Jump to content

Erfaringer med Termisk "clip on"


Ellingskapteinen

Recommended Posts

@Ellingskapteinen

Jeg har observert noen problemer/problemstillinger som en skal være obs på.

1. Etter en har skutt inn våpenet som vanlig, og en setter på clip on termisk. Må den prøveskytes for å verifisere treffpunktet. Det som er løsningen, er å kjøpe en varmepad for hansker etc. og aktivere den. Sett den opp på 100 meter og skyt på den. Er du heldig, så går kula i pad som den skal. Er du uheldig så må du justere på kikkerten for å få korrekt treffpunkt. Det kan resulter i skadeskyting, dersom treffpunktet er for langt vekk.

 

2. Montering av clip on i komplett mørke. Dersom en reiser på post, uten å ha montert clip on. Det kan være at en bruker clip on både til å observere, samt til å skyte med. Da må en være trent til å klargjøre clip on for montering på kikkertsikte i stummende mørke helt lydløst.

 

3. Det samme gjelder eventuelt skifte av batteri, i komplett mørke

 

4. Bruk av kikkertsiktet sin zoom når clip on er montert. Bilde blir fort kornete og vanskelig å se klart når en øker forstørrelsen vesentlig.

Ellingskapteinen skrev (På 9.6.2023 den 18.23):

Nokon som har ærfaringaar med clip on? I utgangspunktet fristar det meir med ein slik enn eit reint termisk kikkertsikte men vert skeptisk når eg høyrer somne som snakkar om treffpunktsforandring. Nokon som har dårlige opplevelsar? 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Pulsar Krypton, og jeg har ikke hatt problemer med endring av treffpunkt.

Jeg har testet på to forskjellige rifler (likt kikkertsikte) og jeg testet om jeg fikk endring dersom clipon ikke var rett montert. (ikke låst fast, ikke skubbet helt inn på kikkerten eller vridd til en side.

Samme hva jeg gjorde så hadde jeg samme treffpunkt som uten clipon. Varmepad var unødvendig, null problem å se svarte skivelapper på hvit skive på 100m.

Jeg kan bruke opp til ca 6 i forstørrelse, over det så begynner bildet å bli kornete

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@Sako 87Det høres bra ut at du ikke har problemer med treffpunktsforandring med din. Imidlertid har jeg vært på jakt med folk som har hatt problemer med dette. Samt med å skifte fra monokular til montring på kikkert i stummende mørke. Det gjelder også skifte av batteri når de bruker den både som spotter, og å skyte med på post for å skyte gris/rådyr i stummende mørke. En kan bli sittende hele natta, og kombinere spotting og skyting. Så det tærer på batterier med andre ord.

Det var en børsemaker som kom opp med ideen med bruk av padder. Da han fikk spørsmål om problemer med å se blinken i dagslys dersom en ikke hadde noe som reflekterte varme.

 

Link to comment
Share on other sites

Ja det er mulig at jeg har vert heldig, jeg har lest om flere som har fått endret treffpunkt.

svehella skrev (5 timer siden):

Det var en børsemaker som kom opp med ideen med bruk av padder. Da han fikk spørsmål om problemer med å se blinken i dagslys dersom en ikke hadde noe som reflekterte varme.

 

Nå fikk jeg noe å fundere på, vil du kunne se en padde med termisk?? 😁 🐸

Edited by Sako 87
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

J&F i Arendal har blitt importør av Guide, Har ikke fått prøvd de enda bare sett bilde som er tatt med clipon Guide ta62 eller noe i den duren. Hvis det man faktisk ser i kikkerten stemmer overens med kvaliteten på bildet så blir jeg mektig imponert. Usikker på pris da de enda ikke har lagt ut de ut på nettet. Regner med at de ligger mellom hikmicro og de andre "premium" merkene.

 

Og med tanke på at det er så mye snakk om termisk er lovlig eller ikke så er vel clipon noe å satse på, så kan man ihvertfall enkelt bruke den som spotter hvis lovene blir endret. Har selv prøvd å gå rundt med pulsar thermion 2 xp 50 i hånden for å spotte, det blir litt vel mye drass med en hel kikkert til det bruket. Tåler sikkert litt mindre enn en clipon om man skulle komme borti noe også. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...