Jump to content

Friflukt med kobberkuler?


Østledningen

Recommended Posts

skal lade Hornady CX I 6,5X55 og med N550 krutt nå. Tror jeg har klart å "reflektere" med frem til fornuftig ladedata.

 

Men friflukt?

 

Hornady sier COL på 73,8 (alle deres 120-123gr kuler er oppgitt med dette)

Max COL i kammeret mitt er 81,2 (kule med meget spiss og lang tupp/ogive)

Friflukt blir da 7,4mm

 

jeg for min del syntes at COL på 78 ser og virker mer fornuftig ut. Man får i litt mer krutt og får 3,2mm friflukt.

 

Men, det er første gang jeg lader kobberkuler, og jeg forstår at de er hardere, har mer løpsfriksjon og "initial" pressure.

Derfor er det kanskje fornuftig at de har lang friflukt og får godt med fart før de treffer riflingen?

 

Tanker om dette?

 

Tenkte forøvrig å lade en stige med 43-45gr N550. (med 78 col)

og selvsagt stoppe hvis jeg ser trykktegn eller unormalt høyere hastigheter enn gordons gir.

 

Link to comment
Share on other sites

Østledningen skrev (6 timer siden):

Max COL i kammeret mitt er 81,2 (kule med meget spiss og lang tupp/ogive)

Jeg leser det slik at du har målt maks col med en annen kule enn den du nå skal lade? I så fall må du finne ut hva som er maks for Hornady CX og forholde deg til den verdien.

 

Jeg ser andre har erfaring med at friflukt kan ha stor betydning for monolittiske kuler. Min erfaring med mantlede kuler er at friflukt betyr lite. Jeg tenker du bør legge deg rundt 1 mm for CX-kula.

 

Om jeg fritt skulle valgt krutt i ditt tilfelle ville det nok blitt N560. Din maks ladning med N550 er kanskje noe frisk, kf. Vihtavuoris ladetabell for andre monolittiske kuler.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd å få en monolittisk kule til å gå godt i min 308, det er snakk om TTSX i 150 grains. Har ladet mange stiger og landet på en ladning som ga den farta jeg var ute etter og en relativt grei ES. Da begynte jobben med å finne COL, men siden kulene har store avvik på lengde så bruker jeg CBTO. Alle hylsene (Norma) er engangsskutt i eget våpen, fullsizet så de kamret tregt med en teipbit bak på hylsa, halspresset og deretter ekspandert halsen innefra til 0.3055". Deretter er lengden på hylsa korrigert. Hylsene er innenfor +/-2 grains avvik i vekt. Har brukt Federal 210 hetter, N-140 krutt, alle er målt med elektronisk vekt. Kulene er satt i med Redding Competition kuleisetterdie med mikrometer. Likere enn dette får jeg det ikke. 

 

Ladet opp en ekse med patroner, CBTO er satt til maks minus 0.5 mm. Skyter fem skudd serier på banen, inn i ladebua der og reduserer CBTO i 0.5 mm (+/- 0.2) intervaller. Ut og skyte fem nye skudd. 

 

Skyter fra tofot og bag. Vet ikke hvilke feilmarginer som skal tillegges skytter, men jeg synes det er vanskelig å konkludere med at skytter står for mer enn en MOA feilmargin. 

 

Konklusjon: masse bortkastede penger såfremt det er rådyr og opp på under 150 meter det jaktes på. Jeg har ikke klart å repetere den beste samlingen under, ved senere testing på skytebanen. 2 MOA spredning på denne ammunisjonstypen og med denne skytteren må jeg ta høyde for. Det er for min del, merk: for min del, bortkastede penger å skyte ut hundrevis av dyre TTSXer - og det er nettopp det jeg har gjort. Jeg hadde vært i mål etter 40-50 skudd om jeg hadde vært fornuftig. Men det er jeg åpenbart ikke, for jeg klarer ikke la være å tenke på at dette kunne vært bedre, mer konsekvent, etc. 

 

PS! Den ene serien har seks skudd, mens den første serien har kun fire skudd. Jeg var litt ivrig og presset seks patroner til den lengden, mens den med fire skudd har jeg skutt en del av tidligere da det var startladningen.

 

Ballistic-X-Export-2023-09-08 09_20_57.574604.PNG

 

 

Ballistic-X-Export-2023-09-08 09_19_13.948710.PNG

 

Ballistic-X-Export-2023-09-08 09_17_08.397451.PNG

 

 

 

Edited by Akto
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (2 timer siden):

Jeg leser det slik at du har målt maks col med en annen kule enn den du nå skal lade? I så fall må du finne ut hva som er maks for Hornady CX og forholde deg til den verdien.

 

Jeg ser andre har erfaring med at friflukt kan ha stor betydning for monolittiske kuler. Min erfaring med mantlede kuler er at friflukt betyr lite. Jeg tenker du bør legge deg rundt 1 mm for CX-kula.

 

Om jeg fritt skulle valgt krutt i ditt tilfelle ville det nok blitt N560. Din maks ladning med N550 er kanskje noe frisk, kf. Vihtavuoris ladetabell for andre monolittiske kuler.

Neida, col på 81,2 er målt med cx kula.

 

Spørsmålet her er vel mere hvorfor mange produsenter oppgir at kobberkuler må settes dypere enn mantlede kuler? Og om jeg gjør feil i å sette den litt lengre ut?

 

Har desverre kun 550 krutt. Noe kjapt, ja. Men jeg liker å tro at det skal gå fint.

 

Edited by Østledningen
Link to comment
Share on other sites

Akto skrev (1 time siden):

Jeg har prøvd å få en monolittisk kule til å gå godt i min 308, det er snakk om TTSX i 150 grains. Har ladet mange stiger og landet på en ladning som ga den farta jeg var ute etter og en relativt grei ES. Da begynte jobben med å finne COL, men siden kulene har store avvik på lengde så bruker jeg CBTO. Alle hylsene (Norma) er engangsskutt i eget våpen, fullsizet så de kamret tregt med en teipbit bak på hylsa, halspresset og deretter ekspandert halsen innefra til 0.3055". Deretter er lengden på hylsa korrigert. Hylsene er innenfor +/-2 grains avvik i vekt. Har brukt Federal 210 hetter, N-140 krutt, alle er målt med elektronisk vekt. Kulene er satt i med Redding Competition kuleisetterdie med mikrometer. Likere enn dette får jeg det ikke. 

 

Ladet opp en ekse med patroner, CBTO er satt til maks minus 0.5 mm. Skyter fem skudd serier på banen, inn i ladebua der og øker CBTO i 0.5 mm (+/- 0.2) intervaller. Ut og skyte fem nye skudd. 

 

Skyter fra tofot og bag. Vet ikke hvilke feilmarginer som skal tillegges skytter, men jeg synes det er vanskelig å konkludere med at skytter står for mer enn en MOA feilmargin. 

 

Konklusjon: masse bortkastede penger såfremt det er rådyr og opp på under 150 meter det jaktes på. Jeg har ikke klart å repetere den beste samlingen under, ved senere testing på skytebanen. 2 MOA spredning på denne ammunisjonstypen og med denne skytteren må jeg ta høyde for. Det er for min del, merk: for min del, bortkastede penger å skyte ut hundrevis av dyre TTSXer - og det er nettopp det jeg har gjort. Jeg hadde vært i mål etter 40-50 skudd om jeg hadde vært fornuftig. Men det er jeg åpenbart ikke, for jeg klarer ikke la være å tenke på at dette kunne vært bedre, men konsekvent, etc. 

 

PS! Den ene serien har seks skudd, mens den første serien har kun fire skudd. Jeg var litt ivrig og presset seks patroner til den lengden, mens den med fire skudd har jeg skutt en del av tidligere da det var startladningen.

 

Ballistic-X-Export-2023-09-08 09_20_57.574604.PNG

 

 

Ballistic-X-Export-2023-09-08 09_19_13.948710.PNG

 

Ballistic-X-Export-2023-09-08 09_17_08.397451.PNG

 

 

 

Jeg kjenner så til de grader igjen frustrasjonen din.

 

Kort historie ;

Brant av kuler for godt over 2 laken på å eksprimentere med å dra ut mest mulig hastighet av norma bondstrike.

 

Endte med å måtte bruke et annet krutt. 20 kuler og jeg hadde funnet den perfekte ladning. Under 0,5 moa presisjon på 5 skudd.

 

Uansett intressant info du kommer med.

 

Hornady CX er noe jeg kun og virkelig kun kommer til å bruke på 100m og mindre. Derfor har jeg ikke krav til stor presisjon. 20-40mm er rikelig. 

Link to comment
Share on other sites

Dette er metoden jeg bruker for å finne patronlengde.

  1. Finne makslengde
    1. Patronen må passe i magasinet (aldri opplevd at dette er en begrensende faktor)
    2. Friflukt
    3. Nok kulehold (hvor mye som er nok er vanskelig å si, men har du mindre enn 1/2 kaliber kulehold så begynner det å bli snaut)
  2. Finne minmumslengde
    1. Litt av kulas bæreflate må ha entret friboringen når patronen ligger i kammeret (at kulas ogival starter nede i hylshalsen er en god oppskrift på dårlig presisjon)
  3. Valg av patronlengde innenfor min/maks
    1. Publisert ladedata er ofte, ikke alltid, men ofte et godt utgangspunkt for valg patronlengde (ladedata fra forskjellige kilder vil ofte divergere, men da velger jeg bare én av dem)
    2. Testing innenfor maks og min, gjerne i 1mm inkrementer

Så i ditt tilfelle hadde jeg gjennomført ladestien med 73.8mm.

Østledningen skrev (16 timer siden):

Friflukt blir da 7,4mm

Erfaringsmessig blir det ofte mye friflukt i 6.5x55. Jeg er enig i at 7.4mm høres ut som et dårlig utgangspunkt for god presisjon, men det kan faktisk gå bra. I DFS skyter ungdommene godt med korte kuler, og noen av dem har fort opp mot, eller til og med over, 10mm friflukt.

 

Østledningen skrev (16 timer siden):

det er første gang jeg lader kobberkuler, og jeg forstår at de er hardere, har mer løpsfriksjon og "initial" pressure.

Derfor er det kanskje fornuftig at de har lang friflukt og får godt med fart før de treffer riflingen?

Noen kobberkuler generer et vesentlig høyere startrykk, men har du 1mm eller mer friflukt så har du i grunnen nok. Da er det bedre å redusere kruttmengden.

 

Sølvrev skrev (10 timer siden):

Jeg ser andre har erfaring med at friflukt kan ha stor betydning for monolittiske kuler. Min erfaring med mantlede kuler er at friflukt betyr lite.

Det er mulig at monlitiske kuler er mer ømfintlige på friflukt enn mantlede blykuler, men min erfaring så langt er dette er et overdrevet dårlig rykte.

Edited by Biskopen
Lagt til konklusjon
Link to comment
Share on other sites

Var det nødvendig med så mye testing for å finne god presisjon? 

Jeg for min del har bare opplevd en gang at friflukt betydde mye... Det var til lading av 7x65r til en gammel drilling. Det var myyyyye friflukt som var løsningen... Det var først da jeg ladet til COL lik fabrikkammo med samme kulevekt at det ble god presisjon. Etter den erfaringen lader jeg konsekvent COL lik fabrikkammo, og det har gått bra til nå. 

Jeg har ofte funnet at kruttype spiller en stor rolle. Min (uærbødige) metode er å velge det kruttet som gir best hastighet i ladedataene. Da går det oftest bra. Når jeg skal teste en ny kule  til moderne våpen lader noen få skudd litt under maksladning for kaliberet (typisk 1 grein under, i standardkalibre), COL lik fabrikkammo, og så tester jeg presisjonen. Man ser jo om kula samler med tre skudd..? Gjør den ikke det bytter jeg krutt. Jeg styrer ikke med ladestiger, eller ulik COL, med mindre det er helt nødvendig. Og jeg vil heller teste en annen kule enn å skyte hundrevis av skudd og teste mange ladninger med ulik COL, dersom jeg ikke fort finner en ladning jeg er fornøyd med. 

Og, hva er godt nok? Under 3cm på 100 meters hold er strålende i min bok. Mer enn godt nok. Jeg skal  da ikke skyte bokfink med rifla likevel... 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (1 time siden):

Jeg for min del har bare opplevd en gang at friflukt betydde mye... Det var til lading av 7x65r til en gammel drilling. Det var myyyyye friflukt som var løsningen... Det var først da jeg ladet til COL lik fabrikkammo med samme kulevekt at det ble god presisjon. Etter den erfaringen lader jeg konsekvent COL lik fabrikkammo, og det har gått bra til nå. 

Jeg styrer ikke med ladestiger, eller ulik COL, med mindre det er helt nødvendig.

Har samme erfaring med S&Bs helmantelkule i 5,6x52R, endte opp med en midt på treet-ladning og frflukt på 12 mm! Har jeg fabrikkammo tilgjengelig bruker jeg samme col, hvis ikke måler jeg slik at jeg har minst 1 mm, gjerne 2-3 mm friflukt. Jeg styrer heller ikke med ladestiger, men velger ofte blant de mest sentbrennende kruttene i ladetabellene og legger meg 1-2 grs under maks. Da er jeg som regel på samme V0 som fabrikkammo. Og det er bare unntaksvis jeg får 3-skuddsgrupper med dårligere samling enn 30 mm, ofte blir de (mye) tettere.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Østledningen skrev (23 timer siden):

Da har følgene blitt ladet opp.

 

120gr Hornady CX 6,5

Norma engangsskutt hylse

magtech tennhette.

col på 78mm

42gr-45 gr N550. (denne stigen blir nok vel frisk på slutten)

 

skal testes på Losby i morgen. Kun fart og trykktegn. Skal holde dere oppdatert!

Testet kun 1 skudd av hver ladning.

 

Kule                 Krutt mengde hette hylse     col      våpen/pipe    V0

CX 120 N550 42 MT NORMA 78 S&L V8 60cm 850
CX 120 N550 42,5 MT NORMA 78 S&L V8 60cm 853
CX 120 N550 43 MT NORMA 78 S&L V8 60cm 860
CX 120 N550 43,5 MT NORMA 78 S&L V8 60cm 869
CX 120 N550 44 MT NORMA 78 S&L V8 60cm 876
CX 120 N550 44,5 MT NORMA 78 S&L V8 60cm 893
CX 120 N550 45 MT NORMA 78 S&L V8 60cm

899

 

Ingen av ladningene viste trykktegn, dvs kratring/utdragermerke (noe flate hetter på slutten av stigen, samt litt rekyl, men intet å bekymre seg over.

 

Var endel høydespredning på blinken (typ 50-70mm), men jeg bekymrer meg ikke. 44gr ladningen skal testes for presisjon neste gang :)

den så ut til å treffe høvelig likt på blinken som bondstriken jeg lader opp til de litt lengre holdene.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Østledningen skrev (På 9.9.2023 den 23.07):

 

 

Testet kun 1 skudd av hver ladning.

 

Kule                 Krutt mengde hette hylse     col      våpen/pipe    V0

CX 120 N550 42 MT NORMA 78 S&L V8 60cm 850
CX 120 N550 42,5 MT NORMA 78 S&L V8 60cm 853
CX 120 N550 43 MT NORMA 78 S&L V8 60cm 860
CX 120 N550 43,5 MT NORMA 78 S&L V8 60cm 869
CX 120 N550 44 MT NORMA 78 S&L V8 60cm 876
CX 120 N550 44,5 MT NORMA 78 S&L V8 60cm 893
CX 120 N550 45 MT NORMA 78 S&L V8 60cm

899

 

Ingen av ladningene viste trykktegn, dvs kratring/utdragermerke (noe flate hetter på slutten av stigen, samt litt rekyl, men intet å bekymre seg over.

 

Var endel høydespredning på blinken (typ 50-70mm), men jeg bekymrer meg ikke. 44gr ladningen skal testes for presisjon neste gang :)

den så ut til å treffe høvelig likt på blinken som bondstriken jeg lader opp til de litt lengre holdene.

 

Ref diskusjon rundt Hornady CX og friflukt. 
Jeg lader 160gr CX med COL 85,85mm (0,25mm friflukt),  71gr N565 og F210 hetter. Testet alt fra kort- til lang COL, men endte altså opp med lite friflukt som optimalt i min Blaser R8 i 7mm PRC. Den samler oftest 0,5 MOA på 100m.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...