Jump to content

Vortex kikkertsikter, sammenligning og råd?


VestlandsSmellen

Recommended Posts

Jeg kikker på noen Vortex kikkertsikter som jeg vil ha på en 6.5 Creedmoor rifle, med 3 forskjellige prisklasser, og lurer på om de virkelig skalerer så godt som prisklassen antyder. Bruksområdet for denne kikkerten er egentlig PRS og langhold, men og posteringsjakt med denne rifla uten å bytte kikkertsikte.

 

Billigste alternativet er en Vortex Strike Eagle 5-25x56 FFP med 34mm rør - den får man til ca. 10 500,- Hvis man legger til en Spuhr 34mm montasje, så havner man nesten på prisen til det neste siktet, som jeg allerede har montasje til.

Låsbare tårn, Zero stop, opplyst retikkel, stor vandring på tårnene (Rifla har 0moa picatinny skinne, men det er egentlig ikke noe problem, da planen er å bruke en 9mrad Spuhr hvis jeg går for denne kikkerten), ser for meg at denne har god lysgjennomgang i skumring med 56mm /34mm?

Vortex Strike Eagle 5-25x56 hos Jaktfall

 

Den neste; Viper PST Gen 2 5-25x50 FFP med 30mm rør - jeg har PST gen 1 fra før, og syns at den er grei nok, denne neste generasjonen skal visst være bedre. Er den 1,5 gang bedre enn Strike Eagle`en?

Mye av det samme som SE - Zero stop, opplyst retikkel, men ikke låsbare tårn og kanskje dårligere i skumringen med smalere rør, til tross for bedre glass? Egentlig det valget jeg liker minst av disse tre.

Vortex Viper PST Gen 2 5-25x50 hos Jaktfall

 

Sist og dyrest kommer Razor HS LHT 4,5-22x50 FFP med 30mm rør - Razor er øverst i sortimentet til Vortex, og denne er ca. 250 gram lettere enn de to andre. Men er den 2x bedre enn Strike Eagle til mitt bruk?

Låsbar høydejustering, lukket tårn for sidejustering, opplyst retikkel og zero stop - Razor glasset skal være det beste fra Vortex, så da er kanskje denne er like god i skumringen som Strike Eagle med dårligere glass og 56/34 dimensjoner?

Vortex Razor HD LHT 4.5-22x50 hos Jaktfall

 

Jeg har ingenting imot å bruke litt penger på optikk, men vil høre litt erfaringer med de tre forskjellige siktene og ihvertfall fra noen som har prøvd to eller alle tre av siktene før jeg velger en av dem. Er ikke vits i å bruke 20 000 kroner, hvis jeg klarer meg like godt (eller bedre) med kikkertsiktet til 10 eller 15 tusen kroner.

Edited by VestlandsSmellen
Byttet om på jakt og langholds formål, da det gir mer mening.
Link to comment
Share on other sites

Trur ikkje diameteren på røyret har noko og seie for kor godt siktet er i dårleg ljos. Dei to fyrste synes eg er for tunge, 20000 er litt voldsomt. Kan du kjøpa brukt? Og må det vera vortex? Det siste synes eg med fyrste augnekast heller ikkje og vera noko typisk jaktsikte iverfall, eg ville hatt noko enklare, med forstørelse mellom 2 og 3 kan og vera lavare for den del til største forstørelse på 10. Dette her er bra https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=298698777&ci=2 til jakt og bør vel duga til langhold og.

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

VestlandsSmellen skrev (2 timer siden):

kanskje dårligere i skumringen med smalere rør, til tross

Det er ingen sammenheng overhodet, mellom rørdiameter og lysgjennomgang eller bildekvalitet/ kontrast i dårlig lys. Større rør gjør det enklere å få plass til justerings, og zoom-mekanismer. Det kan også delvis gjøre det enklere å få større synsfelt, men det kommer an på designet til okularet. (men med større rør er det bedre plass til et plasskrevende okular.)

 

K

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, Stihl Crazy said:

Trur ikkje diameteren på røyret har noko og seie for kor godt siktet er i dårleg ljos. Dei to fyrste synes eg er for tunge, 20000 er litt voldsomt. Kan du kjøpa brukt? Og må det vera vortex? Det siste synes eg med fyrste augnekast heller ikkje og vera noko typisk jaktsikte iverfall, eg ville hatt noko enklare, med forstørelse mellom 2 og 3 kan og vera lavare for den del til største forstørelse på 10. Dette her er bra https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=298698777&ci=2 til jakt og bør vel duga til langhold og.

 

Det har du nok rett i, mtp rør diameter.

 

Jeg byttet om på rekkefølgen på jakt og langhold. Det er ikke en typisk patron for jakt her på berget heller, men jeg vil ha muligheten uten å måtte bytte om på ting.

Vekt er ikke en stor faktor å måtte ta hensyn til, da børsa allerede er nokså tung og jeg skal ikke på reinsjakt med den, kun traske ut på post.

 

Jeg setter pris på anbefalingen, men det er ikke hva jeg spør etter. Jeg lurer på om kvaliteten til Vortex skalerer med prisen og om noen har reell erfaring med disse kikkertsiktene.

 

 

32 minutes ago, M67 said:

Det er ingen sammenheng overhodet, mellom rørdiameter og lysgjennomgang eller bildekvalitet/ kontrast i dårlig lys. Større rør gjør det enklere å få plass til justerings, og zoom-mekanismer. Det kan også delvis gjøre det enklere å få større synsfelt, men det kommer an på designet til okularet. (men med større rør er det bedre plass til et plasskrevende okular.)

 

K

 

Ja, og det visste jeg egentlig, så vet ikke hvorfor jeg tenkte det hadde noe å si nå.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det er vel umulig å si om en kikkert en dobbelt så bra som en annen. Hvordan måler man hvor bra en kikkert er? 
Pris på optikk pleier veldig ofte å gå hånd i hånd med pris. Kjøp så dyr optikk du kan ta deg råd til er mitt tips.

Edited by 1983
Link to comment
Share on other sites

Jo, men presisjonen til mekanikken er ikke en uavhengig egenskap. Plassering av linser er svært viktig for å få til god optikk. Endring av plasseringen til linseelementer gir treffpunktsavvik. 

 

Kikkertsikter med god optisk ytelse har også den beste mekanikken.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...