Jump to content

Ryggsäck för fågeljakt


Mausernut

Recommended Posts

Förr i tiden tillverkade Norröna ett antal mycket trevliga ryggsäckar med fågelnät eller rippåse och annat. Min Norröna Hjerkin har blivit utsliten. Någon som kan rekommendera en 25-30 liter ryggsäck som är som är av bra kvalitet och tyst. med ändå står emot väder och vind?

 

Link to comment
Share on other sites

Norrøna Finnskogen 40L med rypenett er vel den som har tatt over for Hjerkin ?? Men det finnes kanskje noen butikker rundt om, som fortsatt kan ha Hjerkin på lager. Jeg så Hjerkin hos Jakt & Friluft engang tidlig på vårparten, og det hang iallfall en eller to stykker hos XXL Sandefjord da jeg var innom for to ukers tid siden.
Kan dessverre ikke anbefale deg noen nye sekker - jeg bruker selv både Hjerkin, og den gamle 35 liters sekken de solgte for 20'ish+ år siden med navnet "Stridssekk".

Link to comment
Share on other sites

Tackar för tips. Röros och Norröna Combat var superbra säckar för jakt och fiske. Norröna borde ta upp tillverkningen av Combat igen men uppdatera den med vissa detaljer. Idag så har flera producenter av friluftskläder och -utrustning minskat produkterna för jakt och fiske. Vet inte om det beror på "kotrkramarnas" påtryckningar.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg synes skulderreimene på Vorn sine sekker er for brede og stive til at de egner seg for hagleskyting.

Hvis man driver fuglejakt som gir tid og anledning til å ta av seg sekken kan jo det gå, men da blir den jo stående igjen.

Å smette av reima over den skulderen hvor man monterer hagla kan kanskje gå?

Link to comment
Share on other sites

RoarN skrev (På 22.8.2023 den 16.55):

Jeg synes skulderreimene på Vorn sine sekker er for brede og stive til at de egner seg for hagleskyting.

Hvis man driver fuglejakt som gir tid og anledning til å ta av seg sekken kan jo det gå, men da blir den jo stående igjen.

Å smette av reima over den skulderen hvor man monterer hagla kan kanskje gå?

 

Går nesten bare på stökkjakt, så jeg må ha en sekk som har gode reimer for skytte.

Link to comment
Share on other sites

On 8/30/2023 at 2:54 PM, Polardego said:

 

Går nesten bare på stökkjakt, så jeg må ha en sekk som har gode reimer for skytte.

 

Denne er litt større en det du spør etter, usikker på om 45 liter er med den ekstra lomma/sekken.

Dette er en god sekk, med godt bære system og hvor reimene ikke er for brede og stive. Ikke helt lydløs men ett behagelig stoff som duger til fuglejakt.

Tror du kan få festet vorn rypenettet på denne.

Dette ville vært mitt valg om jeg skulle hatt ny sekk til rypejakt i dag.

 

https://www.fjallraven.com/no/no/vesker-utstyr/ryggsekker-bager/vandreryggsekker/lappland-friluft-45?gclid=Cj0KCQjw9MCnBhCYARIsAB1WQVUjN1vccqqx6O7GCP0j5dXCo5evN5-_gDJXPLsD024DmgyqwLlZSSAaAgEpEALw_wcB

 

Jeg har forgjengeren som er noe mindre og ikke har glidelås på siden. Er godt fornyd

https://www.fjellrevenshop.no/produkt/fjellreven-friluft-lappland-35/?gclid=Cj0KCQjw9MCnBhCYARIsAB1WQVWSg9Sv-RFYLMy69vihMLVYR2BU_xuAn-fhQt1A5HDAvkTUtnpt06UaAm23EALw_wcB

 

Edit: For ordens skyld, har Vorn Deer og Vorn EV30 så jeg har prøvd de i praksis.

 

 

 

Edited by RoarN
Link to comment
Share on other sites

tailgunner skrev (På 30.8.2023 den 17.00):

En kompis tok en uhøytidelig test på leirduebanen med og uten vorn. Treffprosenten stupte dramatisk med sekken på. Han mener det er pga reimene. 

Målte tykkelsen på reimene til Vorsekken min til 5 mm. Antar at upolstra reimer måler ca 2-3 mm. Hvordan er det med treffprosenten når kompisen din er kledd for jakt seinhøstes? 

Link to comment
Share on other sites

Min Norröna Hjerkinn er heller ikke tett, den har dessuten begynte å miste formen. Reimene må også etterstrammes hele tida. Har en Vorn Deer, men har ikke testa den med hagle. Den Fjällrävensekken @RoarN linker til koster jo en tusenlapp mer enn tilsvarende Norröna og Bergans. Tror at jeg trenger en sekk på ca 40-45 liter, da kan jeg bruke den til dagstursekk på andre aktiviteter når jeg har med ungene på andre aktiviteter. Synd at ikke de ikke bruker Molle.

Edited by Polardego
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...