Jump to content

Skyteprøven og ammo knapphet


Robinson

Recommended Posts

Jeg ser at jaktsesongene framover for meg kommer til å bli preget av frykten for ikke å ha nok patroner til vårens/sommerens treningskyting og storviltprøven. Og jakten også selvfølgelig. For mer enn 10 år siden kom jeg på det merkelige at jeg skulle skifte løp på min Remington 700 i 308. Jeg rasjonaliserte med at jeg hadde jo kjørt noen tusen skudd gjennom pipen og var ikke presisjonen bittelita dårligere nå enn tidligere? Men jeg er ærlig nok til å innrømme at egentlig ville jeg ha noe annet og valget ble 7mm08. At det var magert med dette kaliberet hos mine lokale pushere betydde ikke noe. Jeg laget jo mine egne uansett og nettbutikken  bugnet med utvalg av kuler og komponenter. Slik er det definitivt ikke nå. Og hyllene hos mine lokale pushere er magrere enn noensinne hvis man ikke vil ha 308, 30-06 eller 6,5x55.  Angrer jeg på at jeg valgte bort 308? Definitivt. Alt hadde vært enklere med ett 30 kaliber. Jeg har ett drøyt 20 talls jaktpatroner igjen etter forrige sesong og har også også en del kuler til lage nye, men ikke mange. Det som kommer til å berge meg er at jeg kjøpte ett par dryge pakker helmantel  223 til min Sako Vixen for noen år siden, fordi jeg ville ha tomhylsene. Disse pakkene vil stå for all treningskytingen noen sesonger framover, så lenge ammo situasjonen er slik den er nå. De dyrebare jaktpatronene reserveres til å sjekke treffpunkt og prøven. Jeg tror at framover, mye mer enn før, vil  kaliber måtte velges ut fra om man kan regne med å finne patroner for dem i butikkene. Og at de vanligste og mest populære kalibrene  vil være de smarteste å velge. Jeg frykter at situasjonen vil forbli som nå i lang tid framover.

Edited by Robinson
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja dette er nok noe vi må leve med til lenge etter at krigen i Ukraina er ferdig, det er nok mange NATO land som har store bestillinger inne nå, så produksjon til private kommer sikkert langt bak i prioriteringslista. 

 

Det ble vel skrevet noe i fjor sommer, det var jakt og trenings ammunisjon nok til 2022 sesongen, men 23 var veldig usikkert. 

 

Til rifle vil det sikkert være enklest å få tak i kurante kaliber som 223,6,5x55, 308, 3006 og lignede i tiden fremover, men jeg blir ikke så veldig overrasket om utvalget her også krymper enda mer i tiden fremover. Det tynnes ut i utvalget på pistol ammunisjon også, så dette ser ikke lovende ut. 

Link to comment
Share on other sites

Du får kanskje ikke AKKURAT den samme kula som i fjor, men bevares; det finnes da haugevis med jaktkuler for hjemmelading i 7mm. Lette, tunge, for langt hold, for nært hold, blyfrie, blyholdige. Utvalget er langt magrere, men kuler finnes der masse av. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tennhetter kjøpte jeg alltid i murstein størrelse når jeg handlet. DVS 1000 stk. pr gang, og jeg fylte opp i 2019, så der er jeg dekket inn. Det finnes 7mm kuler ja, men ikke de jeg ønsker meg.  Nosler Partition og Barnes TSX. Dvs. jeg så akkurat nå i en nettbutikk at  Barnes TSX var på lager, til over 900 pr. pakke for 50 stk. Det koster definitivt å være kar nå. Men som sagt, 2023 sesonger er dekket inn og kanskje det lysner litt i 2024?

Link to comment
Share on other sites

Robinson skrev (5 timer siden):

Tennhetter kjøpte jeg alltid i murstein størrelse når jeg handlet. DVS 1000 stk. pr gang, og jeg fylte opp i 2019, så der er jeg dekket inn. Det finnes 7mm kuler ja, men ikke de jeg ønsker meg.  Nosler Partition og Barnes TSX. Dvs. jeg så akkurat nå i en nettbutikk at  Barnes TSX var på lager, til over 900 pr. pakke for 50 stk. Det koster definitivt å være kar nå. Men som sagt, 2023 sesonger er dekket inn og kanskje det lysner litt i 2024?

 

Du får bedre kuler enn de du nevner på lager.

Barnes 139gr LRX er på lager hos jaktdepoet.

Samme med den nye 139gr CX kula.

J&F har 150gr TTSX på lager om du vil ha tyngre blyfri..

Partition finnes det veldig mange gode alternativer til.. mange av de ligger i butikkhylla..

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (1 minutt siden):

 

Jeg tror ikke det kommer til å bli billigere enn det. Ever.

Du kan jo gå inn på nettet og bestille deg ei pakke med TTSX, LRX eller GMX/CX til 7-800kr for 50 stk akkurat nå. 

Tipper det blir litt rimeligere i fremtida da kronekursen er kunstig svak akkurat nå.

Link to comment
Share on other sites

Ett av problemene mine er latskap. Når jeg ønsker meg Partition og Barnes TSX kuler, er det fordi jeg har funnet fram til ladninger som gir god presisjon med disse og at jeg har laget disse to ladningene der de har nesten samme treffpunkt. Barnes kulene lager hull ca 3 cm over Partition hullene og helt i linje. Med nye kuler blir det å begynne med blanke ark. For 20 år siden var alt slikt morro, men nå verdsetter jeg å kunne produsere uten å teste. Men selvfølgelig, må man så må man...

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (13 timer siden):

Du kan jo gå inn på nettet og bestille deg ei pakke med TTSX, LRX eller GMX/CX til 7-800kr for 50 stk akkurat nå. 

Tipper det blir litt rimeligere i fremtida da kronekursen er kunstig svak akkurat nå.

 

Burde kanskje ikke bruke masse spalteplass på en diskusjon om den siste setningen her - men jeg kan ikke se noe argument for å vente og se om man skal kjøpe noe man trenger og som man har penger til. Oppsiden (sjansen for prisfall x størrelsen på prisfallet) er ekstremt mye mindre enn nedsiden (sjansen for prisøkning x størrelsen på prisøkningen x sjansen for utilgjengelighet). 

 

Løp, ikke gå, og kjøp.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Robinson skrev (13 timer siden):

Ett av problemene mine er latskap. Når jeg ønsker meg Partition og Barnes TSX kuler, er det fordi jeg har funnet fram til ladninger som gir god presisjon med disse og at jeg har laget disse to ladningene der de har nesten samme treffpunkt.

 

Dette er 7mm vi snakker? Hvilken vekt? Jaktdepotet har ganske mye Nosler på lager, inkl. 150 og 160 gr Partition og 140 og 150 gr E-Tip. 

 

Vet ikke i din rifle, men i min .308 går Partition, Accubond, Ballistic Tip og Custom Competition av samme vekt nesten helt likt.

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (1 time siden):

 

Dette er 7mm vi snakker? Hvilken vekt? Jaktdepotet har ganske mye Nosler på lager, inkl. 150 og 160 gr Partition og 140 og 150 gr E-Tip. 

 

 

Takk for tipset. Da har jeg kjøpt meg ett par esker kuler som er på vei til meg. Det kan sikkert argumenteres for at Nosler Partition kuler ikke er verdens beste, men jeg har brukt dem i flere ti år. Mest på rådyr , men også på hjort og villrein. Fra begynnelsen av var jeg imponert over knall&fall effekten av dem på spesielt rådyr og villrein, men mindre imponert over det jeg oppfattet som litt for mye pudding. Men etter noen sesonger med Barnes kuler følte jeg at spesielt på rådyr kunne flukt lengden være lengre enn jeg mente den skulle være med det jeg oppfattet som perfekte skudd. Så jeg tenkte "drit i puddingen" og har nå jaktet bare med Partition kuler. Når jeg skjærer rent rundt skuddhullet med en gang er puddingen til å leve med. Jeg vil heller at dyra ramler innen synsvidde...

Edited by Robinson
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ser at Nosler bruker samme ladedata for alle sine kulekonstruksjoner (dog med en advarsel når det gjelder E-Tip). Jeg har også hatt stort hell med å lade Partition, Accubond, Ballistic Tip og Custom Competition med samme kruttvekt og få treffpunkt jeg ikke ser forskjell på. Nå venter jeg på at 150 grains E-Tip (i .308) skal komme på lager så jeg kan kjøpe noen hundre av dem.

Edited by Skrueråmuttere
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...