Jump to content

SAKO l46


tailgunner

Recommended Posts

Hei.

 

Etter en avdød bestefar kom en kompis innom med en rifle som han ville jeg skulle finne mer ut om.

Selv har jeg ikke peiling på sako og har lest meg blind på nettet, derfor spør jeg heller her.

 

Riflen er merket Oy Sako Ab "ruhimaki", L46 cal 7/33.På kassen er den merket med 1615-1946.

 

1. Hevarmen er merket 1491. Er den uorginal?

 

2. Noen som vet hvilket årstall DENNE riflen er produsert? Jeg vil jo gjerne tro at den er fra 1946. Den er i fantastisk god stand utenom kolbekappa som er knekt.

 

3. Min kamerats bestefar arvet den i sin tid fra sin far. Han fikk da "kun for oppbevaring, affeksjonsverdi" på våpenkortet. Dette er vel bare fordi han ikke var registrert i jegerregisteret, eller?

 

4. Regner med at riflen er fullt brukbar til jakt i dag, men kan man bruke dagens fabrikk-produserte ammo i en rifle fra 46?

 

5. Pris? Hva kan man regne med å få for en slik rifle?(Han selger den aldri, desverre)

 

Fy flate for en deilig rifle sier jeg bare :D En slik skulle jeg gjerne hatt.

 

Takker for svar :D

Link to comment
Share on other sites

Disse riflene begynte med nr 1.

det tyder på at denne er nr 1615 og er produsert i 1946.

Har selv en helstokk med 5 sifret nr den er fra 1955.

Ammunisjon begynner å bli vanskelig da Sako sluttet å produsere det i fjor.

Disse riflene går godt, og ble solg for 5-10000 så lenge sako produserte ammo.

Sako garanterte 10 skudd på 40mm @ 100m på disse i 1946 :!:

Link to comment
Share on other sites

Produksjon av ammo har vært litt av og på gjennom årene. Så den siste patron er ikke produsert vil jeg tro.

Ellers lager Tonheim kuler til 7x33 Sako.

Hylser lager Bertram, men vet ikke kvaliteten på dem.

 

Ladeutstyret en fikk kjøpt til Sako'n lignet dagens Willson benchrest dier.

 

Har selv *tinget på* en slik Sako :-)

Fikk tilbud om å kjøpe en for noen år siden. Han skulle ha 12 tusen for sin med to kikkertsikter. Der den ene var fra like etter krigen

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Takker for svar så langt :D

 

Da gjenstår jo bare spm om hevarmen/bolten er uorginal?

 

Dette med at d står "kun for oppbevaring" på våpenkortet er vist siden han ikke var jeger. Han arvet jo våpenet så d fikk han dispansasjon til å beholde.

 

Jeg lader selv så jeg kan heldigvis hjelpe han i gang med ammo. Så får han nok motivasjon til å begynne selv :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis kompisen din har fått stemplet "kun for oppbevaring" på våpenkortet ville jeg ikke snakket for høyt om å putte patroner i børsa og trekke av. Husk at våpenkort alltid skal medbringes sammen med våpenet, og da kan man teoretisk få trøbbel hvis man treffer på feil person.

 

Jeg ville fått ham til å ta jegerprøven og søke bruksendring. 7x33 er jo nærmest det originale toppjaktkaliberet, og dette er jo en spesialbørse for toppjakt. Samt kulturhistorie!

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet ditt hvorvidt hevarmen er uorginal kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med.

 

Jeg vil imidlertid være litt uenig i de som omtaler 7x33 SAKO som "det originale toppjaktkaliberet" og "en spesialbørse for toppjakt"

 

Jeg vil heller si at patronen ble desiget som en generell skogspatron for småvilt, som helt sikkert også ble benyttet for større vilt i de dype finske skoger.

 

Jeg har et par kjenninger som er godt voksne og har jaktet hele livet, de har begge 7x33, prøv å nevn noe annet kaliber for småvilt som skal spises til disse..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...