Jump to content

Zeiss Diatal ZA 6x42 - hva kan slikt være verd?


Bartemannen

Recommended Posts

Begynt å rydde litt i ekornlageret, og til min store overraskelse (?!?!) så finner jeg en haug med ubrukte kikkertsikter. Egentlig ok saker. Stort sett Zeiss og Leupold. Noen av nyere årgang og et par eldre "klassikere" (i mine øyne).

 

De nyere riflene har egentlig den optikken de skal ha på, men på de mer kuriose våpnene så driver jeg stadig å flytter litt rundt på optikken for moro skyld.

 

Jeg tenker jeg må ta til vettet å selge unna noen av disse jeg fant. Tullete å bare la de ligge i hyllene i ladebua/futebua/man-caven.

 

En av de mer artige var en Zeiss Diatal ZA 6x42. De ser slik ut:

image.jpeg.40c1ca92a3466f9b7df2cd0176242a53.jpeg

 

Den har et retrikkel jeg ikke klarer å finne bilde av noe sted og ikke klarer jeg å ta bilde av det selv slik at det blir mulig å tyde det.
Har også forsøkt å søke det opp, men finner ikke akkurat det som er på denne kikkerten.
Men kort fortalt er retrikkelet et ganske standard kors hvor den nedre delen/søylen er tykkere enn de tre andre. Og litt ute på de to vanrette delene av korset så er det en prikk på hver side.

 

Opprinnelig stod denne kikkerten på en Ruger #1 30-06 fra den tiden man jaktet villrein med ett skudd. Har fortsatt riflen, men nå står det på en 3-9 (eller var det 2-7?).

Skulle jeg kanskje sette tilbake denne faste x6 kikkerten eller skulle jeg bare selge den?

Hmmmm....

 

Har fulgt lite med på bruktpriser på optikk.

 

Kikkerten er helt og fin både utvendig og innvendig.

 

Hva tenker kammerfolket en slik kan være verd? Da tenker jeg fra et selger perspektiv (få mest mulig for den) - ikke fra et kjøper perspektiv (vil få den billigst mulig).

Link to comment
Share on other sites

Vanskeleg og sei, fast forstørrelse appeller vel ikkje til dei store massane, er vel meir den harde kjerne som ser etter noko slikt. Kanskje nokon kunne tenkt seg den til eit klassisk våpen eller èin minimalist? Ville prøvd med 4-5 tusen. Du får neppe det men med betingelsane du gav så ville eg lagt meg der.

Link to comment
Share on other sites

Det høres ut som elgbane retikkel ja, ikke bare bare å finne bilde av på google. Det eneste jeg finner er Schmidt & Bender sin utgave, men prinsipet er det samme.

 

Ellers en veldig fin kikkert og av god gammel zeiss kvalitet, broderen har en slik med retikkel 4 eller noe slikt på sin rifle.

 

Hvis den er helt ny og ubrukt, eller helt strøken men brukt så er jeg enig med @Stihl Crazy om selgers pris på 4-5000 kr, men kansje ikke helt oppnåelig nå(?)

Kansje heller en kikkert som er verdt å ta vare på til den har en rifle å stå på?😅

Screenshot_20231003_204436_Adobe Acrobat.jpg

Edited by Brubakken
Skriveleif
Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (1 time siden):

Opprinnelig stod denne kikkerten på en Ruger #1 30-06 fra den tiden man jaktet villrein med ett skudd.

 

Og jeg som sitter her med en Ruger No. 1 i .30-06 som muligens skal med etter villrein 😂

Akkurat retikkel tror jeg har relativt lite å si for kundegruppen på disse eldre klassiske siktene. Det er selve siktet og optikken til en god pris som er størst trekkplaster, retikkel blir underordna. Og all den tid det ikke er verken kulebanekompensator eller på andre måter fancy tårn på disse siktene, tror jeg det er ganske likegyldig om det er #1, #4, #11, eller retikkel for løpende elg. Man skyter inn senter på mest gunstig avstand for flat kulebane ut til tenkt makshold, og så er det det.

Kunne sikkert betalt rundt 4000 for et slikt selv.

 

Du kan jo alltids legge det på finn.no til 5k, da har du et slingrinsmonn for prutere.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er elgbaneretikkel i denne har den en grov stolpe, som retikkel 1, men har forsprangsdotter i stedet for sidestolpene.

Hvis du trener systematisk frihåndskyting med denne, sånn ca 10000 skudd i året på elektronikk, vil du skyte bedre med denne kikkerten enn noen annen kikkert du har. Dette er et tilfelle av "ikke hva du liker best, men hva du kommer til å skyte best med enten du liker det eller ikke.."

Realistisk pris er ca 2500 - 3000 hvis kikkerten er dønn strøken.

Hvis justeringstårnene har en skrue, de første kikkertene av denne serien hadde to, kan det hende Zeiss har en passende kulefallskompensator liggende i skuffen.

 

PS. Ringene på Rugeren må være gamle 26mm. Pass på at du ikke lager ovale 1" kikkerter i dem.

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...