Jump to content

Pistol + "carbine kit" for PCC?


joas

Recommended Posts

Hei

 

PCC har virkelig tatt av og blitt svært populært både i Norge og utlandet, mye grunnet billigere ammo og enklere krav til rangene (vs riflematcher). 

 

Jeg har lyst til å delta på slike matcher, men føler jeg har nok våpen i skapet for øyeblikket. Jeg har sett en del ulike carbine conversion kits til pistoler (CZ shadow, Glock osv), og det virker jo som et OK kompromiss. Man vil helt sikkert kunne gjøre det bedre i matcher med et reinspikka PCC-våpen, men det er ikke noe stress for min del. Deltakelse er viktigere enn resultatet. 

 

Ser jo ut som det er helt innafor mtp ipsc-reglene også. Det er ingenting i kapittelet for "Firearm" i Pistol Caliber Carbine Competition Rules som tilsier at det ikke er tillatt. Fant også et svar på et slikt spørsmål hos kanadisk NROI hvor de svarer;

 

"

There have been several inquiries regarding an official position on the use of carbine kits to convert a pistol into a pistol caliber carbine, for use at a sanctioned IPSC PCC match.

It is the position of NROI Ontario that these conversion kits are allowed provided that all other division requirements are met.

Please refer to the Pistol Caliber Carbine Competition Rule book for more information.

"

Meeeen så er det jo noldusene som lager lover og forskrifter her i landet da. De er ikke så gira på å tillate slike kits. Det er egentlig ganske rart, fordi det er selvmotsigende mot deres visjon om færre våpen i samfunnet. Slike kits vil jo gjøre at man har flere bruksområder for et og samme våpen, og man

unngår derfor å måtte ha flere våpen for de ulike divisjonene. 

 

Det er sikkert en lang veg å gå, men jeg vil prøve å skaffe meg en tillatelse til å ha et slikt kit. 

Hva tenker dere?

Link to comment
Share on other sites

Gode poeng, men jeg mener det vil være en fin mulighet for folk som har egnede pistoler å teste PCC på. 

 

Har DSSN egne krav utover det som står i reglene til IPSC når det gjelder matcher da? Greit nok at de må stille seg bak lovverket ang totallengde og løpslengde når det gjelder erverv av ny rifle, men det er ikke det det er snakk om her. 

Link to comment
Share on other sites

Ja, minimum 40cm løp og 84cm totallengde.

Ligger skriv på det på forbunbdets sider (må logge deg inn for å se)

 

Og skulle du allikevel ønske å fortsette bør du kontakte Forbundet først for å høre med dem. (les skrivet så skjønner du mer hvorfor)

Edited by Cardinal
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Uavhengig av lengdekrav, så er det også forbud mot slike chassier/ombyggingssett. 

 

Våpenforskriften §3-5

 

Det er ikkje tillate å erverve, ha, tilverke, innføre eller omsette følgjande våpendelar eller ammunisjon: 3 - skjefte eller ramme som gjer ein halvautomatisk pistol om til eit tohandsskytevåpen,

 

Edited by JacArcher
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

JacArcher skrev (6 timer siden):

Uavhengig av lengdekrav, så er det også forbud mot slike chassier/ombyggingssett. 

 

Nettopp.

 

Dette er så utvetydig skrevet, og ordlyden er så streng*, at en søknad om noe slikt hadde jeg aldri villet sette navnet mitt på.

 

*) En del våpendeler er/var forbudt å montere og bruke, men tillatt å kjøpe og eie. Men slike ombyggingsrammer er forbudte bare å ha, så dette er - av en eller annen grunn - noe lovgiver mener veldig sterkt om.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.... Det er blitt såpass strengt ja. Er nok ønsketenkning med et slikt kit isåfall. Mange rare lover og forskrifter her på berget. Det er ikke alltid lett å forstå bakgrunnen for de... Men men. Hadde vært artig om det var tillatt. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...