Jump to content

Erfaringer med Browning A-Bolt 3 Titan Cerakote i 308W (veldig kort løp?)


Pappeske

Recommended Posts

Hei, og takk for masse god lesning på dette forumet!

 

Jeg eier hagle (Remington 870), men er på utkikk etter min første rifle. Har sett på mye forskjellig nå (Howa og brukt Tikka T3 for det meste). Men så kom jeg over Browning A-bolt3 Titan Cerakote med 42cm løp gjenget M14x1. Er ikke det veldig kort løp? Er det noen som har erfaring med så korte løp? Må jo innrømme at det frister med tanke på at totallengden blir svært behagelig når lyddemper er montert. Hvorfor burde jeg gå for denne utgaven (eller ikke) av A-Bolt 3?

Jeg skal hovedsakelig jakte rådyr, men også muligens hjort, på vestlandet. Kanskje toppjakt? Har konkludert med 308w for min del. 
«…A-bolt i norsk «All Weather» spesialutgave med kort løp» høres ut til å passe bra på vestlandet, med salt i lufta og regn til tid og utid 😅 er det bare marketing?

Link to comment
Share on other sites

Pappeske skrev (2 timer siden):

.... Browning A-bolt3 Titan Cerakote med 42cm løp gjenget M14x1. Er ikke det veldig kort løp?

 

...... Hvorfor burde jeg gå for denne utgaven (eller ikke) av A-Bolt 3?


«…A-bolt i norsk «All Weather» spesialutgave med kort løp» høres ut til å passe bra på vestlandet, med salt i lufta og regn til tid og utid 😅 er det bare marketing?

Jo, det er veldig kort, bare 2 cm over minimum. Lav vekt er en uvurderlig fordel for den som skal bære langt, kort våpen idéelt for hundefører og de som jakter i tett skog. Ellers er det mest ulemper. De aller fleste skyter (mye) bedre med litt lengde og tyngde på våpenet. Hastighet mister du også. Siden du er ny på rifle ville jeg gått for noe med pipe 50-55 cm og satt på en kort og lett demper, f.eks. Freyr&Deviks Fw-modeller.

 

"All weather"-modeller med ymse coating eller "rustfritt" stål er mest markedsføring. ALLE våpen må pusses og stelles! Ceracoat beskytter mot rust utvendig, men løpet må pusses/oljes for å hindre rust. Rustfritt ruster også, det tar bare lengre tid. Og alle mekanismer må pusses og smøres for å sikre god og problemfri funksjon.

 

Edit: Kjøpte en A-bolt III Composite i .308Win (pipelengde 51 cm) med Hausken JD224 demper til dama for snart halvannet år siden, og den er absolutt til å leve med i bratte vestlandslier. Kompositt-stokk er kanskje en større fordel en rustbeskyttelse om du ferdes mye ute i dårlig vær, i hvert fall så lenge du har mulighet for å tørke/stelle våpenet hver kveld.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for svaret ditt Sølvrev!
Da antar jeg at du/din bedre halvdel er godt fornøyd med A-bolt 3 i .308Win. Tror jeg ganske sikkert havner på denne rifla. Frister mest å kjøpe nytt i grunnen, da jeg synes det er greit å kunne forholde seg til en butikk dersom det f.eks. oppstår behov for å reklamere.
 

Ser mange skryter av JD244. Med et nokså stramt budsjett, ca 15.000 kr inkl mva, hvilke kikkert og evt. lyddemper ville du/dere foreslått til A-bolt'en? A-bolten ligger jo på rundt 10.000 kr, så da har jeg 5.000 kr til kikkert og demper. Kikkert blir sikkert oppgradert en gang i fremtiden, så trenger bare noe som er pålitelig og godt nok til oppgaven med å felle rådyr først og fremst, og muligens hjort, på veslandet.

 

Dersom du bor på vestlandet (jeg bor i nærheten av Haugesund), har du en lokal butikk å anbefale som kan tilby slike pakker til en spiselig pris, eller handles det helst på nett? I så fall, anbefales enkelte nettbutikker over andre?

Edited by Pappeske
Link to comment
Share on other sites

Pappeske skrev (1 minutt siden):

hvilke kikkert og evt. lyddemper ville du/dere foreslått til A-bolt'en

Jeg ville kjøpt en A-Tec Marksman eller en ASE Utra Jet-Z compact. De er ikke de letteste, men de absorberer munningsblåsten fra den lille løpsstubben uten å protestere, og de tåler å bli varme. Og de er tunge nok til å temme vippen litt. 

Så små rifler, når de i tillegg er lette er faktisk litt krevende å skyte god med, og et helvete å skyte uten lyddemper. Men en drøm å bære i skogen, og det er nå engang det man gjør mest på jakt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Med så stramt budsjett ville jeg sett etter noe brukt på Finn, faktisk mulig å gjøre ganske så gode kjøp der. Og du bør heller ikke være helt låst mht. kaliber, se også etter rifler kamret for 6,5x55 og .30-06. Sistnevnte kan du ofte finne til svært gunstige priser.

 

Jeg kjøpte en Noblex N6 2-10x50 til fruen (ikke Inception) og endte nok rundt NOK 25 000. Denne kikkerten, som ikke er i salg lenger, har ytelser opp mot Swarovski Z6i med samme spec. Vi er i hvert fall ikke i stand til å se noen forskjell.

 

I Nord-Rogaland ville jeg handlet hos Rafdal Våpen (Etne) eller Rafdal & Kvale i Førresfjorden. Du bør også høre med dem om de kan ha brukte våpen inne (tas ofte i innbytte). Og jeg tror ikke jeg ville handlet mitt første våpen på nettet.

 

Ellers er Browning bra greier, jeg har selv en A-bolt fra 2009 i 6,5x55 og den selger jeg aldri! Men ikke vær så opphengt i produsent hvis du finner noe på bruktmarkedet. Her inne står folk i kø for å hjelpe deg fram til en god handel😊!

 

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk, setter pris på at dere tar dere tid til å svare! Tok jegerprøven for 20 år siden, kjøpte hagle (Remington 870, måtte jo ha pumpehagle 🤠) og begynte med småviltjakt.. så flyttet jeg og dermed vekk fra jaktmiljøet, i mellomtiden er jeg blitt godt gift, 3 barn, kona vil ha hund, jeg har nettopp kjøpt våpenskap -noe som ikke var påbudt den tiden jeg tok prøven, så "alt" må liksom kjøpes på samme tid, derav stramt budsjett 😅

Takk for tips, skal høre med Rafdal-butikkene! Har forøvrig vært innom den i Førresfjorden en gang. Veldig hyggelig og oppriktig interessert fyr bak kassen. Blir nok ikke siste gang jeg tar en prat men han :)
Er ikke fremmed for å kjøpe brukt altså, men har ikke kompetansen til å vurdere hva som er "katta i sekken" eller et godt kjøp, så det var derfor jeg i utgangspunktet tenkte å se etter nytt. Men å kjøpe brukt fra butikk er gjerne litt tryggere. Kjenner den største "klumpen i magen" med tanke på å kjøpe på nett, er at jeg ikke får holdt i rifla. Har stor tro på at man vil "kjenne" om en rifle er rett eller ikke ved å få løfte den opp til kinnet noen ganger, og ta noen ladegrep/kjenne på avtrekket... litt skummelt å ikke få kjenne på dette.

Edited by Pappeske
Link to comment
Share on other sites

@Pappeske Uten å ville starte en kaliberdiskusjon, den har vi vært gjennom i en annen tråd - hvor mye har du skutt med rifle fra før?

Ei så kort rifle er faktisk, eller kan ihvertfall være, litt utfordrende å skyte godt med. Dersom du er "nybegynner" med rifle, så tror jeg at jeg vil anbefale noe med en del lenger pipe. Jeg er vel det jeg vil kalle "temmelig erfaren skytter", og selv om jeg har ei 40cm 308-pipe, så var det bare noen få sesonger den ble brukt på jakt. Den er svært presis, men det er også vanskelig å unngå "uhell" som sender kuler litt for langt fra tiltenkt sted, om en ikke trener mye og har fersk trening. Det er litt spesielt å skyte så korte rifler med rekyl.


I dag, etter "full circle" omtrent, i kaliber og spesialutstyr, så er den rifla som blir brukt mest på jakt, ei temmelig std. rifle med 55cm pipe, i 6.5x55.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (10 minutter siden):

Uten å ville starte en kaliberdiskusjon, den har vi vært gjennom i en annen tråd - hvor mye har du skutt med rifle fra før?

Jeg har ikke skutt mye med rifle. Jeg har skutt en hel del tusen kuler med 4,5mm luftgevær (skyter enda litt med guttungen på 10 år), skutt med AG3 i førstegangstjenesten (liker ikke å skryte av meg selv, men jeg skjøt best i rekrutten av de jeg gikk med -premien var et magasin på fullauto 😅). Jeg liker å skyte og tror jeg mestrer det nokså bra. Men må være realistisk og ydmyk kjenner jeg, jeg har småbarn og kun 24 timer i døgnet. Jeg kommer ikke til å bo på skytebanen, men ønsker selvsagt å skyte mer enn 30 skudd i året.

Jeg er ikke låst på merke eller kaliber. Har fått anbefalt både 6.5x55 og 308w av bekjente jegere. Ønsker å finne en god bruksrifle som jeg vil være fornøyd med i lang tid fremover. Om jeg må bytte kikkert senere så gjør det meg ingen ting. Men vil helst ungå å bytte rifle...

Grunnen til at jeg lurte på akkurat denne A-bolten med 42cm løp, var egentlig bare fordi jeg ville høre om det var fornuftig eller ikke å kjøpe en så kort rifle. Det er tross alt en nokså kostbar investering :) Jeg så bare fordelene, men kjente ikke ulempene. Er klokere nå, takk til dere!

Edited by Pappeske
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (38 minutter siden):

@Pappeske Uten å ville starte en kaliberdiskusjon, den har vi vært gjennom i en annen tråd - hvor mye har du skutt med rifle fra før?

Ei så kort rifle er faktisk, eller kan ihvertfall være, litt utfordrende å skyte godt med. Dersom du er "nybegynner" med rifle, så tror jeg at jeg vil anbefale noe med en del lenger pipe. Jeg er vel det jeg vil kalle "temmelig erfaren skytter", og selv om jeg har ei 40cm 308-pipe, så var det bare noen få sesonger den ble brukt på jakt. Den er svært presis, men det er også vanskelig å unngå "uhell" som sender kuler litt for langt fra tiltenkt sted, om en ikke trener mye og har fersk trening. Det er litt spesielt å skyte så korte rifler med rekyl.


I dag, etter "full circle" omtrent, i kaliber og spesialutstyr, så er den rifla som blir brukt mest på jakt, ei temmelig std. rifle med 55cm pipe, i 6.5x55.

 

K

Supert med slik tilbakemelding -akkurat det jeg var på jakt etter å finne ut av :) 👍

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (56 minutter siden):

@Pappeske Uten å ville starte en kaliberdiskusjon, den har vi vært gjennom i en annen tråd - hvor mye har du skutt med rifle fra før?

Ei så kort rifle er faktisk, eller kan ihvertfall være, litt utfordrende å skyte godt med. Dersom du er "nybegynner" med rifle, så tror jeg at jeg vil anbefale noe med en del lenger pipe. Jeg er vel det jeg vil kalle "temmelig erfaren skytter", og selv om jeg har ei 40cm 308-pipe, så var det bare noen få sesonger den ble brukt på jakt. Den er svært presis, men det er også vanskelig å unngå "uhell" som sender kuler litt for langt fra tiltenkt sted, om en ikke trener mye og har fersk trening. Det er litt spesielt å skyte så korte rifler med rekyl.


I dag, etter "full circle" omtrent, i kaliber og spesialutstyr, så er den rifla som blir brukt mest på jakt, ei temmelig std. rifle med 55cm pipe, i 6.5x55.

 

K

 

Sliter litt med å se at det skal være vanskeligere å skyte med kort pipe kontra lang, såfremst man bruker kikkertsikte. Hvis man ikke bruker kikkertsikte blir det nødvendigvis vanskeligere, da man får kortere siktelinje.

Link to comment
Share on other sites

Ruger M77 med Swarovski Habicht sikte og Hausken demper | FINN torget

Jeg har hatt flere Ruger M77 rifler, og uten unntak har de vært solide og driftsikre våpen.
To har vært med på afrikajakt og de fungerte like bra der i + 30 varmegrader, som i - 15 og snøvær i Nordland.
Mulig denne kan være en grei  "begynner rifle" og både bra sikte og demper er inkludert.

Forøvrig er det ikke nødvendigvis  kort pipelengde som gjør det "vanskeligere" å skyte bra, men heller lett vekt.
For noen år siden hadde jeg en Mauser M98 med 50 cm tung cylindrisk pipe bygd til jaktfeltskyting, og en lett Kimber Montana, begge i 308 Win.
Og Kimberen var helt klart mere "vimsete å skyte med enn Mauseren, som med god vekt i pipa lå støtt på blinken.

Edited by seawolf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Norrøna skrev (24 minutter siden):

 

Sliter litt med å se at det skal være vanskeligere å skyte med kort pipe kontra lang, såfremst man bruker kikkertsikte. Hvis man ikke bruker kikkertsikte blir det nødvendigvis vanskeligere, da man får kortere siktelinje.

Det har vel mer å gjøre med balansen i våpenet? Et kort våpen (og lett) med demper vil oppleves mer vinglete enn et lengre. Sjelden å se linedansere med kort balansestang?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

seawolf skrev (17 minutter siden):

Ruger M77 med Swarovski Habicht sikte og Hausken demper | FINN torget

Jeg har hatt flere Ruger M77 rifler, og uten unntak har de vært solide og driftsikre våpen.
To har vært med på afrikajakt og de fungerte like bra der i + 30 varmegrader, som i - 15 og snøvær i Nordland.
Mulig denne kan være en grei  "begynner rifle" og både bra sikte og demper er inkludert

Takk for meget godt forslag! Akkurat noe i den duren jeg er ute etter. Avstanden er til å leve med også (10 mil +ferje). Må vente med kjøp litt, venter på våpenskapet som blir levert etter påske. Først da har jeg serienr på skapet til ny våpensøknad (eier våpen fra før). Håper på at den er usolgt når skattepengene blir utbetalt 😅

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (22 minutter siden):

Det har vel mer å gjøre med balansen i våpenet? Et kort våpen (og lett) med demper vil oppleves mer vinglete enn et lengre. Sjelden å se linedansere med kort balansestang?

Balansen er nå en ting. Men munningsvipp starter før kula er ute av løpet, og korte piper har lite treghetsmoment og får en raskere, og større munningsvipp. Våpenet beveger seg mye mer i rekylen, og området kula kan havne i er mye større. Kravene til at skytteren gjør alt riktig, og alt likt er større.

Om du ikke tror på meg er det bare å prøve.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Pappeske skrev (36 minutter siden):

Takk for meget godt forslag! Akkurat noe i den duren jeg er ute etter.

Ser ut til å være en bra deal😊! Om du betaler et lite depositum er jeg sikker på at selger kan holde den av. (Og kikkertsiktet er i toppklasse!)

 

Edit: Som jeg sa, folk står i kø for å hjelpe deg😉 

Edited by Sølvrev
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det tok visst tid å få behandlet våpensøknaden. Finn-rifla var solgt for lengst. Men takk for all god hjelp og rådgivning her på Kammeret!
Til info endte jeg opp med en Browning A-bolt 3+ (med hurtigjusterbar kinnstøtte) i .308w og 51 cm løp, med Hausken MD184 Mk2 demper og Sabre Ambassador 3-12x56i 30mm 4-dot kikkertsikte. God balanse i våpenet. Fikk god hjelp hos Jaktia Haugaland - Rafdal & Kvale Våpenhandel AS. Butikken anbefales! :) Føltes bra å handle lokalt og samtidig få god hjelp til å finne et våpen som satt godt i hendene og ga skikkelig god-følelse 👍
Har ikke fått skutt inn rifla enda, men gleder meg!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...