Jump to content

Svartkrutt som Kongsbergs hagle


sfanett

Recommended Posts

sitter å ser etter krutt hagle av eldre utgave som i utgang punkt brukte svartkrutt. Ser ut som er helt håpløst få sendt krutt i posten og sånt så funnet butikk i tromsø selger krutt

https://www.vapenandresen.no/krutt

denne ammunisjon kan brukes i våpenet

https://www.norma.as/nitedals/117374/nitedals-spesial-retro-12-65-us6-30-g-bismuth-patron-i-kaliber-12-65 vet ikke hvordan krutt dem bruker

Link to comment
Share on other sites

Ehh? Ikke helt sikker på hva du forsøker å si/spørre om her men jeg prøver.

 

Du har ei gammel Svartkrutthagle du trenger ammunisjon/krutt til?

 

Nei, den Nitedalspatronen her ikke svartkrutt. Om en patron erladet med det står det klart og tydelig på patronen. Sortkrutt, Back powder eller Schwarz Pulver eller noe slik på tysk.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (56 minutter siden):

Ehh? Ikke helt sikker på hva du forsøker å si/spørre om her men jeg prøver.

 

Du har ei gammel Svartkrutthagle du trenger ammunisjon/krutt til?

 

Nei, den Nitedalspatronen her ikke svartkrutt. Om en patron erladet med det står det klart og tydelig på patronen. Sortkrutt, Back powder eller Schwarz Pulver eller noe slik på tysk.

 

 

men det skal finnes krutt som er nyere som er lik svartkrutt

Link to comment
Share on other sites

tailgunner skrev (1 time siden):

Pyrodex er svartkrutterstatning men jeg vet ikke av ferdig ammunisjon ladet med det. 

Jeg tror ikke man får svartkrutt-patroner heller. 

Hva slags hagle har du?

det er en Kongsbergs hane hagle i 12 og 16 kal hylsa må ikke være lenger 65mm så ha et krutt som er lik svartkrutt problemet ble at ikke får sendt krutt som jeg trenger. snakket i dag med Kongsberg Våpenhistoriske Forening og en børsesmed jeg finner fortsatt ammunisjon til kal 12 å kjøpe men ikke til 16

Link to comment
Share on other sites

Jeg sliter også med å forstå hva du egentlig spør om. Slik jeg forstår det så enten har du, eller vurderer å kjøpe Kongsberg hanehagle i kaliber 12/65 eller 16/65 og trenger ammunisjon til disse haglene?

 

1. Kjøper du ammunisjon så trenger du ikke å kjøpe krutt i tillegg.

2. Skal du kjøpe krutt for å lade patroner selv så trenger du også hylser, forladninger, tennhetter, og ikke minst ladedata. Haglelading er mer komplisert enn riflelading. Dersom formålet ditt er å starte med lading fordi det er vanskelig å oppdrive ammunisjon til en antikk hagle, så er det noe jeg vil fraråde i ditt tilfelle.

3. Patronene du linker til i kaliber 12/65 er ladet med nitrocellulose "nitro" også kjent som røksvakt krutt. Ikke svartkrutt.

4. Kongsberg produserte hagler fra og med 1922, og røksvakt krutt ble vanlig allerede rundt 1890. Jeg tviler dermed på at denne hagla opprinnelig var laget for svartkrutt.

 

Når alt det er sagt så selger jaktkroken patroner i kaliber 16/65: https://www.jaktkroken.no/ammunisjon/hagle/kaliber-16/haglepatroner-sellier-bellot-red-and-black-kal16-65-us-5-norsk-4-2076

 

Merk at disse patronene er i bly, som du ikke får skyte med på leirduebanen, og for alle praktiske formål er forbudt på jakt. Så tenk litt over hvor du eventuelt skal skyte med denne hagla, og vurder om du heller skulle hatt ei moderne hagle i et mer vanlig kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Biskopen skrev (23 minutter siden):

Jeg sliter også med å forstå hva du egentlig spør om. Slik jeg forstår det så enten har du, eller vurderer å kjøpe Kongsberg hanehagle i kaliber 12/65 eller 16/65 og trenger ammunisjon til disse haglene?

 

1. Kjøper du ammunisjon så trenger du ikke å kjøpe krutt i tillegg.

2. Skal du kjøpe krutt for å lade patroner selv så trenger du også hylser, forladninger, tennhetter, og ikke minst ladedata. Haglelading er mer komplisert enn riflelading. Dersom formålet ditt er å starte med lading fordi det er vanskelig å oppdrive ammunisjon til en antikk hagle, så er det noe jeg vil fraråde i ditt tilfelle.

3. Patronene du linker til i kaliber 12/65 er ladet med nitrocellulose "nitro" også kjent som røksvakt krutt. Ikke svartkrutt.

4. Kongsberg produserte hagler fra og med 1922, og røksvakt krutt ble vanlig allerede rundt 1890. Jeg tviler dermed på at denne hagla opprinnelig var laget for svartkrutt.

 

Når alt det er sagt så selger jaktkroken patroner i kaliber 16/65: https://www.jaktkroken.no/ammunisjon/hagle/kaliber-16/haglepatroner-sellier-bellot-red-and-black-kal16-65-us-5-norsk-4-2076

 

Merk at disse patronene er i bly, som du ikke får skyte med på leirduebanen, og for alle praktiske formål er forbudt på jakt. Så tenk litt over hvor du eventuelt skal skyte med denne hagla, og vurder om du heller skulle hatt ei moderne hagle i et mer vanlig kaliber.

har funnet ut det meste om haglene vi har

DETTE LURER JEG MER OM KRUTTE 3. Patronene du linker til i kaliber 12/65 er ladet med nitrocellulose "nitro" også kjent som røksvakt krutt. Ikke svartkrutt. 

Det kruttet er det vanlig krutt som brukes nyere hagler som kan brukes?

 

Disse våpen blir ikke brukt mye, det er bretten på patron vi må passe på ikke blir for lang

Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (20 timer siden):

Hvordan er det å lade selv? Kan man kjøpe svartkrutt på samme tillatelse som til å kjøpe krutt til røyksvakt?

det jeg klarte finne om svartkrutt så må man være i svartklubb eller søke til politiet for kjøpe svartkrutt

Link to comment
Share on other sites

De patronene jeg linket til er også ladet med røksvakt krutt. Lengden er 65mm så de passer i kammeret på Kongsberg-hagla.

 

Om hagla tåler røksvakt krutt vet jeg ikke med sikkerhet. Spør våpenhistorisk forening. Hvis de sier ja, så kan du bruke disse patronene.

Edited by Biskopen
Skriveleif
Link to comment
Share on other sites

Biskopen skrev (7 minutter siden):

De patronene jeg linket til er også ladet med røksvakt krutt. Lengden er 65mm så de passer i kammeret på Kongsberg-hagla.

 

Om hagla tåler røksvakt krutt vet jeg ikke med sikkerhet. Spør våpenhistorisk forening. Hvis de sier ja, så kan du bruke disse patronene.

men det krutte du snakker om er det vanlig krutt som brukes nyere patroner?

Link to comment
Share on other sites

dette er svar jeg fra Kongsberg foreningen

Originalt ble disse produsert med 65 mm kammer. Om de er 70 mm så må de i så fall ha blitt modifisert etterpå. Vi vil ikke anbefale å bruke 70 mm patroner. Det kan gi overtrykk. Videre må det benyttes blyhagl.

 

KVF har ikke ladedata for disse patronene. De som lader selv i vår forening benytter svartkrutt og lader med sine egne personlige ladedata.

 

og 

Husk at kammeret er laget slik at patronen skal ha plass til å folde ut stjernebretten på patronen. Så du må ha plass til mer enn en skarpladd patron. Om du ikke vet hvordan dette henger sammen så bør du bruke 65 mm, eller få noen profesjonelle til å måle.

Edited by sfanett
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner til dem og nettsiden, men har ikke sett i tråden hvilken modell det er snakk om. Rolling Block eller sideligger, og i så fall hvilken? Og hva er det som gjør den farlig å skyte med?

 

Forresten så vet jeg om en Kongsberg sideligger som antagelig er til salgs hvis man gir eier et godt tilbud, men husker ikke hvilken modell. Sannsynligvis m/47 siden den er mye vanligere enn de andre.

Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (1 time siden):

Jeg kjenner til dem og nettsiden, men har ikke sett i tråden hvilken modell det er snakk om. Rolling Block eller sideligger, og i så fall hvilken? Og hva er det som gjør den farlig å skyte med?

 

Forresten så vet jeg om en Kongsberg sideligger som antagelig er til salgs hvis man gir eier et godt tilbud, men husker ikke hvilken modell. Sannsynligvis m/47 siden den er mye vanligere enn de andre.

denne https://www.kvf.no/vaapen.php?type=Hagle&weaponid=HAG0001

Link to comment
Share on other sites

Ah, de er jo litt morsomme.

 

Hva er grunnen til at du tror den ikke er trygg å skyte med? Deler er ikke umulig å få tak i, kan til og med hende jeg har noen liggende.

 

Disse haglene tålte røyksvakt krutt da de var nye, og gjør det nok fremdeles hvis ikke tilstanden er helt begredelig. Jeg vil tro de aller fleste skudd avfyrt i Kongsberg Rolling Block hagler opp gjennom årene har vært vanlig fabrikkammo, da ofte røyksvakt. Må bare ha ammo med riktig lengde, enten 65mm eller 67,5. Sistnevnte har tynnere gods helt foran i hylsa, avsmalnende til ingenting, slik at de skal passe inn i overgangskonus i et 65mm kammer uten farlig overtrykk.

 

Selvfølgelig ikke stålhagl, er som oftest full trangboring på disse haglene.

Link to comment
Share on other sites

Har du funnet noe feil som du vil ha børsemaker til å se på, eller mener du bare generell sjekk sånn for sikkerhets skyld?  Er ikke veldig mye som kan gå galt på disse, hvis alle delene er på plass og ser hele ut. Jeg sliter litt med å forstå hva som er problemet her, eller hvorfor det skal bli dyrt hvis du ikke ser noen konkret feil eller skade.

 

Ser du lys gjennom løpet?

Låser den uten mye slark i "høna" når hanen er i nedspent stilling?

Er begge tverrpinnene på plass, altså de akslingene som hane og høne løper på? Med låseskruer til begge så de ikke kan falle ut?

Står hanen i hel- og halvspenn uten at den kan "falle" ved moderat vold mot våpenet?

Har tennstempelet noenlunde rund tupp uten skarpe kanter, og løper fritt i høna uten å sette seg fast i fremre stilling?

Har sikkerhetslåsen fungerende fjær og løper fritt uten å sette seg fast i ulåst stilling?

 

Hvis ja på alle spørsmålene, så ville jeg ha prøveskutt med langt snoravtrekk og deretter kalt børsa for trygg nok. Men det er meg, mine fingre og mine øyne. Du må gjøre din egen vurdering for deg før du eventuelt risikerer noe.

 

Men selvfølgelig, til primær brukshagle er den ikke så mye å satse på så en rimelig dobbeltløpet ville nok vært et bedre valg hvis planen er å ha den for å jakte med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...