Jump to content

Sikker et dumt spørsmål men må bare spørre…


Jeger-567

Recommended Posts

ToreE skrev (3 timer siden):

Skinnemontasje (M) klinger vel ikke så godt her i landet. 

Hvorfor det, det må jo være bra at trådkorset alltid er i vater. Jeg hadde rifle en gang for lenge siden, å jeg mener bestemt at kikkert ikke var helt i vater, å det var irriterende.

 

Jeg har lurt på om skinne montasje er like sterkt som ringer som klemmer jevnt rundt et rør.

Link to comment
Share on other sites

Nå lar det seg vanligvis gjøre å "vatre" opp et sikte i ringmontasjer nok så greit. En skinnemontasje er nok vel så sterk og stabil, men "fleksibilitet" ift flytting til andre våpen fordrer samme montasjesystem. Tilgjengelighet og pris kommer også i en annen kategori enn feks picatinny/ QRW combo.

Link to comment
Share on other sites

Think! skrev (34 minutter siden):

Hvorfor det, det må jo være bra at trådkorset alltid er i vater. Jeg hadde rifle en gang for lenge siden, å jeg mener bestemt at kikkert ikke var helt i vater, å det var irriterende.

 

Jeg har lurt på om skinne montasje er like sterkt som ringer som klemmer jevnt rundt et rør.

Jeg har ikke noe i mot skinnemontasje. Har akkurat samme kikkert på skinne selv.

 

Men det er ikke mange å se på skytbanen, så det virker ikke å være så "populært"

Link to comment
Share on other sites

Kikkert i vater, som en får automatisk med kikkertskinne, er fint til liggende skyting.

Hvis man skyter sittende (på post), stående eller på bevegelig mål er det bedre (for høyreskyttere) å legge inn litt cast off ved å vri kikkerten litt med klokka. På de fleste rifler gir det samme resultat som cast off i skjeftet på ei hagle. Med kikkert i ringer kan man vri kikkerten til rifla sitter perfekt. Det er heller ingen problemer med å skyte liggende med litt cast off i skjeftet. ( skyter man langhold, og har 20-40moa picrailskinner, må man vite hva man driver med når man vrir på kikkerten. Men, det er vel heller ingen skinnekikkerter som brukes til slikt)

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...