Jump to content

Dillemma: 22.cal til skytetrening.


klumsen

Recommended Posts

Hei.

Lanserer følgende dillemma:

Guttungen min på snart 11 er dfs skytter, samt jeg skyter noe selv.

Men vil nå øke treningsmengden noe og vil gå til anskaffelse av 22.

Har fire alternativer: Ancutz, men den er for liten i hånda til guttungen og begrenser buken min og da den ikke er godkjent for meg.

Nr to er selvfølgelig en Sauer. Med 6.5, og 22. er en oppe i 20.000,- Syntes det er kanskje litt dyrt, og brukt er nesten samme pris.

Nr tre er alms heldempede ruger 10/22 da kan jeg bruke den og til jakt men bråker litt i repeteringen. samt at mye utstyr til den.

Nr fire er alms heldempede cz 452 varmint kan og brukes til jakt og repeteringen er mer stille.

De to siste er ikke godkjente til dfs skyting, men vil gjøre mengde trening mulig. Og det til en overkommelig pris.

 

Tar gjerne imot innspill på godt og vondt. PS har tatt søk funksjonen men føler det ikke akkurat fenger mitt dillemma.

Bær over meg:)

 

Klumsen

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

 

M67 er ikke alternativ i denne sammenhengen :)

Blir en av de fire nevnte, fortrinnsvis en av de tre nederste.

Men.. Syntes at Saueren er dyr, og de andre kan brukes til jakt. :)

Det er Saueren som er best egnet til formålet. Må kanskje kjøpe en med bare .22 men er da stollen på disse stor nok til 6.5cal.

Og kan en evt komplettere med sluttstykke og magasin? eller er de som selges som .22 bare .22?

 

Klumsen

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg ville satset mye på å kjøpe en Sauer. Det er etter min mening det mest "universelle" våpenet det går an å eie i Norge for tiden. Om det blir DFS eller jaktfelt eller annet som blir aktuellt i årene som kommer så vil dette våpenet kunne benyttes. Til posteringsjakt er det også brukbart om man ønsker det.

20000,- med .22 sett kan virke dyrt men tar man kvaliteten i betraktning tillater jeg meg å påstå at man får svært mye for pengene. Bruktverdien er jo også meget høy, skulle det vise seg at innteressen ikke holder seg vil du kunne selge våpenet med minmalt tap.

Link to comment
Share on other sites

Da blir det nok Sauer.

De har en "leasing" avtale i skytterlaget.

Men Juniorstokken er jo en del lettere enn seniorstokken.

Det er jeg som stort sett kommer til å skyte med 6.5.

Skal jeg da velge det lengste og dermed tyngste løpet for å komansere for den lette stokken, eller blir tyngdepunktet helt feil da?

 

Klumsen

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder løp passer 70 løpet best for de fleste (eller kapp 70/74 løp til 67-68 cm er egentlig aller best men det blir endel styr). 67 (Lettløp) + blylodd funker også og da kan du ta dem ut når junior bruker børsa. Lengden er lett å forandre med mellomleggsplater. Hvis du har to skjefter og løp kan du forandre børsa helt på 15 min. :wink:

Link to comment
Share on other sites

om det er kal 22 det er snakk om er det 70 cm løp på sauern, men det løpet har samme profil og engde som 67/19 løpet for 6,5 og 308. dette fordi kammeret er lengre bak i kassa.....

 

men i praksis er det løpet omtrent det samme som 67/19 løpet. å er det eneste som leveres i kal 22.

forvirrende?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...