Jump to content

Zeiss V4


NordbergStjerna

Recommended Posts

Har 2 stk Zeiss V4 4-16x44.

 

En uten lys (Ret 20/Z-PLEX) med parallakse 50 yards+ (og ballistisk tårn), og en med lys (Ret 60) med parallakse 10 yards+

Førstnevnte har jeg på en Anshutz i 17 hornet. Sistnevnte på ei 22LR pipe.  Kjøpte dem begge på tilbud (mener jeg betalte 8K hos XXL for sistnevnte), og gitt prisen slet jeg med å finne noe bedre der og da - for mine formål (jakt). Ikke noen stor fan av moa men skrur veldig lite på disse utover innskyting. Generelt god kvalitetsfølelse, grei optikk - og pen Zeiss logo :) 

Edit:
Er vel denne modellen XXL har i sortimentet sitt nå. Denne kjøpte jeg i februar i år. Ligger på 11K nå ser jeg - ville ventet på tilbud muligens.image.png.bab0da6e3519e6ac58043609de74a716.png

Edited by 8x57IRS
Link to comment
Share on other sites

8x57IRS skrev (4 timer siden):

Førstnevnte har jeg på en Anshutz i 17 hornet.

Føler at 17 Hornet fortjener litt mer enn å bare nevnes i en bisetning 😊

 

Kunne du tenke deg å fortelle litt mer? Bruk, presisjon og evt ladning? Revejakt kanskje? Og kanskje noen ord om rifla?

Edited by Polardego
Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen til forumet!

 

Zeiss Conquest lages visstnok i Kina, unntatt de små håndkikkertene (8x20 - 10 x 25), som lages (fortsatt?) i Japan. Jeg har sistnevnte, og den er hvertfall verd pengene. Jeg har vanlig Zeiss 2,5-10x50 Classic riflekikkert, den også gjør jobben.

 

Når du skriver "baneskyting" - tenker du da på DFS kikkertklassen (200 m)? De nevnte kikkertene er mer enn gode nok der, og også til feltskyting, til DFS felt bruker jeg å ha 6-24-kikkerten på 18 ganger forstørrelse.

 

44 eller 50 mm? Til bevegelig jakt er det jo spørsmål om hvor mye vekt du vil bære, toppjakt er jo mest på dagen, så en trenger ikke all verden til objektiv. Noen vil si at 3 mm høyere montasjer gjør våpenet "topptungt", man må jo uansett ha kinnstøtte som passer.

Link to comment
Share on other sites

Hei @Polardego. Beklager men glemte helt å respondere på denne.

Er denne børsa jeg har i .17 hornet.
image.png.fbf999c25cb5d867f054953b73ad7e26.png
https://www.anschuetz-sport.com/en/jagd/mediumkaliber/basismodelle-1771/

Avtrekket er svært lett (2 trinns)!  Litt uvant i starten. 
Kjøpte nokså mye original ammo (Hornady v-max 20 gr), ekstra hylser og kuler (20 og 25 gr). Vil lade selv på sikt. Foreløpig har jeg på en svær .22 Atech H2 demper men vurderer kanskje noe mindre på sikt. Ikke så mange .17 dempere der ute riktignok. Den smeller ganske bra til å være en såpass liten patron men det er tilnærmet ikke følbar rekyl. Kulene blir helt pulvisert så det er ingen rikosjett fare. En av hovedgrunnene for at jeg gikk for den. Har avlivet mink i fjæresteinene med den, men er kråker som er på hovedmenyen. Er lite rev i området der jeg har jaktet.  Skal ikke uttale meg om presisjonen før jeg har skutt litt mer med den men det ser lovende ut.
image.png.6dbbf60141362ef21d68987944410c36.png

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...