Jump to content

Hylsepleie, hvordan pleier du hylsene før lading mtp trimming, avgrading osv.


høggern

Hvordan pleier du hylsene dine før hjemmelading?   

12 members have voted

  1. 1. Hvordan pleier du hylsene dine før hjemmelading?

    • Pleier ikke gjøre noe som helst med hylsene, bare lader i veg og kaster de når de blir for lange eller sprekker
      2
    • Trimmer hylsene til nøyaktig samme lengde når hylsene begynner bli for lange (etterhvert), avgrader samtidig
      8
    • Trimmer hylsene før første lading slik at alle får nøyaktig samme samme lengde, avgrader samtidig
      1
    • Trimmer hylsene før første lading slik at alle får nøyaktig samme samme lengde, avgrader samtidig, renser samtidig tennhettekanal og tennhettelomme
      0
    • Trimmer hylsene før hver lading slik at alle får nøyaktig samme samme lengde, avgrader samtidig, renser samtidig tennhettekanal og tennhettelomme, sorterer hylsene på vekt og kasserer /legger til side hylser som avviker
      0
    • Trimmer hylsene før hver lading slik at alle får nøyaktig samme samme lengde, avgrader samtidig, renser samtidig tennhettekanal og tennhettelomme, sorterer hylsene på vekt og kasserer /legger til side hylser som avviker, gløder med jevne mellomrom eller iallefall en gang i blandt
      0
    • Trimmer sjelden men sorterer ut avvikere vektmessig og lengdemessig
      0
    • Trimmer sjelden men gløder innimellom
      0
    • Kaster alltid hylser som man skjøt dårlige skudd med ;)
      0
    • Trimmer hylsehalser til uniform godstykkelse i halsen i tillegg til en eller flere av de valgmulighetene som er oppgitt over.
      1


Recommended Posts

Denne gjelder hva folk gjør med hylsene (tenker ikke på rengjøring osv her ) før man lader de på nytt? 
Kom med begrunnelse hvorfor du gjør akkurat din foretrukne metode som du vanligvis gjør.
Om jeg har glemt et alternativ, kom med det på innlegg så lan jeg legge det inn som en avstemmingsmulighet. 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Jeg trimmer ikke før nødvendig, unngår å sette skulderen tilbake hvis hylsene kamrer (halspressing), renser tennhettelomme på alle hylser. Sjekker alle hylser visuelt utvendig, bindersmetoden for innvendig sjekk (hver femte hylse i starten, alle hylser etter tre omladinger).

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp gjort 7000 6,5x55 hylser klar for lading etter følgende metode som jeg etter vært har standardisert på. 

1 Kontrollerer hylsene visuelt for sprekker og deformasjoner, trimmer de og avgrader innvendig.

2 Tromler de i 2t i ris med messing puss.

3 smører og helpresser samt tar ut tennhette.

4 Vasker de i våttromler først 30min med varmtvann og oppvaskmaskinpulver deretter 5m med varmtvann og litt sitronsyre. Skylles og legges til tørk.

De er nå klar for ladding.

Link to comment
Share on other sites

Måler hver hylse, sorterer mellom de som må presses/trimmes og de som er innenfor målene i mitt kammer (skulder) og lengdespesifikasjonene. Har en lengdetolk for hylselengde, og bruker skyvelær og "headspace"-måler, så der er det svart/hvit - ok/ikke ok. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...