Jump to content

Sauer & sohn drilling i kaliber 16 / 6,5 x 52r - ammunisjon?


Nicolai Heim

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Troa på å ha Kahles 1,5-4,5 fastmontert også for bruk på hagleløp? Tenker som nå fremover når det er aktuelt å skyte rypa/skogsfugl både med hagle og Rifle, så er det kjappere å gå med sikte på og skudd i vært løp klart. Tenker da siden sikte er 1,5. vil det hemme meg til haglebruk? Bedre å skru på sikte ved bruk av rifleløpet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en Swarovski 1,25-4×24 med CD-I retikkel på en kombi, og da skjøt jeg faktisk bedre på leirduer enn med vanlig hagle. Kikkerten på 1,25x forstørrelse, selvsagt. Hvordan det funker for deg med 1,5 må du nesten teste selv.

 

Edit: Nå har jeg en 1-6×24 permanent på drillingen, funker greit det også😊.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Er noe litt muffins med den gamle Kählese som fulgte med, spesielt på største forstørrelse. Skal sende den inn på service og ha den som et alternativ til jakt hvor den passer best. Nå tenker jeg det fungerer fint med min gamle meoptapro 3-9 42 til jakta fremover med skjær fugl og kanskje toppjakt. Fått tak i montasje billig som jeg bare sklir på og skrur fast med gode tak. Relativt kjapt å få sikte på. Kvart-halv omdreining og fast mot klakker foran. Så skyte med åpne sikter alt etter lysforhold til 50-60 meter. Skjønt det slik at kulebanen er nesten flat og 1 over på 50 i 0 på 100 og ganske flat frem til 120-130 meter. Så passer bra til fugl tenker jeg. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dette kan du gjøre innendørs, og du behøver ikke dele opp våpenet. Mål først høyden mellom senter siktelinje i kikkertsikte og senterlinje for rifleløpet. Bruk f. eks. en luftgeværskive, sett denne opp på 8-10 m avstand, og merk av høydeforskjellen som et punkt rett over skivas sentrum. Da sikter du inn løpet så godt du kan "midt i" skiva, og justerer kikkertsiktet til trådkorset treffer nevnte punkt. Fungerer nok best om du har en skytebenk eller skrustikke der våpenet ligger helt stødig. Jeg benyttet denne framgangsmåten på ei rifle i .30-kaliber, og ved sjekk på 100 m var det ikke nødvendig å justere mer enn ca. 5 cm. Mulig jeg hadde flaks😊!

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Takk for tips. Jeg delte opp våpenet og la det på noe passe stødig og slik at jeg fikk sett gjennom løpet og justere siktet til det jeg siktet på med løpet istedenfor å måle. Samme som jeg gjorde med nye siktet til riflen min, men litt enklere på en boltrifle enn et brekkvåpen. Satser på det fungerer godt nok til å få et treff i en stor skive på 100 meter. Hvis ikke blir det målings. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...