Jump to content

Vortex Razor HD Gen III - Kahles K525i DLR - Erfaringer?


Panther

Recommended Posts

Skal ha meg ny kikkert, da kikkerten jeg har idag, Delta Stryker HD Gen 2, skal tildels vere på 22lr riflen for mengdetrening. Valgene står egentlig mellom Kahles K525 DLR og Vortex Razor HD Gen III 6-36x56. Bruksområde PRS og litt koseskyting på langhold. 

Noen som har hatt mulighet til å se gjennom begge, og kan sammenligne optiske egenskaper? På Kahles har jeg kun kikket gjennom en eldre K624i (kan ikke si jeg syns bildet var så mye bedre en Stryker Gen2). Vortex har jeg sett gjennom en Razor Gen II og fått testet litt, og den likte jeg veldig godt. 

 

På Strykeren har jeg 30x zoom, selv om bildet er så som så med 30x. Men på grunn av at jeg har 30x idag, heller jeg litt mot å ha 36x som på Vortex, istedet for å gå ned til 25x som på Kahles. Selv om jeg til nå sjelden går til max zoom, men ofte i området 15-25. Men en gang iblant, kan det jo vere kjekt å ha. På Kahles når jeg parallaksehjulet med høyre hånd, og gjør at venstre hånd er fri for all justering på kikkert. Hvordan er Kahles på max zoom? Er det slik på denne at optimalt bruksområde stopper før 25x? Strykeren vil jeg si er optimal opptil maks 20-25, over dette er bildet dårlig og blir veldig følsom for øyeplassering.

 

Noen erfaringer med disse to kikkertene? Hadde også en March 5-42x56 High Master i tankene, men her er så mye zoom at jeg tror trådkorset blir for utydelig i området 15-25x zoom?? Tar gjerne imot innspill på denne også. Pris er jo også en faktor, men sånn kronekursen er på vei, blir det ikke billigere med det første. Ser på det som en investering :) Uansett tror jeg ikke noen av disse kikkertene skuffer meg, alle er ett steg opp fra Delta Stryker, men fint å høre andres erfaringer med bruk gjerne over tid.

 

På forhånd, takk for svar,

Link to comment
Share on other sites

Panther skrev (38 minutter siden):

men her er så mye zoom at jeg tror trådkorset blir for utydelig i området 15-25x zoom??

Jeg har en sånn, som jeg bruker relativt mye, til PRS først og fremst - har den så og si aldri utenfor området 12-20. En sjelden gang nede i 10 og ved ammunisjonstesting på "fullt". Har ingen problemer med å se retiklet.

Du bør se gjennom dem selv syns jeg, eller iallefall se nøye på retiklene. Selv syns jeg EBR7-retiklet til Vortex er for stort og tjukt, når Myklands-gjengen setter opp KYL-stager, så er de tre minste gongene mindre enn retiklet er tjukt - omtrent... Men dette er en smakssak - andre syns FML-TR1 retikklet til March, er alt for tynt - jeg syns det er perfekt. 

MEN - i denne diskusjonen. Se hardt og lenge på March 4.5-28x52 High Master med FML-PDK retikkel - det er en mellomting et sted, og jeg må si jeg liker den kikkerten kanskje bedre enn den store. Jeg har begge, og har hatt flere Vortexer. Vortexene er gode kikkerter, grunnen til at jeg solgte to av dem nå er at jeg skal bytte de ut med en SuB, og at jeg ikke liker retiklet.

Schmidt og Bender har jo også en 6-36x56, og Gr2ID-retiklet ser veldig interessant ut.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

March 5-42 High Master er egentlig ute av bildet, men mindre jeg får ett ekstremt bra tilbud. Oppgitt pris i nettbutikken har gått opp fra 46990 til 59000 fra jeg skrev denne tråden, og prisen jeg gikk utifra som "før rabatt" pris har gått betraktelig opp. Har fått greit tilbud på en Kahles 525 DLR hos en lokal butikk og en Vortex Razor HD 6-36 Gen III. Venter enda på ett tilbud på Kahles og March før jeg trykker på kjøpsknappen. Men nå ser det ut som det kanskje blir Vortexen, pga forstørrelse og god garanti. I tillegg er parallaksejustering under 15 meter, om jeg vil sette den på 22lr rifla på vinteren for innendørstrening

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Valget falt denne gang på en Vortex Razor HD Gen III 6-36 fra Jaktfall :-)  Kahles ble egentlig utelukket fordi jeg ikke ønsket å gå ned i zoom. March hadde flere måneder leveringstid, samt at jeg egentlig aldri fikk tilbakemelding på pris etter noen mailer og telefoner, det ble nok litt glemt bort. Er redd prisen på March uansett hadde blitt litt over hva min sparekonto hadde tålt etter prisen ble skrudd opp. Vortexen lå på lager i Porsgrunn og ankom postkontoret ila noen få dager. Strykeren har allerede kommet over på 22lr rifla, og blitt brukt til litt trening der, dog på korte hold på opptil cirka 60 meter. Var det jeg hadde tilgang til. Fikk lagd til og hengt opp noen meget små plingere, og gøy var det likevel.

Men pga høy skogbrannfare og mye jobb, har det blitt minimalt med rifletrening, og mer pistolskyting. Nå må jeg bare få skutt inn den nye kikkerten så snart jeg får mulighet til å gjøre det på banen, så den er klar til neste PRS stevne i August. Men før det, NM i pistol bane :-) 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Panther skrev (På 24.6.2023 den 2.50):

Valget falt denne gang på en Vortex Razor HD Gen III 6-36 fra Jaktfall :-)  Kahles ble egentlig utelukket fordi jeg ikke ønsket å gå ned i zoom. March hadde flere måneder leveringstid, samt at jeg egentlig aldri fikk tilbakemelding på pris etter noen mailer og telefoner, det ble nok litt glemt bort. Er redd prisen på March uansett hadde blitt litt over hva min sparekonto hadde tålt etter prisen ble skrudd opp. Vortexen lå på lager i Porsgrunn og ankom postkontoret ila noen få dager. Strykeren har allerede kommet over på 22lr rifla, og blitt brukt til litt trening der, dog på korte hold på opptil cirka 60 meter. Var det jeg hadde tilgang til. Fikk lagd til og hengt opp noen meget små plingere, og gøy var det likevel.

Men pga høy skogbrannfare og mye jobb, har det blitt minimalt med rifletrening, og mer pistolskyting. Nå må jeg bare få skutt inn den nye kikkerten så snart jeg får mulighet til å gjøre det på banen, så den er klar til neste PRS stevne i August. Men før det, NM i pistol bane :-) 

 

 

Hvordan synes du forskjellen mellom Razor og Stryker er optisk? 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 7/13/2023 at 10:47 AM, fredriko said:

 

Hvordan synes du forskjellen mellom Razor og Stryker er optisk? 

Har ikke fått testet det noe særlig mer enn å ha skutt inn kikkerten. Og litt tørrtrening hjemme med å sikte på pipetopper i gata. Men kikkerten virker bra, hakket bedre bilde en Strykeren, men ikke dobbel pris bra. Den er mer tilgivende for øyeplassering enn Strykeren. Må få sett i begge to samtidig på litt lengre hold, før jeg uttaler meg for mye :) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Panther skrev (1 time siden):

Har ikke fått testet det noe særlig mer enn å ha skutt inn kikkerten. Og litt tørrtrening hjemme med å sikte på pipetopper i gata. Men kikkerten virker bra, hakket bedre bilde en Strykeren, men ikke dobbel pris bra. Den er mer tilgivende for øyeplassering enn Strykeren. Må få sett i begge to samtidig på litt lengre hold, før jeg uttaler meg for mye :) 

 

Jeg hadde en Delta i bestilling hos Skytterlinken men det var lang leveringstid fra leverandørlager, så kom over en brukt Leica PRS til en hyggelig pris på finn, så da ble det Leica.

kan si jeg er meget fornøyd med den, optisk som mekanisk :)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
On 8/3/2023 at 8:53 AM, fredriko said:

 

Jeg hadde en Delta i bestilling hos Skytterlinken men det var lang leveringstid fra leverandørlager, så kom over en brukt Leica PRS til en hyggelig pris på finn, så da ble det Leica.

kan si jeg er meget fornøyd med den, optisk som mekanisk :)

 


Hvilket retikkel har du på din Leica? Og hvor mye ga du for den brukt? Har du sammenlignet den med andre kikkerter? 
Vurderer en selv 🙄

Link to comment
Share on other sites

gribben skrev (1 time siden):


Hvilket retikkel har du på din Leica? Og hvor mye ga du for den brukt? Har du sammenlignet den med andre kikkerter? 
Vurderer en selv 🙄


jeg har PRB retikkelet, ganske fornøyd med det utenom at tallene er litt små. 
jeg betalte 24.000kr for det og da fulgte det med kvittering, original embalasje med brukermanualer og alt komplett. 
 

jeg har sammenlignet mot Leupold MK5 HD, Zeiss LRP-S5, Delta Stryker HD, synes det er vanskelig å se forskjell på de det lille jeg har kikka i de andre, men Leupolden er nok et knepp opp i optisk kvalitet følte jeg. 
men meget fornøyd med Leicaen, utrolig solid og god byggekvalitet som merkes ved bruk og tydelige klikk, parallakse hjulet kunne vært litt lettere å tørne på.

Edited by fredriko
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nå fått brukt både Razoren og Delta Strykeren, og har litt grunnlag for sammenlikning. Strykeren havnet på 22lr og ble brukt litt der samtidig som Razoren var i bruk. 

Jeg må si jeg liker Razoren bedre, men dobbelt så bra og verdt dobbelt så mye, det er den ikke. Det jeg liker godt på Razor i forhold til Strykeren er at øyeboksen er mye mer tilgivende for øyeplassering, og bedre field of view. Den har også parallakse ned til 10 yards om den skal brukes innendørs på 15 meter. Bildet er bedre og klarere en Strykeren, men i mitt syn, ikke mye, men merkbart. 

Klikkene synes jeg føles bedre på Strykeren, men zoomen på Razor er som kniv i smør, mens den er litt tung på Strykeren.

Alt i alt, var Razor ett hakk opp fra Stryker. 

 

Nå har jeg også gått til anskaffelse av en brukt Vortex Strike Eagle 5-25, som har erstattet Strykeren på 22lr. Dette for å ha parallakse under 15 meter, for å prøve å få med meg noe trening og stevner innendørs på 15 meter i kikkertklassen. Denne er ett godt knepp ned i bildekvalitet fra både Strykeren og Razor, som forventet, men godt nok. Fortsatt litt usikker om jeg skal ha på Strykeren igjen når jeg skal skyte utendørs, eller bare bruke Strike Eagle på 22lr hele tiden. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...