Jump to content

Puma kniver


Friluftssverre

Recommended Posts

Hei,

 

Har fått en koffert med ubrukte Puma kniver fra 70/80-tallet fra min far. Han hadde agenturet i sin tid, men knivene var typisk for dyre for det norske markedet.

 

Det er klassikere som «white hunter» etc og de fleste er helt ubrukte. Er det noe tips til hvordan man kan få verdsatt et slik sett?

 

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med settet, faren min var en ivrig jeger - men jeg passer nok best i inn i dyrebeskyttelsen🤓

Link to comment
Share on other sites

Friluftssverre skrev (9 minutter siden):

Er det noe tips til hvordan man kan få verdsatt et slik sett?

 

Bilder, her, er alltids en god start. 

 

Ser at det er vilt varierende priser på disse og har ikke innsikt i hvorfor, men det er det muligens andre som har.

 

Ellers man ikke være jeger for å verdsette en fin samling kniver, verken med eller uten affeksjonsverdi!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar - har googlet litt og kommer frem til at knivene varierer mye i pris. Er det enkelte årganger, eller produksjonssteder som er mere verdt?

 

Det er jo så mange kniver og brett her. Det er sikkert 4 brett jeg ikke har tatt opp på bildene…

 

@Torf - det følger dessverre ikke med slirer til kofferten🤓

1B465937-0156-4B6E-94AD-BBE3CDD0F72F.jpeg

624CE793-6E81-4809-98F3-EA0EF76214BC.jpeg

Edited by Friluftssverre
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Der trur eg du sit på litt penger, faktisk. Men det er nok ikkje lett å få solgt det i norge. Ville kanskje lodda stemningen på Bladforums. Eller Ebay. Der kan du jo legge dei ut som ein auksjon med ein fornuftig minstepris. 

 

Veldig kul samling, forresten! Fleire der som får det til å rykke i nostalgifoten :-) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Helt riktig Skruerogmuttere - faren min drev et importselskap og hadde blant annet agenturet på Puma i Norge. Dette er en «vareprøve-koffert» som er blitt brukt i innsalget hos forhandlerne. 
 

finner dessverre ikke slirene (kun noen få nederst i kofferten). Takker for tips mot amerikanske samlere😊

Edited by Friluftssverre
Link to comment
Share on other sites

Friluftssverre skrev (18 timer siden):

   -   men knivene var typisk for dyre for det norske markedet.

 

Det var ikke knivene som var for dyre, det var "snusfornuftige" og gjerrige norske kjøttjegere som fant ut at en Mora-kniv kunne gjøre omtrent det samme. (Og som forbannet "offentlige inngrep", som forbud mot Krag-J på storviltjakt, så de måtte kjøpe en M/98 til hele kr. 125,-).

 

Jeg kjøpte min Puma-Bowie for "lommepengene", kr. 6,50 pr. dag, da jeg gikk USK på Heistadmoen. Den fulgte meg trofast i hele (den relativt korte) militærkarrieren. I 1984 fikk jeg en "4-star-Nicker" i julegave, den har slakta og partert et 3-sifret antall elg, og er fortsatt i "mint kondition".

 

Hva med å opprette et lokalt "Puma-museum"?

 

Her er en tråd fra "Puma-menigheten" her inne, med link til tidligere Puma-tråder:

 

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...