Jump to content

Ny begynner trenger hjelp / 45 ACP


BORKA

Recommended Posts

Hei forum,

 

Jeg trenger noen fakta da jeg ikke blir helt klok av å google ( Bor i Oslo ).

Tema har nok blitt tatt opp før, men ikke keen på å lese 1000 sider :-)

Spørsmålet er:

 

Jeg har en Colt 45 ACP, men ønsker å kjøpe annen av samme kaliber.

 

*Må jeg søke på nytt på den andre modellen jeg vil ønsker å kjøpe?

*Må jeg selge først? før jeg kan/ må søke.

*Kan man bare selge våpen mellom andre som har lisens på samme kaliber for så å sende inn en "kjøps og salgsmelding".

 

Jeg at dere veteraner på dette forumet sitter og rister på hode og små ler.

 

Men hadde satt pris på fakta og veiledning. Ellers god helg til alle på forumet :-)

Link to comment
Share on other sites

Synes forrige svar var litt kort, men det er ikke feil. Du må alltid ha en kjøpstillatelse før du kjøper, uansett hva du eier av våpen fra før av. Det spiller ingen rolle om våpenet du ønsker å kjøpe har samme kaliber som et våpen du allerede eier. Kjøpstillatelsen får du ved å fylle ut søknadsskjemaet og sende det sammen med en god del vedlegg til våpenkontoret du hører inn under. Du kan bare få tillatelse til å eie ett våpen i hvert skyteprogram, med mindre du har så mye konkurranseaktivitet at du oppfyller vilkårene for reservevåpen. Du kan mao ikke få tillatelse til å kjøpe et våpen til programmet militærfelt hvis du allerede har ett våpen registrert i det programmet. Den nye våpenloven fjernet den tidligere begrensningen om at den største gruppen skyttere bare kunne eie inntil 4 våpen så nå kan du søke om tillatelse om våpen i kaliber 45 ACP f.eks. til programmet hurtig grov hvis det du har allerede er i programmet militærfelt. 

 

Når du sender inn søknaden må du dokumentere en rekke forhold og aktivitet, du finner mer info her; https://www.politiet.no/tjenester/vapen/soke-om-tillatelse-til-vapen/vapen-til-sportsskyting-og-vapensamling/

 

Det finnes ikke noen kjøps-/salgsmelding som kan brukes selv om våpenet selges til en som allerede har tillatelse til våpen i det kaliberet. Alle kjøpere må søke om tillatelse før ethvert kjøp. 

Link to comment
Share on other sites

Må jeg søke på nytt på den andre modellen jeg vil ønsker å kjøpe?
Svar: Ja. Hver gang du skal kjøpe registreringspliktig våpen, må du søke på hvert våpen.

 

Må jeg selge først? før jeg kan/ må søke.

Svar: I dette tilfellet, tja. Om du ikke setter den i en av PPC-grenene eller du skyter dynamisk, så tar jeg utgangspunkt i at du har denne registrert til NSF Militær. Avhengig av ditt våpenkontor, så kan det være de vil du skal selge/avhende den du allerede har før de innvilger ny til samme program, eventuelt at du må avhende den i rimelig tid. Ellers er det bare å delta på 5 NorgesFelt stevner og skyte Militær 2 ganger på hvert stevne. Du trenger bare 10 starter for å få reservevåpen.

 

Kan man bare selge våpen mellom andre som har lisens på samme kaliber for så å sende inn en "kjøps og salgsmelding".

Svar: Nei. Se mitt svar på første spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Rausheim said:

Må jeg selge først? før jeg kan/ må søke.

Svar: I dette tilfellet, tja. Om du ikke setter den i en av PPC-grenene eller du skyter dynamisk, så tar jeg utgangspunkt i at du har denne registrert til NSF Militær.

Innen militær finnes det 2 programmer man kan erverve 45 ACP "Militærfelt (1M)" og "25m Hurtig militær (7m)". Jeg tror ikke T96 er godkjent, men jeg kan gjerne ta feil. 
https://www.skyting.no/wp-content/uploads/2022/12/tabell-1-klasser-ovelser-approberte-stevner-2023.pdf

Link to comment
Share on other sites

Av de 2 programmene er det kun Militærfelt som våpenkontoret godkjenner som ervervsgrunnlag.

 

Her har du listen over NSF programmene som er godkjent hos POD som erverv av håndvåpen (bortsett fra PPC programmene som er under NSF)

 

  • Standardpistol
  • 25m finpistol
  • 25m silhuettpistol
  • Fripistol
  • 25m grovpistol
  • Hurtig fin
  • Hurtig grov
  • Finfelt
  • Grovfelt
  • Militærfelt
  • Revolverfelt
  • Magnum 1
  • Magnum 2
  • Spesialpistol
  • Spesialrevolver
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg var i samme situasjon som deg for et par år siden. Jeg ringte våpenkontoret og vi gikk gjennom hele garderoben og hvilke program det var søkt til. Jeg fikk også flyttet en revolver fra et program til et annet for å lage plass til en ny søknad. Nå har jeg oversikt, og har til og med satt på en tape med riktig program på hvert våpenkort. 

Nå tror jeg at våpenkontorene (i hvert fall her i Innlandet) har lagt ned telefontjenesten, så da er det vel mail som gjelder. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, hikkas said:

Når man har ervervet våpen over flere år og ikke husker hvilket program de er ervervet til🤯, hvordan finner man det ut? Maile/ringe våpenkontoret å spør…?

I og med at det tidligere ikke var et våpen til hver gren, så har ikke dette blitt notert ned i deres papirer. Nå derimot merkes som oftest våpenkortet med hvilken gren den er ervervet for, både for din og deres info. 

Som Hombre skrev så er de behjelpelig med å sette dette på nytt nå, så papirene deres stemme og man selv får oversikt over hvilken grener man fremdeles kan erverve noe i. Lurt å sette seg ned selv på forhånd og gå gjennom hva man har og i hvilke grener man naturlig ville plassert de i. 

Jeg hadde noen få som var søkt før endringen, og sendte de selv en oversikt over hvilke grener de var søkt i da jeg fremdeles hadde blålappene. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...