Jump to content

Flere våpen i samme kaliber


Resuam

Recommended Posts

Hei. 
jeg har pr. i dag 3 våpen. To eldre våpen i 6,5x55 og en sauer 404 i 8x57IS. det ene av de i 6,5x55 er ikke god å skyte med og jeg gidder ikke å bruke penger på det, men det har stor affeksjonsverdi. Jeg kommer til å bruke den sporadisk. Den andre planlegger jeg å skifte løp på til 308, men det ligger langt frem i tid. Nå har jeg søkt om å få kjøpe et nytt løp 6,5x55 på saueren, men blir usikker på om det blir godkjent siden jeg har to våpen i samme kaliber fra før. Hvordan er reglene på dette? Hvor mange våpen kan jeg ha i samme kaliber?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer på 7 varianter av 308 jeg kunne hatt:

 

Kort løp og rask stigning til smygjakt og subsoniske kuler.

 

Langt løp i en tung rifle til rev og skadedyr, varmint.

 

Lett men lang rifle til reinsdyr.

 

Halvauto til drivjakt.

 

Halvauto til trening til drivjakt; mindre vedlikehold, mindre krav til at den fungerer, flere treningsskudd.

 

En som tilfredstiller arbitrære krav riflens vekt og egenskaper til konkurranse

 

Enkeltskudd kipplauf til sekk for bruk i båt/bratt fjell.

 

...

Og så en hagle. Eller drilling... 😅

...

 

Og for å svare på problemstillingen, så er det behov for nytt løp om du behøver det til trening, til tyngre kuler, lettere kuler, eller fordi løpet ditt er skutt ut eller mangler presisjon med treningsammunisjonen du bruker for å øve.

Fordi du opplever uforklarlige flygere, eller vil ha rustfri i terrenget...

Edited by Red FR
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Beklager det var upresist. Eget valg for halvauto. Hvis man velger halvauto må man også spesifisere hvilket kaliber man ønsker så vidt jeg husker. 

 

 

Gå gjerne inn på politiets nye online søknadskjema og se litt. Det er ganske smidig lagt opp. 

 

Logger inn med f eks bank-id så henter de alle opplysninger om søker og autofyller i skjemaet, til og med jegernummer fra jegerregisteret ble lagt inn automatisk.

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...