Jump to content

Sauer & sohn drilling i kaliber 16 / 6,5 x 52r - ammunisjon?


Nicolai Heim

Recommended Posts

Hei,

Har lenge hatt lyst på en drilling, men de jeg har sett på er meget kostbar. Jeg er links, og nå har det dukket opp en mulighet til å kjøpe et slikt linksvåpen til en meget kurrant pris.

Jeg har en hagle i kaliber 12 og en rifle i 6,5x55. Null stress med tilgang til ammunisjon og få brukt disse børsene. Hvordan vil det bli med drillingen? Prøvd å søke litt allerede.

Gjør ikke noe om det må bestilles/planlegges litt siden jeg har andre børser fra før. Tenker mest fuglejakt - toppjakt og støkkjakt med mulighet for hare/rev?

Hvordan er kulebanen?

 

Våpenet er fra 60-tallet og i god stand. Noe annet jeg burde tenke på? Står på en Kahles kikkert som er 1,5 til et eller annet. Sving/vippemont? Rødpunkt

 istedenfor?

Link to comment
Share on other sites

Du vil nok slite med å finne god jaktammunisjon (blyspiss eller monolittisk) om du tenker ferdigladet. Finner bare Sellier&Bellot på nettet. Nå er vel kuledimensjonen .264, så om du bruker S&B-hylser og lader selv bør det ikke være noe problem. Om du tenker stort storvilt vil du muligens slite litt med anslagsenergien (2200 J), da 6,5x52R har litt mindre futt enn 6,5x55. Kanskje lurt å ligge på været til du finner noe kamret for 7x57R? Jeg har lillebroren 5,6x52R i min drilling og har ladet all ammunisjon selv siden starten. I dag ville jeg neppe kjøpt noe kamret for en så sær patron.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Nicolai Heim skrev (1 time siden):

Tenker mest fuglejakt - toppjakt og støkkjakt med mulighet for hare/rev?

 

Om du lader selv, er kaliberet topp til dette formålet. 

 

Riflekaliberet er ukurant, og ikke lov på større vilt enn rådyr, men om prisen er så lav at dette er tatt høyde for, og du er villig til å lade selv, så mener jeg det er bare å kjøpe.

 

Du burde få den for mellom 10 og 15 tusen.

Link to comment
Share on other sites

Nicolai Heim skrev (18 timer siden):

.... begynne å lade selv? 
Finnes det en god guide og hvor handler man? Hva bør jeg beregne på et start kit?

Ladeboken (8. utgave) er en god start for de fleste. I dag er det, delvis som følge av krig og uroligheter i verden, stor knapphet på ladekomponenter. Tennhetter er verst å få tak i, men det er også dårlig tilgang på kuler (kanskje særlig fra USA). Så man handler der de har😉. Start-kit ladeutstyr får du fra rundt 2000 og oppover, kvalitet fra 5000 +.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

For ordens skyld, jeg ville kjøpt - men det er vel utfordrende å finne blyfri hagleammo i kal 16? Skal innrømme at jeg ikke har leita mye, men har ikke funnet noe så langt ( men lever godt med å bruke bly i min kal 16). Riflekaliberet løses greit med å lade selv, men må kanskje leite litt etter kuler

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg har bestemt meg for å kjøpe drillingen. For godt tilbud og pent våpen til å la vær, samt at jeg ikke ønsker et slikt våpen hardt nok pr nå til å legge så mye penger i det som de nyere drillingene koster. Får teste dette, samt komme i gang med hjemmelading for nå. Får med 30 hagleskudd og rundt 20 rifleskudd, samt at jeg jo allerede har kal 12 hagle og 6,5x55 rifle.

 

Så det neste jeg trenger hjelp til er et godt ladekit til en grei pris?

Link to comment
Share on other sites

Svingmontasje. Men da må du minst bytte fremre base, noe som fort gjør at du må ut med minst 5.000,- inkludert nye ringer. 
 

Jeg ville ha lest katalogene til EAW og Recknagel for inspirasjon. 
 

https://www.recknagel.de/en/info-service/catalog/

 

https://www.eaw.de/en/weiche/eaw-montagen/service-downloads/

 

 

 

 

For meg ser det ut av bildet som om det siktet som er på står litt for langt frem, men at justeringstårnet hindrer at siktet kan være leger bak. Når du skal velge montasje, så må du tenke på slike detaljer. 

Link to comment
Share on other sites

Så det kan sendes sammen med vanlig klær osv som bagasje, eller må det i egne kolli? Har allerede mange kolli da jeg jobber som filmfotograf.

Så tenkte det var enkelt å smekke det i en våpenkoffert, men om det kan sendes i de jeg allerede må ha med meg så er jo det genialt.

 

Jeg fikk svar fra en person om at det ikke finnes helmantel i kalibret. Noen som vet? Evt. som har tips til andre kuler for rype/skogsfugl?

Link to comment
Share on other sites

Nicolai Heim skrev (1 time siden):

Jeg fikk svar fra en person om at det ikke finnes helmantel i kalibret. Noen som vet? Evt. som har tips til andre kuler for rype/skogsfugl?

 

Homogene kuler er et alternativ. Jeg ville sjekket ut Peregrine VLR5, de kommer i kaliber .257". Interjakt Ålgård er forhandler av Peregrine. Men, vær obs på å sjekke at riflestigningen i løpet er rask nok til disse kulene.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips! Da må jeg til børsemaker først altså og sjekke riflestigning? 
Både tidligere eier og hjemmelading.no sier jeg kan bruke winchester 25-36 og 6,5x52r om en annen og eier sier han vet at det er brukt begge kaliber. 

så da tenker jeg at jeg kan kjøpe både winchester og 6,5x52r hylser og finne homogene kuler i 0.257. Da er jeg vell på rett vei?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt forvirret med disse trådene. Derfor sporte jeg Trond Alvestad/hjemmelading. Han sier det ikke er noe problem. Eier målte det han kunne sende med av skudd og han fant ikke store forskjellen. Så det er trykkstandarden? 
 

amatør: kan du forklare enkelt hva jeg må evt tenke på?

Link to comment
Share on other sites

Nicolai Heim skrev (1 time siden):

Da må jeg til børsemaker først altså og sjekke riflestigning?

Det er nok lurest dersom du skal være helt sikker. Standard riflestigning i 6.5x52R er imidlertid 1/260mm. Hvis løpet ditt er standard, noe det antakeligvis er, så skal du fint kunne skyte kuler tilpasset 1/11" mens 1/10" fort kan bli i grenseland.

 

25-35 win er spesifisert til 305MPa makstrykk mens 6.5x52R bare er spesifisert til 245MPa. Det betyr at fabrikkpatroner eller ladedata for 25-35 kan bli litt heftig kost for ei gammel rifle i 6.5x52R.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan aldri se for meg at det vil by på noe utfordring å benytte 25-35 win hylser i 6.5x52R. I verste fall må de helpresses for å kamre, men etter første avfyring så passer de i hvert fall bra.

 

Børsemaker kan hjelpe deg å sjekke stigning, men er litt usikker på om trykktesting er noe de fleste børsemakeren kan være behjelpelige med.

 

Når det gjelder forskjellig trykkstandard så er dette det jeg tror (vet ikke men tror) : Børse fra 60-tallet er ikke spesielt gammel, hadde den vært fra 20-tallet hadde jeg nok vært mer skeptisk til å bruke 25-35 fabrikkpatroner eller ladedata, men denne børsa tåler det sikkert greit. Uansett så blir jeg overrasket dersom du finner noe publisert ladedata overhodet med de komponentene du har tilgjengelig til enten 6.5x52R eller 25-35 win. Sånn er det å lade sære patroner i et sært kaliber. Du må rett og slett utøve forsiktighet og fornuft.

Edited by Biskopen
Link to comment
Share on other sites

Skal søke etter etter Riflestigning og sjekke ut Robsoft.

 

Virker som det er lettere å få tak i winchester 25-36 hylser, så da tenker jeg at jeg går for det. Også når det komme til diesettet jeg fikk anbefalt fra hjemmelading.

Slike hylser pluss homogene kuler og ladedata fra Robsoft + sunn fornuft. Dette er jo første gang jeg evt. vil lade selv, så kommer sikkert flere spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Nicolai Heim said:

Skal søke etter etter Riflestigning og sjekke ut Robsoft.

 

Virker som det er lettere å få tak i winchester 25-36 hylser, så da tenker jeg at jeg går for det. Også når det komme til diesettet jeg fikk anbefalt fra hjemmelading.

Slike hylser pluss homogene kuler og ladedata fra Robsoft + sunn fornuft. Dette er jo første gang jeg evt. vil lade selv, så kommer sikkert flere spørsmål.

Da har jeg igjen fått tips fra hjemmelading. Sier det går fint å skyte fugl med 100grs lading og ekspanderende kule i dette kaliberet. Da blir det enklere. 

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått våpenet med meg hjem. Null stress på flyet. Som en sa, så er siktet litt for langt frem og begrenset av hvordan ringene er i forhold til justeringstårnet med nåværende montasje. Siktet som står på er et Kahles 1,5 - 4,5. Både våpenet og siktet er i god stand og veldig tight og fint. Ser veldig bra ut og gleder meg til å komme meg ut. Har ammunisjon for en god stund fremover. 

Har et meoptasikte som jeg egentlig tenkte å selge da jeg kjøpte nytt Kahles 3-18 50 til min 6,5 rifle. Nå tenker jeg at det lureste er å få tak i en ny hurtigmontasje som passer til denne drillingen og meoptaen som er 3-9 42. Er nok mye mer fornuftig til mitt bruk som er sen fuglejakt, toppjakt, hare og rev. 1,5 - 4,5 er  for lite forstørrelse noe jeg evt kan ha liggende til sitt bruk. 
 

Kan noen peike meg i retning montasje? Legger ved noen bilder som kanskje hjelper. 

IMG_5588.jpeg

IMG_5587.jpeg

IMG_5586.jpeg

IMG_5585.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nicolai Heim skrev (11 timer siden):

Basen montert på kikkertsikte. 

 

Basene er det man normalt kaller det som sitter igjen på våpenet.

image.png.e4d6ffd8cc5ad8626394133076e52840.pngimage.png.c9e616a690a5f6fe1b14b26655eff203.png

 

Dette er mål på baser som det er kurant å finne montasjer til. Tror du noen av disse er passe? 

 

Disse bildene er klippet ut fra Recknagel sin katalog.

 

https://www.recknagel.de/en/info-service/catalog/

 

Her er katalogen til EAW, de bruker samme bredden på basene, så vidt jeg vet.

 

https://www.eaw.de/wp-content/uploads/Katalog-2022-EN.pdf

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Om montasjer til 16 mm baser passer, har du mye å velge i.

 

Legg det siktet du tenker montere med riktig øyeavstand over det gamle sikte og ta et bilde til som dette:IMG_5585.jpeg.c9189c5915fc5e42d61de234a4

Så får du se om det blir konflikt med justeringstårnene, eller objektivrøret.

Edited by amatør
Link to comment
Share on other sites

Skal få det gjort når jeg har det andre siktet tilgjengelig. Er på reise. Var innom og prøvde legge over et noe tilsvarende sikte med 42 åpning. Bare for å se med ringene og montasjen som er med og det er plass og ringene vil passe. Samme str på mellomrøret. 
 

Om ringene passer slik at de ikke er i veien for justeringstårn for å få meoptasiktet i riktig posisjon på våpenet, vil montasjen som er nå være noe å satse på å fortsette med? Det er jo bare å skli siktet på og skru to skruer for hånd. Vil det bli presist nok når man skal av og på med siktet?

Link to comment
Share on other sites

Nicolai Heim skrev (2 timer siden):

Vil det bli presist nok når man skal av og på med siktet?

Nå er jo du nærmest til å finne det ut. Du får prøve på banen om du får treffpunktendring med det siktet du har, ved å ta av og på siktet. Husk at du må vente til geværet er helt kaldt mellom hvert skudd. Det er normalt å få noe klatring om du skyter to raske skudd etterhverandre. 
 

Om du finner, eller får laget nye ringer til de eksisterende basene, og sørger for at ringene sitter på siktet helt rett uten spenninger, er jeg overbevist om at du vil få god nok repeterbarhet med den montasjen du har. 
 

For å få det bra, bør du lappe ringene. 
 


Eller send det til en god børsemaker. 

Link to comment
Share on other sites

Har slike små kakk på munningene noe å si? Tenker det ikke har det. Legger ved bilde. Mulig jeg lagde det hakket nede i rifleløpet selv da jeg gled på første jakttur med våpenet. Ellers er det et hakk fra før i høyre hagleløp. Tenker dette ikke har noe betydning. Hva tror dere? Kanskje file hakket på rifleløpet slik at det ser litt bedre ut og jevnere. 

71881685925__B2D0C960-4A9D-4752-A432-3EA1C4CBB447.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nok ikke begynt å file der, i tilfelle du skulle fått skjev kroning. Tenker at det ikke har stor betydning sånn det er, så lenge hakket ikke er i kontakt med selve løpet. Men vil du gjøre noe med det, så ville jeg latt en børsemaker fikse det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...