Jump to content

"kassemål" på håndvåpen


Fourten

Recommended Posts

Pistol Målekasse

Silhuettpistol 300 mm x 150 mm x 50 mm

Grovpistol 300 mm x 150 mm x 50 mm

Standardpistol 300 mm x 150 mm x 50 mm

Fripistol Ikke brukt

Luftpistol 420 mm x 200 mm x 50 mm

Militærpistol 300 mm x 150 mm x 50 mm

Revolver Ikke brukt

Spesialpistol 185 mm x 125 mm x 35 mm

Spesialrevolver 200 mm x 150 mm x 40 mm

Magnumrevolver 1 Ikke brukt

Magnumrevolver 2 Ikke brukt

Link to comment
Share on other sites

Men det har de jo. I innholdsfortegnelsen til Pistolreglementet står det at "Tabell for våpenspesifikasjoner" er på side 63. Og den øverste delen av side 63 ser slik ut:

 

normal_Bilde_18.png

 

I feltreglementet står målene for "feltvåpnene", riktignok ikke i tabell. Men de er der. Uansett vil jeg anbefale deg å lese gjennom reglementene så du ikke får deg noen overraskelser når du kommer på stevne. Sengelektyre kanskje? :)

Link to comment
Share on other sites

Informasjonen var der, men som sagt ikke lett å finne på nettsiden, og det målet jeg lette etter (Spesial revolver) stod ikke på første, eller sekstitredje side for den del.

 

Grunnen til at jeg leter, er at noen sa at spesial revolver og spesial pistol hadde samme "kasse". Mens jeg alltid har trodd den var mye større.

 

Disse målene er noe av det første du tenker på når du begynner å lete etter våpen. Eller er det ikke det? Alt det andre blir litt uviktig hvis du har kjøpt en litt for stor revolver, som ikke er lov å bruke, og i tillegg strider mot hva du opprinnelig oppga som bruksområde når du søkte.

 

 

Uansett. Ruger SP01 i .327 Federal Magnum går bare kanskje. Om det lar seg gjøre å lirke den ned på diagonalen. Pokker.

Link to comment
Share on other sites

Kassamål er innvendige mål ? edit ( sjølvsagt )

 

Korleis vil det vere med eit justerbart sikte som kanskje er skrudd opp. Er dette Ok sidan du kan presse det saman slik at det går i kassen ved måling ?

 

Nei da blir våpenet for stort.

 

Det blir det samme som å få avtrekket kontrollert i løypa, hvis det ikke holder vekta blir du disket :wink:

Link to comment
Share on other sites

Men hva om siktet har fjær, slik at siktet kan presses ned.

Siden med sikte legges i først, og skjeftet presses i til slutt.

Da kan våpenet gå inn i kassa, men ikke hvis det legges rett ned.

Finner ingen regler om hvordan våpenet skal legges nedi kassa.

Link to comment
Share on other sites

Dersom siktet er skruddmax ned for å passe i kassen og deretter justert etter prøveskyting så kan dette gå an.

Skal like å se den arrangøren somkontrollerer og disker noen på dette.

 

Hvorfor skal man ikke diskes om våpenet ikke går ned i kassa uten å måtte manipulre det (komprimere siktet) :?::?::?:

 

Reglene er krystallklare, les svaret til Gringo`n og lær :lol:

Link to comment
Share on other sites

Finner ingen regler om hvordan våpenet skal legges nedi kassa.

 

Jeg finner ikke regler om dette jeg heller.

 

Men, det jeg har hørt over alt er at man ikke skal måtte presse noe som helst. Våpenet skal "legges" i kassen og lokket skal skyves på, UTEN MOTSTAND.

Det sier seg jo egentlig selv. Må man presse den nedi, er den for stor.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg tok praktisk kurset ble det sagt av instruktøren at det kun var lov med "moderat vold" for å få banket pistolen ned i kassa :lol:

Etter litt latter ble det rettet til at sammenpressing av baksikte ol var greit,

siden det ikke står noe om dette i regelverket.

Det står jo mål på kassa og at våpenet skal ha plass oppi :wink:

 

Men det hadde vel vært greit om det har stått i regelverket om hvordan dette skal gjøres,

sånn at det hadde blitt praktisert likt over alt.

 

For min egen del har jeg laget meg kasser som er 0.5mm under kravet, dit skal våpene nedi uten noen sammen pressning.

Greit å slippe å krangle under våpen kontr. på NM osv, har jo nok nerver fra før da :roll:

Link to comment
Share on other sites

Da jeg tok praktisk kurset ble det sagt av instruktøren at det kun var lov med "moderat vold" for å få banket pistolen ned i kassa :lol:

Etter litt latter ble det rettet til at sammenpressing av baksikte ol var greit,

siden det ikke står noe om dette i regelverket.

Det står jo mål på kassa og at våpenet skal ha plass oppi :wink:

 

Men det hadde vel vært greit om det har stått i regelverket om hvordan dette skal gjøres,

sånn at det hadde blitt praktisert likt over alt.

 

For min egen del har jeg laget meg kasser som er 0.5mm under kravet, dit skal våpene nedi uten noen sammen pressning.

Greit å slippe å krangle under våpen kontr. på NM osv, har jo nok nerver fra før da :roll:

Skjønner ikke helt at det skal være tvil rundt dette.

Reglene sier at våpnene skal være max. så store og at dette kontrolleres med målekasse.

Det står m.a.o. at våpnene ikke kan være større enn max. under konkurransen selv om man har jukset det til under våpenkontrollen.

Det er under konkurranse reglene gjelder, ergo. under hele konkurransen, ikke kun under våpenkontrollen.

Kontrollen er til for at skytteren og arrangøren skal forvisse seg om at alt er iht. regelverket og at alle konkurrerer under like vilkår under hele konkurransen.

Om noen godkjenner moderat vold eller komprimering av siktet under våpenkontrollen har vedkommende ikke tilstrekkelig kunnskap om gjeldende regelverk.

Håper det ble klarere nå.

 

Når det gjelder kassemålene, er jeg helt enig i at det er bra å ha litt å gå på.

Det samme gjelder vekt og avtrekksvekt.

Jeg legger alltid inn litt margin for å slippe stress før konkurransen.

Jeg har sett folk stå der med fila og saga for å få våpenet til å passe, og det er ikke den beste forberedelsen.

Link to comment
Share on other sites

Enig med El gringo. Jeg har sjøl måttet file på skjefter i våpenkontrollen minst to ganger (første gangen måtte jeg finne et snekkerverksted fordi det var så mye som måtte fjernes...) og blitt diska etter stikkprøve på avtrekket en gang (endra seg i løpet av presisjonsdelen av grovprogrammet). Så jeg har lært "the hard way" at reglene bare er slik og de praktiseres stort sett på en ganske svart/hvit måte. Og det er da det eneste rettferdige?

 

Så mine avtrekk holder med trygg margin, og jeg lever godt med det. Trådstarter får heller file ned kornet sitt litt.

 

(Hva instruktøren på praktisk-kurset sier er uansett uinteressant for oss som skyter i et annet forbund (NSF.)

Link to comment
Share on other sites

Fikk nettopp svar fra Pål K. i FKP.

Hvis man må begynne å presse inn sikter og annet, ville han ha sagt at

våpenet må endres før det kan bli godkjent.

Da bør det kanskje ikke være tvil.

Det er best å være på den sikkre siden.

Link to comment
Share on other sites

Heisann Fourten;

 

Kan ikke skjønne at det skal være vanskelig å gjøre små tilpasninger for å få en sp101 i kassa for spesialrevolver. Ihvertfall ikke vanskeligere enn hva tilfellet er med andre spes.revolvere. Vi snakker om "snertne" greier her.

 

Problemstillingen med å skru baksiktet i bånn er vel heller ikke aktuelt her, da disse vel bare kommer med skur med sidejustering. Skal du da allikevel kanskje til en børsemaker for å evt. bytte til "ordentlig" baksikte, vil det vel ikke koste allverden å sneie av litt sideflesk på strategiske steder.(Om dette skulle være nødvendig i det hele tatt)

 

Eventuelt bør du kanskje raske sammen en kasse og finne en sp101 privat eller i butikk og kontrollmåle med.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt at det skal være tvil rundt dette.

Reglene sier at våpnene skal være max. så store og at dette kontrolleres med målekasse.

Det står m.a.o. at våpnene ikke kan være større enn max. under konkurransen selv om man har jukset det til under våpenkontrollen.

Det er under konkurranse reglene gjelder, ergo. under hele konkurransen, ikke kun under våpenkontrollen.

Kontrollen er til for at skytteren og arrangøren skal forvisse seg om at alt er iht. regelverket og at alle konkurrerer under like vilkår under hele konkurransen.

Om noen godkjenner moderat vold eller komprimering av siktet under våpenkontrollen har vedkommende ikke tilstrekkelig kunnskap om gjeldende regelverk.

Håper det ble klarere nå.

 

Når det gjelder kassemålene, er jeg helt enig i at det er bra å ha litt å gå på.

Det samme gjelder vekt og avtrekksvekt.

Jeg legger alltid inn litt margin for å slippe stress før konkurransen.

Jeg har sett folk stå der med fila og saga for å få våpenet til å passe, og det er ikke den beste forberedelsen.

 

Siden han refererte til Praktisk kurs, så regner jeg med det er IPSC/NFPS. Og der er det tillatt å presse sammen siktet for å få den i kassa. Er vel da kun aktuallt i standard klassen

Link to comment
Share on other sites

@ evenkris:

 

Jeg ser at det er lite som skal til for å "presset" Rugeren nedi. Men, jeg er ikke så lysten på å sage og file.

 

Jeg er på utkikk etter en revolver i cal .32 MED faste sikter. om det blir .327 Fed Mag eller "bare" .32 long er ikke så viktig.

 

(Personlig mener jeg at justerbare sikter er som doping å regne i denne klassen.)

Link to comment
Share on other sites

Siden han refererte til Praktisk kurs, så regner jeg med det er IPSC/NFPS. Og der er det tillatt å presse sammen siktet for å få den i kassa. Er vel da kun aktuallt i standard klassen

Vel, det var jo ikke trådstarter som refererte til praktisk-kurs. Og det er iallfall hans spørsmål jeg i første rekke forholder meg til i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...