Jump to content

Aktivt hørselsvern


Bent Inge

Recommended Posts

Spørs hva du skal bruke dem til...

 

Jeg har formstøpte propper fra Hør - duger til jakt og egen skyting med lyddemper

Sordin Pro X med gel puter duger til andres skyting med demper eller lange løp - passer dog ikke de med lange ører ;-)

Walker's Razor er bra til egen skyting og duger til en lang dag på skytebanen hvor det skytes med korte løp uten demper

 PELTOR Tactical XP har enda bedre demping, men kan forstyrre egen skyting og er likevel ikke god nok når det skytes med brems

Edited by Wintel
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har både Peltor Sport Tactical 300 og 500 som jeg kjøpte i USA, og er godt fornøyd med begge. De er like men 500 har innebygd bluetooth.

Har satt på gel-puter da jeg synes de som følger med er litt harde (https://www.amazon.com/3M-Hearing-Protector-Replacement-Hygiene/dp/B087D6P26P?th=1) og har også satt på denne: https://www.amazon.com/U-S-Tactical-Sewing-Advanced-Modular/dp/B00S0H0H44/ref=cm_cr_arp_d_product_top?ie=UTF8 som gjør at det føles mye mer bahagelig å ha på.

 

Vær obs på at 500 har bluetooth mottaker, noe som gjør den forbudt å bruke i konkurranser i NSF.

 

 

Edited by Virre
Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Virre said:

"Jeg har både Peltor Tactical Sport 300 og 500 som jeg kjøpte i USA, og er godt fornøyd med begge. De er like men 500 har innebygd bluetooth.

<snip>

Vær obs på at 500 har bluetooth mottaker, noe som gjør den forbudt å bruke i konkurranser i NSF.

 

Jeg valgte 500 siden den har bedre NRR enn 300. At BT ikke er lov i felt pistol var jeg ikke klar over (hvor står det?) - det er ikke lett å skjønne hvordan dette kan gi fordeler. Da får jeg heller disable BT (lodde ut chip). 

Link to comment
Share on other sites

Bent Inge skrev (15 minutter siden):

Jeg valgte 500 siden den har bedre NRR enn 300. At BT ikke er lov i felt pistol var jeg ikke klar over (hvor står det?) - det er ikke lett å skjønne hvordan dette kan gi fordeler. Da får jeg heller disable BT (lodde ut chip). 

 

Står i "Generelle tekniske regler", 6.2.5 (https://www.skyting.no/wp-content/uploads/2020/12/06-issf-gtr-2020.pdf)

I konkurranseområdet (FOP) er det ikke tillatt for skyttere og trenere å bruke hørselsvern som har innebygget noen form for lydforsterkende- eller mottakerutstyr.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Bent Inge skrev (Akkurat nå):

Hmm nesten alle jeg kjenner bruker aktivt hørselsvern i konkurranser (dvs. med mikrofoner slik at tale kan forsterkes). Lurer på om det ikke er forskjell på ISSF og felt reglene her.

 

 

 

Det er mulig... og jeg er nesten sikker på at jeg har lest i reglementet ett-eller-annet sted at vanlige aktive hørselsvern er tillatt, men klarer ikke å finne det igjen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Liker comtac xpi, veldig mye.

Selv prisen er stiv, er mikrofonen mye bedre enn sordin og forbedrer hørselen mange hakk. Men som alle de andre er det fortsatt vanskelig å oppfatte retning på lyden.

 

Og den har også mulighet for "plug mode", som booster lyden slik at man kan høre de igjennom passive øreplugger.

Noe jeg skulle ønske ble vanlig på alle aktive hørselvern.

Edited by Vindvott
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bruker selv Peltor Comtac XPI, ypperlige hørselvern, men stiv nypris. Earplug mode var den store salgspitchen for meg og den skuffer ikke. Kjøper sikkert et nytt par om jeg en dag glemmer dem igjen foran skivene.

 

Sitter også på ett par med Peltor Sporttac, de er nesten like bra som førstnevnte, minus earplug mode. Artig med utskiftbart deksel.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...