Jump to content

Våpengarderobe fra scratch


Jeger-567

Recommended Posts

Hvis du bare skulle hatt 2 rifler, minst 1 storviltrifle til hjort, rådyr og kanskje 1 elg eller 2. Og 1 rifle til litt trening og småvilt. Vil prøve litt forskjellig jakt, og skal skaffe en hagle Itillegg.

 

Trur ikke det blir så voldsomt med skudd i året til å begynne med hvertfall, kanskje en 100stk med storviltkaliber og 100-200 stk med treningskaliber/småviltkaliberet.

hvilken kombinasjon er mest fornuftig da?:

 

  1. 6,5*55 og 223
  2. 6,5*55 og 22lr
  3. 308 og 223
  4. 308 og 22lr

 

Ønsker helst og jakte med blyfritt til matvilt hvertfall, samt mulig kommende blyforbud. Lader heller ikke selv. 3 rifler er sikkert det enkleste, men føler ikke det er nødvendig eller budsjettvennelig.

 

Kom gjerne med erfaringer og tips :)

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 som all round, .30-06 til storvilt, samt et godt luftgevær til mengdetrening.

Fordelen med luft vs. .22LR er at du kan trene "over alt", også hjemme i hagen😉.

 

Edit: Jeg vurderer faktisk å legge ut min 51 år gamle BRNO mod. 2 for salg nå.

Edited by Sølvrev
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Marginale forskjeller på de 4 alternativene du har stilt opp. 223 er for nært 6.5x55 til at det har noen hensikt.
22lr er lurt å ha siden ammoprisene fortsatt er akseptable.

 

Ei ordentlig luft-rifle er også fornuftig, men sjekk politivedtektene om du kan skyte i egen hage - det er stort sett forbudt over hele landet å skyte luft på, eller i umiddelbar nærhet av, offentlig sted...

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (3 timer siden):

Verken 6,5x55 eller .308 blir feil (og hvilken som er mest riktig er side opp og side ned med diskusjon her) og våpen nr. 2 er helt klart en .22 LR for mengdetrening.

Takk for svar, blir nokk fort en 22lr som våpen nr 2 hvertfall.
Nå kan jeg relativt ingenting om lading, kulevekt og hvordan man lager ammunisjon iforhold til dagens eller fremtidig lovværk. Så spørsmålet mitt er vell egentlig lettere sagt; om et totalforbud mot bly i riflepatroner skulle komme. Hva kommer til å ha best tilgang/ billigst blyfri ammunisjon. Skjønner at dette er litt som å spå, men har ett inntrykk av at det finnes mer tilgjengelig blyfri ammunisjon i 308 enn 6,5? Er dette pga. at det er flere som jakter med 308? Eller er det fordi at kulene er for tunge til å kunne stabilisere eller noe sånt? 

Link to comment
Share on other sites

Wintel skrev (3 timer siden):

Marginale forskjeller på de 4 alternativene du har stilt opp. 223 er for nært 6.5x55 til at det har noen hensikt.
22lr er lurt å ha siden ammoprisene fortsatt er akseptable.

 

Ei ordentlig luft-rifle er også fornuftig, men sjekk politivedtektene om du kan skyte i egen hage - det er stort sett forbudt over hele landet å skyte luft på, eller i umiddelbar nærhet av, offentlig sted...

Er der større forskjell på 223 og 6,5 enn 6,5 og 308?

Edited by Jeger-567
Link to comment
Share on other sites

Jeger-567 skrev (12 minutter siden):

Er der større forskjell på 223 og 6,5 enn 6,5 og 308?

Absolutt! .223 er ikke godkjent til storvilt, og skyter vesentlig lettere kuler enn de to sistnevnte. Det betyr større følsomhet for sidevind, men også mindre rekyl. Rekyl er vel egentlig underordnet om du bruker lyddemper. Og det bør du!

Link to comment
Share on other sites

Jeger-567 skrev (2 timer siden):

Hva kommer til å ha best tilgang/ billigst blyfri ammunisjon. Skjønner at dette er litt som å spå, men har ett inntrykk av at det finnes mer tilgjengelig blyfri ammunisjon i 308 enn 6,5? Er dette pga. at det er flere som jakter med 308? Eller er det fordi at kulene er for tunge til å kunne stabilisere eller noe sånt? 

 

Begge to blir mulige å jakte med, men jeg tror vi kan gjette på at det blir størst utvalg i kuler til .308. Spørsmålet blir vel heller om kulene blir for lange til å stabilisere, men ser at f.eks. Tikka - som jeg vil anbefale helt uten forbehold til enhver som spør om råd til kjøp av rifle - har lagt seg på fornuftige 1/11 stigningsgrad i .308 som gjør at du kan stabilisere homogene kuler oppi 165 grains. 6,5x55 har jeg ikke spesielt peiling på, men jeg kunne lett ha valgt det som første og eneste storviltrifle.

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (8 minutter siden):

 

Begge to blir mulige å jakte med, men jeg tror vi kan gjette på at det blir størst utvalg i kuler til .308. Spørsmålet blir vel heller om kulene blir for lange til å stabilisere, men ser at f.eks. Tikka - som jeg vil anbefale helt uten forbehold til enhver som spør om råd til kjøp av rifle - har lagt seg på fornuftige 1/11 stigningsgrad i .308 som gjør at du kan stabilisere homogene kuler oppi 165 grains. 6,5x55 har jeg ikke spesielt peiling på, men jeg kunne lett ha valgt det som første og eneste storviltrifle.

Etter et kjapt google søk ser jeg man kan få tikka t3x i 6,5 i 2 ulike riflestigning, 1:14 og 8^. Hvilken er best? Er det slik at 1:14 passer til lange kuler og 8^ passer til korte kuler? 

Edited by Jeger-567
Link to comment
Share on other sites

Jeger-567 skrev (34 minutter siden):

Etter et kjapt google søk ser jeg man kan få tikka t3x i 6,5 i 2 ulike riflestigning, 1:14 og 8^. Hvilken er best? Er det slik at 1:14 passer til lange kuler og 8^ passer til korte kuler? 

Motsatt, det er 1:8 du vil ha. Syns det høres rart ut om tikka leverer 6.5x55 i 1:14. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...