Jump to content

Lyman Digital Gen 6. Noen som kan dele erfaringer ?


Kunnskap

Recommended Posts

Hei!

Fikk kasta på meg en RCBS Rock Chucker i høst og 2023 får bli året jeg også melder meg inn som hjemmelader. I den forbindelse så står jeg ovenfor utstyr spørsmålet alle må ta stilling til før eller siden. Denne gangen handler spørsmålet om hvordan kruttfordeling skal skje.

Min første tanke var at jeg skulle kjøpe Rcbs uniflow III med en såkalt (baffel plate) paret med en god digital vekt. Det som derimot fikk meg til å revurdere dette var jo at jeg stadig ser folk oppgraderer til elektroniske dispensere. Hvor nøyaktig Uniflow greier å dispensere n19, n150, n550, n555 ect har jeg ingen erfaring med og prisen for en god vekt og uniflow blir tett på 4000kr det også.

En ærlig innrømmelse for meg vil jo være at interessen er skyting, ikke det å bruke x timer på laderommet. Årlig skyter jeg en plass mellom 500- 800 med patroner større en 22lr. Siden mengden ikke er ekstrem så ønsker jeg å fokusere på nøyaktighet. Med dette i bakhodet så kom jeg over  Lyman sin kruttvekt og lurer veldig på hvilke erfaringer dere har med dispenseren.

 

Burde jeg ta et annet valg så si gjerne fra! 

https://skytterlinken.no/kruttvekt-digital-gen-6

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg Lyman, men et annet elektronisk kruttmål.

Hvilken skyting holder du på med? Til trening på 100m er et vanlig kruttmål nøyaktig i massevis. Og det går raskere å lade.Når jeg lader til DFS skyting, så bruker jeg et vanlig kruttmål da det går raskere og er nøyaktig nok i massevis. 

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (3 timer siden):

Hvilken skyting holder du på med? Til trening på 100m er et vanlig kruttmål nøyaktig i massevis.

0-310 par ganger i uka og ut til 840m noen ganger i måneden. Sluppet unna hjemmeladning ved å bare handle 130gr dl felt og banke de ut av en 200str. På 500m så har det ikke vært problem å få samlinger rundt 10cm med kombinasjonen. 

 

Siden du har begge deler, hvor stor forskjell er det i nøyaktighet? Gir denne testen et realistisk bilde?. Innbiller meg at nøyaktigheten kunne blitt enda bedre om baffel platen var inni, men vet ikke.

 

Link to comment
Share on other sites

Det er vel snart ingen poeng å ikke bruke elektriske dispensere om det skal skytes langt. På 100 og 200 så kommer du unna med karusellpresser med passe nøyaktighet. Jeg hadde kjøpt en rcbs lite/ link og takka for meg. Noen klager på at de bruker tid, men man rekker akkurat å presse i ei kule i mellomtiden. I praksis så blir det veldig nært press, sett fra deg patronen i bokse, ny hylse, fyll krutt, press igjen. Når du har satt fra deg patronen er dispenseren også ferdig.

Link to comment
Share on other sites

Kunnskap skrev (14 minutter siden):

Siden du har begge deler, hvor stor forskjell er det i nøyaktighet? Gir denne testen et realistisk bilde?. Innbiller meg at nøyaktigheten kunne blitt enda bedre om baffel platen var inni, men vet ikke.

 

Vil absolutt si testen er realistisk, om det blir mer nøyaktig eller ikke med baffel vet jeg ikke, jeg har baffel, men den er integrert i kruttmålet.

Hvor mye utgjør ES på 0.64gr og SD på 0.19gr?

På en .223 så utgjør jo 0.6gr litt, på en 6.5x55, kanskje ikke så mye? Tipper du for har stort sett samme ES og SD på fabrikkammo.

Hva er formålet med å lade selv? 

Når man har mulighet til å lade ammoen mer presis så gjør man jo ofte det.

Gode kuler har nok mer å si enn 0.6gr variasjon i kruttvekt.

Alt koker jo ned til hva du selv ønsker. Ingen av delene blir feil. Rcbs uniflow er jo rent mekanisk og tilnærmet umulig å slite ut/ødelegge ved normal bruk. Det er vel heller ikke så mye feil på elektroniske kruttmål heller.

 

Rcbs uniflow - Er raskere og stort sett nøyaktig nok, blir veldig ofte mer unøyaktig jo grovere krutt man bruker. 

Elektronisk kruttmål - Går litt tregere, men bryr seg ikke hvilket krutt den mater ut, like nøyaktig uansett

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (1 time siden):

Hvor mye utgjør ES på 0.64gr og SD på 0.19gr?

På en .223 så utgjør jo 0.6gr litt, på en 6.5x55, kanskje ikke så mye? Tipper du for har stort sett samme ES og SD på fabrikkammo.

900m/s / 47gr = 19. 19m/s per gr i 6.5x55, 900/ 26  = 35m/s per grain i 223. Med disse ladningene. Så 0.1gr er 2m/s, i 6.5x55 og 3-4 i 223, omtrent. 

 

1983 skrev (1 time siden):

Gode kuler har nok mer å si enn 0.6gr variasjon i kruttvekt.

Og god skyting. På nært hold. 0.6gr i 6.5x55 er som sagt over 12m/s, og det er nok fort 25-30cm høydespredning, fra kruttvekt alene. Så kan du vel regne nesten det samme fra de fleste vanlige kuler, litt avhengig av løpets tilstand... (EDIT: på 1000m)

På 500m derimot vil 0.6gr gi 5-6cm høydespredning, fra kruttvekt alene. Variasjon i BC fra kule til kule kan vi nok nesten se bort ifra på 500m.

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Kunnskap skrev (6 minutter siden):

Du mente (mm) ?

Mente på 1000m. 

Kunnskap skrev (6 minutter siden):

Da blir det nok elektrisk her i hus

5cm høydespredning på 500m er fullt oppnåelig. Det er ikke uvanlig å se. 5cm grupper derimot...

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Lyman elektronisk kruttdispenser jeg har brukt i noen år, og den har fungert fint. Finkornede krutt (opp til ca N110- størrelse) måles opp stort sett med +/- 0,1grs nøyaktighet. Grove, ekstruderte krutt (N160 f.eks) doseres stort sett innenfor +/- 0,2 grs.

 

Hvis jeg skal lade mange, like patroner bruker jeg gjerne et Lee "perfect powder measure". Dette fungerer overraskende godt, også med grove krutt.

 

Når jeg lader testserier med mange ulike krutt og ladevekter, har jeg glede av et sett med Lee måleskjeer. 

 

For ditt bruk vil begge løsningene du skisserer fungere fint. Men jeg tror jeg vil anbefale en god vekt, og et kruttmål til å begynne med. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...