Jump to content

Våpen 223 Toppfugljakt


Deepseadog

Recommended Posts

Det var en bruker på forumet her som aldri fikk god nok presisjon i en Tikka T3.  Selv har jeg hatt en Remington Varmint, med tjukkrulla løp som jeg heller aldri fikk til å gå skikkelig uansett ammo. ..223 Remington er vrien til å få gå godt i enkelte børser.

Kommer an på budsjett men flere opplever Schultz & Larsen som trygge kjøp i kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en mossberg MVP samler på 10kr på 100m med norma jaktmatch, men er noe kresen på ammo.
Bygd som en hammer, ikke pen å se på men gjør jobben, å fordi den er så billig så blir det ikke like mye gråting den dagen jeg smeller rifla over bord under gåsejakt eller ned i ei steinrøys 

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en mossberg mvp som gikk veldig bra med alt billig ammo typisk pmc,s&b, partizan 55gr. Plastikk skjefte, med sikter og gjenget for demper, mange pluss.

Men den boltgangen var så grov det føltes som grus mellom tennan så den ble solgt, det ble for fælt. Bare noe å være obs på. 

Så kom jeg over en sako vixen i 222 og pipe i 223 som fulgte med. Den er går også veldig bra med 50-55gr kuler. Men de får man jo bare kjøpt brukt hvis du vil ha helt ny rifle.

Har prøvd en howa i 223, den var grei å sykte med og til en grei pris. 

Tikka og schultz& Larsen er litt dyrere rifler så kanskje litt kjedeligere hvis man ikke kan få de til å gå som man ønsker. 

En TC contender er konge rifle i 223. 

 

image.png.c16879d1875ecb8628bf5d366de95f3f.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

petrolhead skrev (3 timer siden):

Det var en bruker på forumet her som aldri fikk god nok presisjon i en Tikka T3.  Selv har jeg hatt en Remington Varmint, med tjukkrulla løp som jeg heller aldri fikk til å gå skikkelig uansett ammo. ..223 Remington er vrien til å få gå godt i enkelte børser.

Kommer an på budsjett men flere opplever Schultz & Larsen som trygge kjøp i kaliberet.

God kompis fikk 40 og 50 gr vmax til å samle på langt under 10x10 mm på 100 meter, så det er tydeligvis litt forskjell. I tillegg tror jeg bardp hadde litt andre forventninger med andre type kuler..

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

sirhitalot skrev (18 minutter siden):

Hvorfor ikke 6.5x55?

Da har du en ekstra/reserve rifle til storviltjakt også😉.

 

Edit: For snaut 15 år siden skulle jeg ha en ny rifle til rådyr, småvilt og trening. Valget stod mellom .223 Rem og 6,5x55 (hadde .30-06 fra før). Endte opp med en Browning A-bolt i 6,5 og har ikke angret et sekund😊!

Edited by Sølvrev
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...