Jump to content

Er Bix'n andy bedre enn triggertech?. Avtrekk til remington 700


Kunnskap

Recommended Posts

Ny "gammel" rifle i hus, og denne har ett forferdelig avtrekk. Hadde opprinnelig bestemt meg for å kjøpe TT, men så ble jeg anbefalt å heller kjøpe bix'n. Det som ble sagt var at "kuleavtrekket til bix'n er mer pålitelig og et bedre design enn rulleavtrekket til TT". 

Alternativ 1:  REM700 DIAMOND - 2 STAGE Flat 

Alternativ 2: Bix'n andy tacsport 2 stage flat

 

Hva hadde dere valgt?

 

 

Link to comment
Share on other sites

dittavtrekket til datt er mer åplitelig, og dattstageavtrekket til dutt er dårrlig....

Statistikk... 

 

Jeg har sett en del avtrekk feile på stevner. Mest Tikka. nest mest Sauer. Er de dårlige? Eller utgjør de 99% av alle avtrekk jeg har sett? Bixen gir seg av og til, samme gjør TacSport. TRG22, CG Jackson, alle antakelig. De der er flest av vil en oftest oppleve svikter. Faktum er at Saueravtrekket, som mange mener er "upålitielig" - en ser det svært sjelden svikte, i forhold til hvor vanlige de er.

Godt vedlikeholdte, og riktig justerte avtrekk svikter så og si aldri.

 

Jeg valgte Bix'N, og har to. Og ett Tac-Sport, og to CG Jackson (comp. avtrekket til AI). På stevner er det alltid et avtrekk med i reserve uansett. Alle er lette å justere, og veldig "gode" avtrekk. Når de er rene. Alle blir mushy, får selp,  og blir tvilsomme når de er fulle av drit. Og alle må justeres med nok inngrep - her tror jeg mange roter det til.

 

Poenget, jeg har ikke sett noe som underbygger at det ene er bedre enn det andre, ikke noe som er mer enn påstander fra folk som har sett et avtrekk av den ene typen feile, og hørt om et til - og da begge veier. så et klart og tydelig "tja!" fra meg...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (13 minutter siden):

Ok, har sjølv justert på mitt. Yodavefjør og stilt så lett som mulig. Får håpa det klarar brasene.

Klassiker det der. "stilt så lett som mulig" - mye enklere enn å lære seg å trekke av riktig... Det er vel en relativt standardisert metode for å lage problemer. Folk som skyter sine 30, og en hjort, eller sitter på stubben og venter, de merker aldri noe problem. Men skyt et par hundre skudd fort og under stress annahver helg, og 100 på treningshelga imellom - i all slags vær, og føre for den del.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (54 minutter siden):

Klassiker det der. "stilt så lett som mulig" - mye enklere enn å lære seg å trekke av riktig... Det er vel en relativt standardisert metode for å lage problemer. Folk som skyter sine 30, og en hjort, eller sitter på stubben og venter, de merker aldri noe problem.

 "Et så lett som mulig-avtrekk" kan være livsfarlig i jaktsituasjoner. Nå kan det å lære seg gode avtrekk med jaktvåpen ha sine utfordringer, da slett ikke alle er like gode "rett ut av eska". Jeg har hatt (svært) dårlige avtrekk, harde og med mye kryp, på BRNO-rifler. Og jeg har merket en del vandring og urene avtrekk på langt dyrere rifler. Det går fint å lære seg god teknikk med avtrekk rundt 1-1,25 kg hvis det er glassklart og presist. Jeg har brukt 0,55 kg på Saueren på skytebanen, men fant ut det gikk like greit med 1,25. Og jeg ville ikke en gang drømt om å gå på jakt med letteste nivå.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Overasker meg at Tikka avtrekk opplever problemer. Har skrudd ut skruen helt til den butter i den andre og har til dags dato aldri opplevd noen problemer - ganske nøyaktig 1kg.

 

Ufølsomme fingre matcher dårlige superlette avtrekk og i reglement tilknyttet jaktfelt er jeg pålagt minimum 1kg. Enten det blir Bix'n eller TT havner avtrekksvekten på 1000-1100g.

 

Takker for tilbakemeldinger. Ser ikke ut til at det ene er noe bedre enn det andre og dermed blir det TT. Enklere å kjøpe ferdig, enn å måtte bytte sko på avtrekket i tillegg. 

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe problem å venne seg til et ordentlig 0,5kg sikkert avtrekk i sterk kulde. Avtrekket må imidlertid være trykkpunkt, for å få referanse i fingeren hvordan man ligger an i avtrekket, og inngrepet må oppheves av fortrykket.

Idealprinsippet er 5020-avtrekket på Anschutz skiskytterrifler. Det er ikke mange man ser på tv i vinterhalvåret som ikke kontrollerer dette 550gr avtrekket.

Mekanisk er denne typen avtrekk mye sikrere enn direkteavtrekk som "rir på kanten".

 

Bare pass på slik at man ikke anskaffer falske trykkpunktavtrekk.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

For meg er det lettare med eit bra avtrekk når det samtidig er lett (ridande ryttar til hest) Kunne godt tenkt meg eit på 3-4 hg, viktigaste er dog at det er reint. Er jo dette med sikkerhet og då, sjølv om eg ikkje har så voldsom ildgvning som skissert ovanfor så veit in jo aldri når det kan bli aktuelt med eit knallhardt ladegrep.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...