Jump to content

Billig presisjon i .22lr


vector 250

Recommended Posts

Hva andre mener om hva du tenker å kjøpe, eller har meninger om det du har kjøpt, skal du se helt bort ifra. Som du muligens har erfart allerede, er det mange verdensmestere her inne, som kan alt og vet alt mye bedre enn alle andre. Slik er det bare.

Det viktigste er hva DU trives med.

Selv har jeg aldri brydd meg om hva andre mener når man er i innkjøpsmodus, eller nettopp har kjøpt og lever veldig godt med det.

 

Når det gjelder å treffe "blinken" er det en kombinasjon av rifle og skytter, for å si det slik.

Når det er skrevet, det er heller ingen ulempe å ha best mulig utgangspunkt.

Bakdelen er at det er litt mindre å skylde på om rifla ikke går som forventet😉

 

Nuvel.....nok om det. Kom plutselig på at jeg var "gjesteskribent" i NM i BR skyting oppe på banen vår for et par år siden.

Ble dårlig med skriblerier ut av det, men tok noen bilder fra stevnet.

Var mange fete rigger å se. Felles for alle var at de leverte meget, til dels meeeeget god presisjon.

Når det gjelder å tyne mest mulig ut av ei 22LR rifle, må man eksprimentere med (mange) forskjellige ammo typer før man treffer på tuningen.

Til slutt kan det gå til hodet på en stakkar. Dyrt kan det også bli. Been there done that.

Når man finner det rette, er det bare å gå til innkjøp av en pappeske med ammo, aller helst flere, slik at man har liggende.

 

Her er riggen som vant BR UNL 22LR 2021 mener jeg å huske.

Bare å korrigere om overstående er feil.

20210729_183016_1.jpg.b8541ae299a06ab9cf86e35ccc1a90c4.jpg

En Anschutz i en eller variant ser det ut som.

 

 

Med lodd på tuppen for å tyne mest/best mulig presisjon

20210729_183035.jpg.6b12b690f02d516c3c195fc06a7df8c6.jpg

 

 

 

 Sauer 200 STR. Snasen rifle synes jeg

20210729_183452.jpg.08f21e805f5d38505a7403c9511283b1.jpg

 

Rimelig presis, som dere ser.

5sk/50 m

20210729_190126.jpg.3a0b476a944d6598501d04f0b793dbef.jpg

 

Lykke til videre vector 250 med tuning av nyinnkjøpt rigg.

Kan være både tilfredstillende og frustrerende på samme tid det😄

Edited by Castor
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nydelig innlegg, tusen takk. Jeg er ikke ukjent med å prøve en drøss av ammo, og i denne forventer jeg at de dyrere går bedre enn de billigere. Den store demperen håper jeg vil fungere som en pipevekt (350g)og gi bedre presisjon enn de vanlige salongdemperne, tiden vil vise. Håper at cci standard eller denslags samler akseptabelt til 90% av skytingen, så kan jeg heller koste på meg Tenex, r50, r100, Midas, eller lignende når jeg "trenger" de minste gruppene for å slå en kamerat😆 ungene skal også få skyte mye med denne og da blir det nok helst ammo i den lavere klassen. Men jeg har i hus stort sett de fleste av de anerkjente premium patronene fra Eley, Rws og Lapua. Trenger å få fatt i et par typer av SK så har jeg greit utvalg. Men gud hvor deilig denne er i nevene. Jeg var ikke i tvil et øyeblikk da selgeren presenterte en t1x med originalstokk og denne med Grs Fenris. Valget ble da lett å ta etter litt holding av begge. 

Edited by vector 250
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har en Sauer STR i Vision Chassis og en billig Strike Eagle 5-25 med maks tilt. Dvs zero på 30m med kun 2-3 knepp å gå på nedover. Da stiller man bare oppover på alle avstander. Kommer til ca 430 meter med kun kikkertjustering.
 

Går brukbart med Eley Team, men mye ammo som går dårlig. Største bakdel med STR for min del er magasinstørrelse. Et bygg på Rem 700 plattform gir et helt annet utvalg av stæsj.

IMG_0262.jpeg

IMG_0400.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gode resonnement vector 250. Dette får du til.

I mine 22LR rifler (CZ og Anschutz) går SK Match bra og SK standard greit.

Det som går desidert best er Lapua Biathlon.

Er ikke noe "mal" på dette. Må prøves ut i hver enkelt rifle.

 

Bruker mine til Metallsilhuett-skyting.

 

Bukk_20190522_200241.jpg

 

Det jeg merker er at kvalitetsrifler har lettere for å gi tilfredstillende presisjon med flere typer ammo....mao de er mer tolerange.

Er ikke mye forskjell i presisjonspotensiale på mine, men Anchutz'en leverer i snitt tettere grupper.....og bare for å gjenta det.... rifler er individuelle og det må testes.

Skal ikke prøve å belære noen noe som helst, men et tips er å teste på 100 m. Da gir div unøyaktigheter i ammo og holdt på å skrive rifle....større utslag.

Mener at med testet ammo bør rifla levere minimum 40mm/100 mm for å være snill.

Edited by Castor
Edit
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er først og fremst på 100m jeg tenker å teste, det er et hold som avslører hva børsa liker. Lapua Biathlon er en av de jeg har liggende😜 nå blir det å lette avtrekket og se om det blir slik jeg vil ha det, der var litt tungt fra fabrikk. I værste fall blir det ny fjær. Sikler også nå på ny oversize bolt handle. Tror den må bestilles for å få en god natts søvn😁 Da kommer det en slik: https://finn.no/289632361

Edited by vector 250
Mer tekst...
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg justert ut settskruen som presser på avtrekksfjæra til den butter imot bolthodet som holder avtrekksmekanismen på plass. Da er avtrekket så lett som det blir uten å bytte fjær. Jeg har ikke avtrekksvekt, men lettere enn dette vil jeg ikke ha det, så da slipper jeg å styre med ny fjær iallefall

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (På 3.10.2023 den 15.28):

Denne kikkerten har et par ting som gjør den mindre egnet til 22LR enn mye annet.

- Parallaksejusteringen går bare inn til 45m. Uegnet til skyting på 15m f.eks. (det er et absoluttkrav for meg at en 22-kikkert skal kunne brukes på 15m, på grunn av vinter, kulde og mørke)

- Den har veldig lite høydejustering. Med 22LR trenger man ofte mye høydejustering. I min bok er dette også en showstopper.

Så er det et par ting som bare er "festbrems"

- retikkel i 2. fokusplan - i mitt hode er det meningsløst uansett, men verst på 22LR hvor man ofte må forlegge siktepunkt

- 1/4moa klikk - er bare til å plage seg selv - spesielt med 22LR der en ofte må skru både hit og dit.

 

K

Jeg har tatt til meg dette, og fått fordøyet det litt😃 Jeg vet at m67 er en kapasitet på dette området og har nok rett her😉 sitter og ser litt på kikkert som egner seg bedre, men helst i budgetklassen da jeg tenker hold maks til 150m. Kan denne være noe å ha?? https://finn.no/240009665

 

Link to comment
Share on other sites

vector 250 skrev (26 minutter siden):

Jeg har tatt til meg dette, og fått fordøyet det litt😃 Jeg vet at m67 er en kapasitet på dette området og har nok rett her😉 sitter og ser litt på kikkert som egner seg bedre, men helst i budgetklassen da jeg tenker hold maks til 150m. Kan denne være noe å ha?? https://finn.no/240009665

 

Altså. Meoptaen er jo en utmerket kikkert, til sitt bruk, god kvalitet osv. Men er litt i tvil om den vil fungere til det du skal her. Men jeg vet jo ikke om du har tenkt å holde deg på 100m, eller variere mellom 50 og 100 og lenger, eller skyte innendørs på 15m.
Selv skyter jeg en del på 15m, og har det som krav at det skal gå an.

Mitt inntrykk er at Hawke-siktene er utmerkede til luft og 22LR rifler. Noen har dem på sentertente rifler også, med hell. De er ikke "der" som de dyrere siktene er optisk, synsfelt, kontrast, slike ting - men fullt på høyde med andre sikter i samme prisklasse - og vel så det egentlig. Norway Scopes har jeg aldri hørt noe godt om, men har aldri sett et sikte derfra heller. eg har htt mange rare "noname" kikkertsikter, og enda ikke opplevd at de har brutt sammen eller noe - men optisk kvalitet pleier å følge prisen der også. Ofte er de forbausende bra, men noen kan også (sjeldnere) være helt episk jævlige. 

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke nødvendigvis et bra sikte fordi det er en Hawke. De lager alt fra be billigste enkle siktene til de som koster mer og fungerer bedre. Skal du ha noe skikkelig bra i samme gata blir jo prisen fort det firdobbelte for en europeer. Men den jeg linket til er faktisk overaskende bra til og være  et sikte til kun 10 lapper.

 

Ser det ligger en på Finn nå til halv pris.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=316605424

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

M67, intensjonen min er ikke å begynne med seriøs langhold med salongen, men mer normale salonghold. Ser for meg 50-150m på skive og kråkefugler. Tanken var å se om det går å merke justeringstårnet på Meoptaen med streker for 50, 75, 100, 125 og 150m eller noe deromkring. Jeg har ikke mottatt den enda, så må se om det er praktisk mulig å løse det på den måten. 

Link to comment
Share on other sites

vector 250 skrev (34 minutter siden):

Tanken var å se om det går å merke justeringstårnet på Meoptaen med streker for 50, 75, 100, 125 og 150m eller noe deromkring. Jeg har ikke mottatt den enda, så må se om det er praktisk mulig å løse det på den måten. 

Om du får montert den med rett tilt så bør den jo fungere til det. 

Å merke rattet i meter noe særlig over 75m har jeg liten tro på, Allerede på 125m er det 4-5 klikk mellom vinter og sommer/ hytte og hjemme. Det eneste som fungerer er en app, eller en et godt gammeldags "svenskekort". 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er den på bildet.

 

Edit: Dette er billig moro (kjøp to sett): https://www.ebay.com/itm/250974148125?hash=item3a6f39961d:g:PesAAOSwB5tgQRJM 

 

image.png.6c37013c3769c26a33ef266c6fbd444c.png

 

Kalkunen synes jeg er mest vrien på 77m:

image.png.8e10fcaa5d687ef3d922c7ce6fb0f978.png

 

Her er et bilde fra Tyskland som viser størrelsene.

Holdene er 40m, 60m, 77m og 100m.

(og så er det den lille detaljen at rifla ikke kan veie mer enn 4,6kg..)

image.png.80b1e62ac0d4c00315c533317c8e776d.png

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har byttet til en bedre arm på sluttstykket. Denne var litt dyr for en liten dings, men mye behageligere å ta ladegrep nå. Nå er det bare å vente på at den knekte leggen kan bære meg igjen, samt at vinden og regnet som har holdt det gående i 3 uker nå kanskje snart tar seg en pause. Gleder meg virkelig til å skyte med salongrifle igjen

20231013_235818.jpg

20231013_235807.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...