Jump to content

Materiale til å bygge opp kolbekam?


OKS

Recommended Posts

Hei.

 

Min kolbekam er litt for lav så jeg ønsker å bygge den opp. Å ettermontere kolbeforhøyer er dyrt og silikon pad var helt jævlig. 
 

Har noen her inne tips til materiale eller fremgangsmåte for å heve kolbekammen 6-7mm uten at det ser forjævlig ut? Nå er det papp og gaffa, men ikke noe jeg vil ha i lengden. Tenker om man kan få laget en trekile av noe slag eller et materiale man kan forme til plast ell? 
 

Tar i mot alle tips! 

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (56 minutter siden):

En bit tre, japansag, lim og sandpapir.

Hvilke type treslag? Er de Japan sagene presise nok så man for formet til samme «runding» som toppe av kolben så det blir tight å fint? Syns ei hagle til 20k+ fortjener å beholde et nogenlunde fint utseende. 

Link to comment
Share on other sites

morpho79 skrev (1 minutt siden):

Er stokken i tre, plast, glassfiber, karbon eller noe annet?

Jeg har brukt:

- blyant og elteip

- camoteip

- xps, glassfiber og epoxy

 

Det siste er et (langvarig, tydeligvis) prosjekt, men det er nok det som blir best. Til slutt ...

Er en 685 My19 med trestokk. Så ønsker at det skal se nogenlunde fint ut..😅 Epoxy har vært vurdert ja, men har null kunnskap om det selv så usikker på om keg tør å gyve løs på jobben selv. Fant i går kveld noe som het ABS plast som kunne varmes og formes. Den fikk man i 3 og 4mm tykkelser, men skulle gjerne hørt om noen som hadde erfaring med sånne typer materiale. 

Link to comment
Share on other sites

OKS skrev (7 timer siden):

Syns ei hagle til 20k+ fortjener å beholde et nogenlunde fint utseende. 

Definitivt 🙂

Som regel er (nyere ) Berettas kolber litt for høye, synes nå jeg.

Du har sikkert god grunn for å ønske kolben høyere, men er litt interessert så jeg undrer hvorfor...skyter den for lavt ( i forhold til ditt "siktebilde"), eller vil du bevisst ha en (meget) høy treff og OVER siktebildet?

Skyter du Nordisk/Jegertrap - Skeet, eller mest for jakt?

Jeg har selv "proklamert" nødvendigheten av god kinnkontakt i min tid som leder på leirduebanen og jegerprøve-lærer. Under senere tid har jeg forandret mening om dette og opplever en Ikke for høy kolbekam som "friere" å forholde seg til, spec ved en stresset jaktsituasjon.- Men dette er nå meg 😇

På min egen gamle 687 har jeg faktisk filet ned litt...

 

Om du likevel må ha - vil emne av likartet valnøt gi beste resultat,  og som kile Under eksisterende kam.

 

Link to comment
Share on other sites

@bobby

Takk for svar. 
 

Greia er at jeg har skutt veldig ujevnt to bra serier kan ha blitt avløst av noen skikkelig ræva serier med under 10 treff. Har ikke klart å finne feilen og gikk til det skrittet å sjekke synet i fjor da jeg begynte å lure på om det var noe feil på øynene mine. 
 

Var i helgen på hagleinstruktør kurs og da avdekka vi at den var litt lav så vi la på 6mm og treffprosenten økte og skuddbildene ble plutselig jevne. Derfor ønsker jeg en permanent løsning. 6mm er jo i utganspunktet ikke så mye, men med den merkbare forskjellen er det vel bare å ta tak i det så man får montert likt hver gang og får de jevne skudd bildene. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

OKS skrev (10 timer siden):

Hvilke type treslag? Er de Japan sagene presise nok så man for formet til samme «runding» som toppe av kolben så det blir tight å fint? Syns ei hagle til 20k+ fortjener å beholde et nogenlunde fint utseende. 

Siden du svarer sånn, gi jobben til noen som er vant å håndtere verktøy.

Link to comment
Share on other sites

@OKS Går sikkert bra det der. 

Min tanke er likevel å ikke forhaste deg, men tenke deg godt om før du begynner å sage 😊

De fleste lerduene er jo på stigende og på vei opp når man trykker av, - om man ikke er spes sein av seg - så de fleste som skyter trap i en eller annen disiplin, har fordel av og ønsker en børse som setter haglsvermen en aning  høy. 

Vil man bruke samme våpen til allsidig jakt er ikke dette alltid å foretrekke,..fugler er jo ikke alltid på vei opp og skudd på t.eks sittende fugl vil ofte resultere I bom og skudd over.

Foretrekker selv en sentrumskytende børse der kornet om det ligger strøket på skinne treffer i sentrum, vil man av en anledning ha litt høyde på treff, later jeg øyet få litt "mere skinne". Dette kanskje høres litt spesielt, men for egen del og erfaringer fungerer dette best med 100% kontroll over hvor jeg plaserer skuddet. -Man må selvfølgelig ibland dekke målet med korn/munning ved denne metoden. 

 

Lerdueskyting er artig og god trening, allikevel- gløm ikke å teste på papp/papir - ikke bare for å finne en god patron med jevne treffbilder, men også for å lære sitt våpen å kjenne og hvordan dette treffer.

En selvfølge for rifleskytter, men faktisk like aktuelt/viktig for den seriøse hagleskytteren 

Edited by bobby
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...