Jump to content

Lyddemping 222rem /223 vs 17 hmr


Småvilt og sånn

Recommended Posts

Skulle gjerne hatt råd fra dere som har erfaring med lyddempere . Jeg går med planer om å anskaffe en rifle til småvilt, primært rype på vinter/senhøst , men også hare og rev om det passer under jakt. Ønsker ei rifle som går mest mulig lydløst og lurer på hvor langt ned kan man dempe ei 222/223 i forhold til ei 17 hmr?   takker for svar🙂

Link to comment
Share on other sites

Småvilt og sånn skrev (3 timer siden):

Jeg går med planer om å anskaffe en rifle til småvilt, primært rype på vinter/senhøst , men også hare og rev om det passer under jakt.

Til din bruk ville jeg gått for .223 Rem. Leser litt mellom linjene at dette er din første rifle, og da ville jeg satt allsidighet og mindre avdrift i sidevind (langt) foran hvor mye det smeller. Med denne patronen har du mulighet for å jakte større vilt som f. eks. bever og rådyr om det senere skulle bli aktuelt. Du får også mindre smell/bedre effekt av demperen om du ikke kapper pipa så kort.

 

Her er for øvrig en gammel tråd som delvis belyser problemstillingen:

 

Link to comment
Share on other sites

Lyddemperen skal håndtere (dempe) det smellet som kommer ut av munningen. Jo kortere pipe, desto høyere smell (lydtrykk). Ja, jeg vet mange er opptatt av et kort, lett og hendig våpen. Men lengre pipe (og tyngre våpen) er stødigere å skyte med, særlig om du ikke har all verdens erfaring. Så mitt råd er å ikke kappe mer enn du må. Tikka leveres gjerne ferdig gjenget med 51 cm pipe. Da er vekta 2,9 kg, og det bør være til å leve med. Freyr & Devik sine Featherweight-dempere bygger lite på lengden, og demper godt. Mest demping ift. vekt får du med Fw196.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Småvilt og sånn skrev (39 minutter siden):

trodde at man fikk bedre effekt av lyddemper ved å kappe løpet feks til litt over 40 cm ?

På flisespikkingsnivå vil det med en gitt lyddemper smelle høyere jo kortere pipe du har. Uten lyddemper er det godt merkbart at det smeller mer med kort pipe - så en kan si at lyddemperen "demper mer" med kort pipe - siden forskjellen mellom uten og med demper er større. Men det vil smelle høyere jo kortere det er. 

 

Uten lyddemper vil det stort sett smelle mer jo mer krutt det er i patronen, jo større kula er, og jo mer fart en har, og jo kortere løpet er. Forskjellen med løpslengde kan være ganske stor.

 

Med lyddemper vil det smelle

mer jo større kula er, jo mindre strømlinjeformet den er, og jo mer fart den har. Kruttmengden vil bety mindre, sålenge lyddemperen er stor nok, og løpslengden enda mindre.
Med lyddemper vil mesteparten av "smellet" være sjokkbølgen som brer seg fra kula. Denne har retning framover, og smellet som skytteren hører vil variere voldsomt med hva som er foran, og om det reflekterer sjokk- og lydbølgene fra kula og munningen. Et skudd om du knapt merker om du skyter "midt på vidda", kan være ubehagleig høyt og gi piping i ørene om du skyter rett inntil ei fjellside.

Har kula veldig lite fart, under lydens hastighet, og du har lyddemper, så vil det smelle mer jo større kula er, og jo mindre strømlinjeformet den er. Forskjellen fra de to supersoniske tilfellene til subsonisk og dempet er veldig stor

 

bardp skrev (6 minutter siden):

Kort pipe tilsier høyt smell og dårlig fart på kula. Ikke kapp løpet det angrer nokk de fleste som har jort det på selv om de aldri vil innrømme det.🙂

Det kan ha sine fordeler, og jeg har aldri angret på det 308-løpet jeg har som er 40cm langt. Det gir ei veldig hendig rifle, og gir muligheten til å skyte subsonisk ammo som er veldig stille. Men det er ikke egnet som første rifle nei.

 

Det samme syns jeg om 17HMR. Det er et spesialkaliber for der man må ta særskilte hensyn til støy og rikosjettfare, på noen få utvalgte viltarter som det er egnet til. Skuddhold blir veldig begrenset pga vindavdrift - og selvsagt at den lille kula mister fart veldig fort. Akkurat det som gjør rikosjettfaren liten.

223 er et allroundkaliber som kan brukes til nesten alt. Det er også mye lettere å få tak i ammunisjon, utvalget er (mye) større, og man kan lade akkurat den patronen man trenger, selv. 
Utvalget av rifler er også svært mye større.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

ok, nyttig info fra dere .Takker 🙂.bortkastet å kappe løp da 😀.  jeg har fra før av en 308, men er ikke så erfaren. dette 222/223 prosjektet fordi jeg vil ha en lettere børse på fjellet og mere tilpasset småvilt. har brukt 308 riflen på rype og vet at den funker med FMJ ammo, men vil ha noe lettere, eller smekrere om man kan si det og tenker på disse kalibrene. tenker å finne noe brukt på finn og evt tilpasse med kikkert og demper. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

M67 "

Med lyddemper vil det smelle

mer jo større kula er, jo mindre strømlinjeformet den er, og jo mer fart den har."

 

Dette stemmer veldig med min egen erfaring med både 223 og 17hmr.

Har en Atec H2 Mega på min 223, hvor jeg med den forventet "17hmr demping", men det fikk jeg altså ikke.. Den bråker ikke mye mer, men man hører lett forskjell.

 

Kunne ikke vært foruten noen av de kalibrene, da de har hvert sitt område hvor de briljerer 😃

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

22LR et så og si helt lydløs med demper. 223 blir der kulesmell av selv med verdens beste demper og den smellen er faktisk ganske kraftig. Smellen høres ikke så gott av skytteren da lyden går fremover og til siden. Men står en fremfor og til siden for skytteren høres den som et skarpt smell og et langt snerr.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...