Jump to content

Salg på Redding Big Boss Pro-Pak


B.Hansen

Recommended Posts

Det er egentlig noe prematurt å handle ladepresse til riflepatroner nå da jeg bare er kommet til side 30 i Ladeboken, men Våpensmia har et tilsynelatende bra tilbud på Redding Big Boss Pro-Pak:

 

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=319588446&alertType=ss&finnMail=agent&stored-id=66291455

 

Tungvekterne på forumet anbefaler enkeltstasjon-presse til nybegynnere, og det gjør Ladeboken også.  I skytterlaget er det stort sett flerstasjon-presser fra Dillon det går i, XL650 og 750, også blant nybegynnerne, så jeg får god hjelp med en slik presse om jeg skulle kjøpe en.  De har full tillitt til at jeg klarer å håndtere en Dillon flerstasjons-presse, men så var det Kammeret og Ladeboken da...

 

De nevnte tungvekterne mener også at Redding er blant de bedre pressene kvalitetsmessig, et hakk bedre enn Dillon.

 

Via et våpenkjøp så har jeg allerede Redding Competition diesett med bushinger, men jeg forstår det slik -rett eller galt- at diesett ofte kan brukes i andre fabrikanters ladepresser og at jeg derfor ikke ha Redding ladepresse.

 

Det som skal lades er .338LM, kanskje .300NM på sikt, og da tviler jeg på at det går med flere hundre skudd hver uke.  Det jeg kan lade noen hundre skudd av er 6.5x55, men så lenge jeg betaler drøyt 5 kroner per patron for Norma Rekrutt så skal det lades noen tusen skudd før investering i ladepresse med utstyr vil gå i pluss.  Slik sett, for de større kaliberne, er enkeltstasjon-presse veien å gå.  

 

Elektronisk vekt er ikke med i pakken fra Våpensmia, men heller en magnetdempet vippevekt.

 

Synspunkter relatert til ovenstående tas i mot med takk.

Link to comment
Share on other sites

Polardego skrev (25 minutter siden):

Hvis jeg var med i et skytterlag og var ivrig så hadde jeg valgt en Dillon. Det er ikke rocket science, man trenger bare å väre nöye og systematisk. Youtube er dessuten full av videoer om hvordan man bruker en Dillon. 

 

Jeg er tredje generasjon nøye og systematisk, selv om nevnte egenskaper ikke alltid blir verdsatt av ektefellene ;)  

Link to comment
Share on other sites

B.Hansen skrev (1 time siden):

  -  diesett ofte kan brukes i andre fabrikanters ladepresser og at jeg derfor ikke ha Redding ladepresse.

 

Diene er som oftest standardiserte, de av oss som lader flere kalibre, har ofte dier fra et godt utvalg produsenter. Et unntak er Frankford Arsenals kopi/konkurrent til Co-Ax-pressen, de kom visstnok med sin egen die-løsning.

 

B.Hansen skrev (1 time siden):

Det som skal lades er .338LM, kanskje .300NM på sikt,

 

Da er karusell-presser nærmest et "siste-valg". "Buy oncd, cry once", og kjøp en Co-Ax, først som sist, er derimot min anbefaling Jeg kjøpte min på 1970-tallet, den har vært, og er, i flittig bruk (passert 6-sifret antall patroner), merkostnaden over snart 50 år er ikke mer enn en kaffekopp pr. år.

 

Sitat

Elektronisk vekt er ikke med i pakken fra Våpensmia, men heller en magnetdempet vippevekt.

 

Mekanisk vekt ("bismer", "desimalvekt", for oss som har solgt fisk i 65 år) bruker tyngdekraften som "batteri", den varer forholdsvis lenge! Jeg har ikke sett noe behov for å kjøpe elektronisk kruttvekt. Det er bare å føre inn en ekstra, mulig feilkilde. Min elektroniske badevekt har plutselig bestemt at jeg er 86 i stedet for 64 kilo (ei celle som ikke virker?), og får derfor turem til elektronikksøppel-containeren. Jeg er glad jeg ikke har ei elektronisk kruttvekt til 4-sifret pris, som må ta samme veien.

 

Edited by Jegermeistern
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (På 15.9.2023 den 14.12):

 

Diene er som oftest standardiserte, de av oss som lader flere kalibre, har ofte dier fra et godt utvalg produsenter. 

 

Takk for at du tok deg tid til å svare!  Redding Competition diene passer altså til Forster Co-Ax pressen?

Link to comment
Share on other sites

B.Hansen skrev (1 time siden):

 Redding Competition diene passer altså til Forster Co-Ax pressen?

 

Ja, bruker dette selv. Jeg liker imidlertid å bruke Forster sine låsemuttere da disse har perfekt passform inn i Co-Ax-pressen, men det går fint uten.

 

Disse:

https://hjemmelading.no/produkt/forster-lasering-for-dier-7-8-14/

Edited by Akto
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfaring med karusellpresse. Lader typisk +/- 1000 skudd i året i forskjellige patroner, og har aldri kjent særlig på behov for å "oppgradere" enkeltstasjonspressa. Regner kanskje med at det er en del mer fikkel å bytte patron i karusell, samt at jeg veier ut mye av ladninger over dispenser, så da er jeg vel like langt uansett.

Regn med å koste på iaf en 5- tusenlapp i annet stæsj i tillegg til det som er med i settet. Feks kruttmål, el- dispenser, skyvelær, mikrometer, mv.

Og så var det kronograf da. Magnetospeed eller Labradar. 5 eller 10 lapper til. "Guds gave" til hjemmeladere som sliter med "napping" i OCDen. Uansett et kjekt verktøy å ha, iaf når en beveger seg i hvite områder på kartet.

Det drar seg fort til.

Edited by vavlo
Skriveleif.
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...