Jump to content

Nosler custom competition kuler


Finnlight 338WM

Recommended Posts

  • 4 weeks later...

Hei Finnlight 338. Fikk prøvet kun en lading i helgen, to 3 skudds serier, da de 4 siste gikk gjennom kronografen og i vollen, (var mest praktisk der og da).

Brukte startlading til Sierrakula, på 43,5/ N160, col satte jeg til 77mm, for godt hold på kula, det ga gode samlinger, hhv 8mm og 18mm. Snittfart på 4 skudd gav 751 ms

Kjøpte et par pakker med de på xxl, så får prøve litt flere varianter senere.

Børsa er forøvrig en T3 Hunter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei,

er det noen som har ladedata for denne kula med Norma-krutt, f eks URP eller 204?

 

På Nosler sine sider står det ladedata med følgende krutt:

AA3100, RL-19, IMR4350

 

Finnes det f eks en tabell som sier hvilke Norma-kruttsorter disse tilsvarer?

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

Ligner denne kula såpass på 140 grains Sierra at man kan benytte ladedata for denne kula som står trykt på boksen for N-4?

På min boks med N-4 er er det oppgitt 41,4 min og 44,8 max til 140 gr Sierra. Dette er jo ganske likt med ladningen du oppgir med 204, og siden N-4 og 204 etter det jeg har hørt skal være ganske like så kan jeg kanskje gå ut i fra at det er trygt å begynne med startladningen som er oppgitt på boksen?

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

Ligner denne kula såpass på 140 grains Sierra at man kan benytte ladedata for denne kula som står trykt på boksen for N-4?

På min boks med N-4 er er det oppgitt 41,4 min og 44,8 max til 140 gr Sierra. Dette er jo ganske likt med ladningen du oppgir med 204, og siden N-4 og 204 etter det jeg har hørt skal være ganske like så kan jeg kanskje gå ut i fra at det er trygt å begynne med startladningen som er oppgitt på boksen?

 

du kan nok begynne på startladninger for 140 grs sierra ja.

 

jeg har brukt ladedata for 140 grs sierra og skytterlagskrutt med samtlige match-kuler på 139-144grs å så lenge man ikke starter nær max så går det bra.

bruk startladning(min ladning)

Link to comment
Share on other sites

Ok. Da kommer jeg til å prøve startladningen som står på boksen. Men hvilken COL bør jeg gå for? Ser tidligere i tråden at folk har benyttet 76-77 mm. Kan jeg trygt starte med f eks 76 mm COL uten å være redd for at det skal bli for høyt trykk?

 

Som rykende fersk hjemmelader er jeg takknemlig for alle svar jeg får!

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen!

Prøvde mine første egenproduserte patroner i helga.

Med 140 grains Nosler custom competition-kuler og N-4-krutt fikk jeg testet følgende ladninger: 41.4, 42.0, 42.5 og 43.1 grains.

COL: 76 mm

 

Alle ladningene ga treskuddssamlinger på under 25 mm, så presisjonen synes jeg var overraskende bra. Det eneste som skilte ladningene var treffpunktet i høyde.

 

Men alle ladningene resulterte i hylser med sot på hele halsen og langt nede på skuldra.

Etter det jeg har lest kan soting være en god indikasjon på lavt trykk, men siden jeg fikk like mye sot på alle ladningene lurer jeg på om dette kan skyldes noe annet? Jeg kan også nevne at hylsene trolig er presset litt for lite, da de kamrer ganske tregt. Jeg klarte ikke å se andre tegn på tomhylsene som antydet feil trykk. Fra 43,1 gr (som var den kraftigste ladningen jeg prøvde) er det fortsatt 1.7 grains til jeg når det som er oppgitt som max på boksen. Bruker det å være slik at man må lade seg nærmere max enn det jeg har gjort før sotingen forsvinner?

 

Jeg har ikke sjekket hastighetene på kulene enda. Foruten at en sjekk av hastighet sikkert kunne sagt mye om ladningen, bryr jeg meg lite om hastigheten på disse patronene da de kun skal brukes til trening. Er det egentlig vits å øke ladningene så lenge patronene samler så godt som de gjør, eller bør jeg tilstrebe å finne en ladning som ikke soter? Har denne sotingen egentlig mye å si?

Link to comment
Share on other sites

sot på hylsehalsen er helt ufarlig.

 

Men er det en "sikker" indikasjon på lavt trykk, eller kan det likegodt skyldes andre ting?

Er for øvrig vant til å se sot på halsen på en del fabrikkpatroner også, men her var det sot langt nedover hylseskuldra...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...