225grs. Og, husk på at en patron med så lite trykk og fart gir mye sure gasser i løp og mekanisme. Må pusses etter bruk. Lykke til!  

Edited by 350 Rem mag
Link to comment
Share on other sites

Har funnet en god del info om N110/N120 til dette kaliberet ja og det er et populært valg, men inntrykket mitt er at dette er for det meste fordi halvparten av amerikanerne springer rundt med AR15 og andre varianter av halvautomatiske rifler og desse er avhenging av det litt "tregere" kruttet for å i det hele tatt funksjonere mekanismen. For bolt rifler gir visstnok det raskere kruttet både mindre støy, renere forbrenning og bedre presisjon, et populært krutt som blir brukt er vel Trail Boss som er enda raskere enn N340 igjen.

Så det er vel mye pga dette inntrykket jeg har gått for et såpass  raskt krutt, men å finne ladedata for det er ikke helt enkelt nei. Når det er sagt så er det absolutt godt mulig at jeg har misforstått noe fundamentalt underveis her, for all del arrester meg gjerne isåfall👍

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke N32C være beste alternativet for sub i .300 BLK, som i de fleste andre sub ladninger?

Trailboss er kanskje enda bedre, men er vel listet som ulovlig i Europa grunnet noe av innholdet.

Vet ikke hvor bra GRT stemmer på sub ladninger, men får den ganske nøyaktig på mine normale ladninger for 243 og 308, og der ser 6,5 grain N32C ut som et bra sted å jobbe seg ned fra.

Link to comment
Share on other sites

Losvar skrev (11 minutter siden):

Vil ikke N32C være beste alternativet for sub i .300 BLK, som i de fleste andre sub ladninger?

Ikke nødvendigvis. Ekstrudert krutt (N32C, Trailboss etc.) er egnet for patroner som har uforholdsmessig stort hylsevolum. 300 BLK har såpass lavt hylsevolum at "vanlig" krutt kan fungere bedre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har funnet ut at jeg får bedre presisjon med krutt med brennhastighet rundt N110-N120 og tregere. Dette gir også god fylling av hylsa med kuler fra 190grs og rundt 1050fps i utgang. Når det gjelder veldig raske krutt tror jeg bruken av dette skyldes i hovedsak om ønsket om så lite lyd som mulig. Presisjonsmessig blir det nok ikke like bra, mye på grunn av ujevn utgangshastighet med veldig raske krutt.

Link to comment
Share on other sites

Ja da har jeg kommet så langt at jeg har fått montert 300 BLK løpet i min S&L Legacy. På toppen har jeg montert en Swarovski dS 5-25×52 P L. Vil tro den blir bra på denne potetkanonen.

Fikk med et par esker fabrikkammo Barnes VOR-TX som jeg skal teste først og grovinnskyte siktet med.

Så har jeg ladet opp 5 stykk Hornady SubX 190gr med 0,4g N32C. For øvrig et merkelig lett krutt.

Og 5 stykk Hornady SubX 190gr med 0,66g N120.

Nå venter jeg bare på at det skal bli litt varmere i været før jeg begir meg på banen for og teste dette. Blir spennende og se hvilke hastigheter dette gir.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg allikevel skulle lage meg en OAL-tomhylse til dette våpenet, så ladet jeg opp en 110 grains Varmageddon for å sjekke om jeg hadde et fornuftig startpunkt. Med 0,39g N340 og 53mm oal så var den subsonisk, gikk klar av løpet og ingen trykktegn på tomhylsen så vidt jeg kan se. Så et greit utgangspunkt, selv om jeg ikke har målt farten enda.

IMG_0995.jpeg.0b280125533a1a11b768b474b5d66e3a.jpegIMG_0994.jpeg.cd537150ea448e43b4056a239d877cdb.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...