Jump to content

22LR som klarer seg med svake anslag


PalSor

Recommended Posts

Jeg skyter spesialrevolver med en ombygget S&W 617 i kaliber 22LR. For å få et avtrekk som ikke krever at fjæra er strammet til maks ønsker jeg å bruke ammo som ikke krever veldig harde anslag fra tennåla for å fungere ok. Jeg har frem til i sommer brukt Geco, men når jeg byttet til en nyere lot så fungerer denne dårlig. Er det noen som har erfaring med 22LR ammo som stort sett fungerer i våpen hvor anslaget fra tennåla er moderat hardt?

 

Link to comment
Share on other sites

@M67 Slik den er justert nå, dvs med fjæra ganske hardt strammet, så klikker den ca på 1 av 3 SK Pistol Match, 1 av 10 Gecco, 1 av 50 Norma Tac-22 og 1 av 50 Lapua Master (gamle). Har ikke lyst til å stramme enda mer, avtrekket er nå ganske mange kilo. 

Link to comment
Share on other sites

Hanen på disse revolverne må ikke "bobbes". Det er massefarten, ikke bevegelsesenergien, som lager "bulken" i hylsa.

I tillegg kan man lage tennstempelet tynnere/spissere, men ikke så tynn at det punkterer hylsa.

Toppen av kransekaka er en førkrigs S&W revolver, med "long action", i 22lr. Disse har lengre hanefall, og dermed større massefart, med "gearutveksling" som gjør at de er lettere å spenne enn etterkrigsrevolverne i DA.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Prøvde med Fiocchi i dag og det fungerte ikke tilfredsstillende. Fikk ca 10 klikk på 50 skudd selv om skruen som strammer fjæra er skrudd helt inn. Tennåla lager skikkelige merker i patronene, men det hjelper lite når det ikke kommer noe pang. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt, og bruker enda, GECO i min spesialrevolver (eldre LOT). Har også SK Standard Plus som jeg bruker som stevneammo i finpistolen. Den går også greit av i min SR, og den er tunet ganske godt og har lett avtrekk. 

 

Edit: Har du byttet noen fjærer i revolveren og polert innmaten? Det skal gå greit å tune en sånn og få behagelig avtrekk, uten at det byr på trøbbel med anslag. Om du ikke allerede har gjort det, ville jeg iallefall fått bytta returfjæra til avtrekker. Den utgjør mye av vekta, og kan byttes i lett fjær og i tillegg klippes. 

Edited by Panther
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...