Jump to content

6 ARC


gordon setter

Recommended Posts

Ser det er en del om denne på YouTube no. 
Overtar etter 6,5 grendel..? I hvert fall basert på den. Men vil den overta for 6mmBR eller 6ppc..

Sako har jo før kamret for 6 ppc spent på om de vil kamre sin Sako 90 i denne heller da den ser ut til å bli populær i usa og stort marked er vel det som avgjør for å produsere et kaliber i en rifle. 
 

The 6mm ARC case is slightly shorter at 1.49 inches compared to the 1.52 inches of the 6.5 Grendel case. The 6.5 Grendel has a broader range of bullet weights, ranging from 90 grains to 130 grains. In contrast, the 6mm ARC is offered in 103gr to 108gr. The overall length of the rounds is the same at 2.26 inches.

 

 

 

 

Edited by gordon setter
Link to comment
Share on other sites

Det at den har samme "boltface" som 6.5 grendel som mellom 222/223 og 6.5x55/308 gjør jo at du trenger en annen bolt en det som er standard.

 

Den blir gjerne populære USA siden den er laget for å virke i en AR-15, men i en boltrifle ville jeg heller valgt en som har standard "boltface".

 

 

Nå venter jeg bare på at @amatør skal fortelle meg hva det norske ordet for "boltface" er 😊

(Ikke meningen å være frekk, jeg lurer faktisk på hva det norske ordet er)

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Sluttstykkehode og støtbunn er to forskjellige ting. Ikke alle sluttstykker har sluttstykkehoder, men alle sluttstykker har en støtbunn. F.eks. har M98 et solid sluttstykke, mens Lee-Enfield og AR-15 har en separat del fremst.

 

"Bolt face" er støtbunn, "bolt head" er sluttstykkehode.

 

Ole

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

ATS skrev (2 timer siden):

Nå venter jeg bare på at @amatør skal fortelle meg hva det norske ordet for "boltface" er 😊

(Ikke meningen å være frekk, jeg lurer faktisk på hva det norske ordet er)

Som skrevet over, støtbunn. 
 

Siden internett er hovedkilden til informasjon, og det meste er på engelsk, er snart kammeret det eneste stedet hvor man kan lese om jakt og våpen på norsk. Hvis ikke vi som er interessert i slikt også forsøker å ta vare på norske faguttrykk, så blir de borte. 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

gordon setter skrev (13 minutter siden):

En litt lengre patron som håndterer kuler opp til 108gr ut i fra teksten øverst i tråden.

 

6mm AR er vel ikke det samme som 6 ARC, er det?

 

Tror 6mm AR er en Grendel som tar 6mm kuler, mens en 6 ARC har litt andre dimensjoner. Nakken er skjøvet litt tilbake og fått en annen vinkel, kroppen har også mer konus (kan mann si mer konus?).  6 ARC er litt mindre enn 6mm AR slik jeg har forstått det. Konusen er gjerne for at den skal veksle lettere i en halvautomatisk?

Link to comment
Share on other sites

Litt trivia,

Pindel, en av P'ene i PPC var på Løvenskiold og ladet 6PPC med tunge kuler for det amerikanske 300m laget en gang i tiden. Husker ikke når, men amerikanerne kom et stykke bak i leksa. Lurer på om dette var i Malcolm Coopers "regjeringsperiode".

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
On 5/21/2023 at 6:42 PM, ATS said:

Det at den har samme "boltface" som 6.5 grendel som mellom 222/223 og 6.5x55/308 gjør jo at du trenger en annen bolt en det som er standard.

 

 @amatør 

Bruker 308 bolt i 2 stk Stolle Panda i 6PPC og det fungerer utmerket. Riktignok er de enkeltskudd, men ingen problemer med utdrag og hylsekast i forhold til når bolten hadde PPC face

 

John-Arthur 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...