Jump to content

Krutt til 11.7 gr kule i 308w.


Nygård88

Recommended Posts

N140 er helt greit til den kulevekten. Det finnes krutt som gir høyere hastigheter, men .... det er ikke så viktig med en ekspansjonsvillig kule som Oryx.

 

Vihtavuori oppgir ladedata. Jeg merker meg at oppgitt max. med N140 og Oryx 180grs er mystisk mye lavere enn Mega 185grs med samme krutt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå er det ikke det TS spør om, men etter min mening er 165 grs kule sammen med N150 en (mye) bedre kombinasjon i .308 Win., selv om Oryx er myk og ekspansjonsvillig.

 

Edit: Vi bruker N150 til treningsammunisjon med 147/150 grs-kuler også, og det går veldig bra.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Takker for svar så langt, har en mentor som også mente at man burde gå for annet krutt for eksempel n150, men har ikke ladet 308 på 40 år så han var litt usikker.Tror dere man opprettholder anslagsenergien og en fortsatt grei presisjon ut til 250 meter?

Link to comment
Share on other sites

Anslagsenergi måles på 100 meter, den klarer du med stor margin(max gir teoretisk ca 760 m/s i følge ladedataen jeg linket over her) om du ikke legger den på minste ladning(mulig den greier det også det orker jeg ikke regne på). Har du god presisjon på 100m er den ofte god på 250 også(om en vil skyte vilt på slike avstander er noe annet). Men dette finner du lett ut ved å skyte på 200 m på banen før du drar på jakt. Ladninger må finnes ut og testes. Skytes inn må saker og ting også og da kan du dra av 2-3 serier på 200 meter også når du er der ;) 

Edited by Rugerdud
Link to comment
Share on other sites

N150 passer kanskje strengt tatt litt bedre, i den forstand at du kan bruke litt mer krutt og oppnå litt høyere fart. Men forskjellen på N140/50 er ikke så stor, og dette vil ikke ha praktisk betydning med din valgte kule. 

 

Både N140 og N150 er krutt som gjerne gir god presisjon i .308win, og Oryx er ofte lett å få god presisjon med. 

Men .308 win med litt kort løp, litt tung kule med "normale" flyveegenskaper er kanskje ikke hva jeg forbinder med den ideelle "snauflaterifle". 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

spindrift skrev (2 timer siden):

N150 passer kanskje strengt tatt litt bedre, i den forstand at du kan bruke litt mer krutt og oppnå litt høyere fart. Men forskjellen på N140/50 er ikke så stor, og dette vil ikke ha praktisk betydning med din valgte kule. 

.......

Men .308 win med litt kort løp, litt tung kule med "normale" flyveegenskaper er kanskje ikke hva jeg forbinder med den ideelle "snauflaterifle". 

Nei, ikke så veldig stor betydning, men med 51 cm pipe tenker jeg alle monner drar. Derfor ville jeg også gått ned i kulevekt.

 

For øvrig har J&F også et godt alternativ til Oryx, Woodleigh Weldcore PP SN i 165 grs-utgave, som flere her inne lovpriser.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (10 timer siden):

Anslagsenergi måles på 100 meter, den klarer du med stor margin(max gir teoretisk ca 760 m/s i følge ladedataen jeg linket over her).....

Nja, men TS' våpen har 10 cm kortere pipe enn testvåpenet tabellen bygger på. Regn med 2-5 m/s, typisk 3-4 m/s i hastighetstap pr. cm, så er du nede på 720-730 m/s i utgangshastighet. Og da er det ikke mye å gå på med E100....

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (1 time siden):

Nja, men TS' våpen har 10 cm kortere pipe enn testvåpenet tabellen bygger på. Regn med 2-5 m/s, typisk 3-4 m/s i hastighetstap pr. cm, så er du nede på 720-730 m/s i utgangshastighet. Og da er det ikke mye å gå på med E100....

Om han da er nede i 615m/s på 100 meter(hvor mye hastighet mister ei .30 Oryx kule på 100 meter?) Så er han fortsatt over kravet

Link to comment
Share on other sites

beaker skrev (10 minutter siden):

Er målet fart går du for N540/550, men N140 er godt nok for mjuke blykuler.  For homogene kobberkuler kan det derimot fort bli litt snaut.

Tror målet er en fersking innen lading som vil bruke det samme kruttet i jaktammoen som til trening og har en boks med N-140 som han lurer på om han kan bruke ;) 

 

Typisk "fersking" problem å handle først så spørre om det han har passer :P 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Speer Impact 172 gr. Stor ekspansjon og høy restvekt, ligger video på YouTube. Litt som Oryx, men med lavere vekt (høyere hastighet) og med bedre BC.

 

https://www.jaktdepotet.no/30-speer-impact-172grs-50pk

 

Om vi ser til Speer sin ladetabell og Reloader 15 som cirka tilsvarer N140, og kompenserer for pipelengde, samt går ned til 43,5 gr for sikkerhets skyld, så kan vi regne med 765 m/s.

Da har du 2813 Joule på 100 m, og 2231 Joule på 250 m, selv om du strengt tatt bare trenger 2200 Joule på 100 m.

 

Screenshot_20230630-144514_Word.jpg.344c2fdba8423d20281976474931bc88.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for alle svar. hadde sett for meg 2-3 svar,  men dette var over all forventning. Skal også sjekke ut de kulene dere har tipset om. Glemte å nevne hva jeg skulle jakte ja, elg og rådyr hovedsakelig på 10 meter - 140 meter, og en sjelden gang hjort hvor holdene kan strekkes til +/- 200 om en perfekt situasjon byr seg.

Link to comment
Share on other sites

Nygård88 skrev (8 timer siden):

Skal også sjekke ut de kulene dere har tipset om. 

Om du ikke har kjøpt inn kuler enda så vil jeg anbefale følgende.

 

https://hjemmelading.no/produkt/barnes-130-gr-tsx-polymer-tip-30-kal-308-50-pk/

 

https://hjemmelading.no/produkt/geco-136-grains-88-gram-zero-30-kal-308-50-pk/

 

https://hjemmelading.no/produkt/rws-136-grains-evo-green-blyfri-30-kal-308-50-pk/

 

Hvorfor tenker du sikkert? Vel de er alle lette(gir deg høy og fin hastighet i kort pipe) og de er blyfri. Det er dit vi går om dagen så det å kjøpe blykuler i dag for å starte å finne ladninger til jakta og ikke kan bruke de om et år eller to er i mine øyne bortkastet. Jeg kjøpte meg en 243 win her i vår/sommer og kommer ikke til å tulle med kuler med bly i den. Jeg ladet opp noen jeg hadde liggende, men har kjøpt en eske med Hornady GMX til å finne ei god jaktladning til den. Da har jeg godkjent ammo i fremtiden også og ikke bare i høst :)

Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (2 timer siden):

Disse vil jeg fraråde å bruke på elg. Det blir et jævla griseri. Ref. @Jegermeistern i annen tråd.

Om man skal lade blyfritt i kort 308 pipe så velg heller 168 gr TTSX (krever at man har minst 1-11" riflestigning).

Edited by Nybegynn3r
Trykkleif
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...