Jump to content

Lettvektstelt med titankamin.


Polardego

Recommended Posts

Dette var virkelig interessant for oss som er frossenpinner! Denne forretningen har også et litt større (spiss-) telt/lavvo, Luxe Outdoor F8e, som veier knapt 1,9 kg (uten golv), kan være et godt alternativ for 2 - 3 jegere på rype-/reinsjakt.

 

Såkalte "lavvo-ovner" tåler kanskje ikke all verdens sprengfyring, hvordan titan er i den sammenhengen, vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte Nortent Lavvo 6 og titanovn på våren i fjor.

Planen var å ha det i hus før påske, å få testet litt på tampen av vintersesongen, men Nortent var tomme for telt i lange perioder i fjor, og det de få gangene de fikk påfyll var det tomt igjen etter ett kvarter.

 

Ble noen test-turer på barmark i Mai og hot-tenting uten ovn i sommerferien. Selve ilddåpen kommer vel når jeg og ungene drar til fjells nå i vinterferien.

 

Ovnen blir dødelig varm på itjnå tid, og har foreløpig ikke vist antydning til å smelte.

 

hs2RShtfTZ052kDWeInuTcUIJVRfKP4RFQGyK3REorlKKdBgTX0fB3_ybekNyl-npS1SiUXJhKfKOspF8Kox1ymnfE0TJLmtzo15godoNsJAXeJVpT_vRm1mrW3oTfgIQXuswo4Duco2Eow-SYAJQwo1OdDw1BvCDuU68Wv595BDhkgFceKjSBUZsTIMxMsW1K2oC5w3xTspe4qlmfZfMlrE41Vb7f-cooLrdX4NVatu0QrzkHr2dCJSmStmKRi5zR2f1fIiaT0t9Q2COb_GoMKPIgtvtBbcsHTQyQ15sVCqLwN6UXZXiF0OBNdFunTcvLmdyPj0l5d3jKO1IcaoEd-DBUGcciz6bNXl7Ae_bvexVzzvuNDVMfAbPUO_Ck0ObdniqM-v8FyUf2sT4a0Jk1QLyQm9ZTUPnulu5bpiiYQWuaANAltnnmpdpJH9O70kURHO02kaLDAv9gqfC7nDtnFfl3kW1klB21IZ1r2V7GCP1aLQM40vz0sMAuVBtEwuBKKnhzg8Zvdewe0pVaRlCYQQ-X1zA4Kzy2T0V91S4ROurqPxlr6VeH42ueUVG7hOyRhFnM-Ne7aJSfdV93if08-Bf1KAsbgeygO4KnbJjB-M-fVA9PwwhiD1WTEsQDZk7e_fZD2YiBtHfBuJgkSsnNKvuoBJVJXdGLPeLc1Us6fNmel1sOkw-20d2r5cuNZvOMpl6Wyfyacp4Fja-G8lHcwX_qejbUaDY5ImBV8qTaMB01Jsj9qYxma7oT-1rTjTKTyqU73pYhXSjS4rrf9pi0AdGirMGPwEc4JQfNwf1Omqgeh4AJjmCFvOjWYrHDyzX5L2-0LJhHmdLoRcRDF1Z5fTgs0oI5GmWvxGCpmahix2otIWTkKG6RpO0uCgGUAB_Hzu6fiQDyccCp1W8qgzZE3uS3xKrZMu89LyBZXQaYMxLvZQyQ=w1410-h1058-no?authuser=0

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Titan har høyere smeltepunkt enn stål, og i motsetning til stål danner det et beskyttende oksidlag så jeg vil tro det holder lenger enn tilsvarende ovn i tynne stålplater.

 

Rett nok er det forholdsvis enkelt å antenne titan, det brenner omtrent som magnesium, men jeg tviler på at det er realistisk å få fyr på med litt godstykkelse og tykk beskyttende oksidasjon utenpå. Ferske titanspon fra dreiebenken har jeg klart å få fyr på med propanbrenner, morsomt eksperiment.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...