Jump to content

Montasje til Sako 85 L med åpne sikter


Viking27

Recommended Posts

For at jeg skal kunne bruke de åpne siktene på børsen er jeg avhengig av å ha en eller annen form for hurtigmontasje. Basene som evt står igjen på låskassen må ikke bygge høyere enn ca 6mm. Da ser jeg akkurat skuret og kornet, så det er absolutt maks, og ikke helt ideelt. Det er omtrent høyden på Talley-baser. Near picatinny bygger ca 9mm. 

Jeg har ikke lyst til å bytte de åpne siktene, så hva er alternativene? MAK svingmontasje? Optilock faste ringer finnes vel ikke i qd. Samme med Leupold...

Link to comment
Share on other sites

Optilock Ringmounts kan du lage hurtigmontasjer av sjøl ved å "montere" en hendel på skruehodet. Har gjort det på flere og det funker helt OK. Om det blir en estetisk nytelse avhenger av hvordan du former hendelen. Jeg er mer opptatt av funksjon, jeg jeg fikk bare loddet på en hendel til skruehodet. Stopperen i bakre ring bestemmer posisjonen slik at det havner på samme plass hver gang.
Tidligere hadde Optilock også en egen QD-base som du kunne sette vanlige Optilock ringer i. Det er fullt mulig å lage en tilsvarende løsning med dagens baser også. Her har jeg "dobbel sikring" med plasseringa i og med jeg ha satt fremre QD-base helt fram og i bakre base er det stopperen som holder.

 

Her Sako sine QD-baser.

Sako-02.jpg.031674adffe661c3f6eae59aec72016a.jpg


Optilock ringmounts med andre skruer der det er loddet på ei tynn plate som er filt til. Har også med originale skruer der en del av en Unbraconøkkel er loddet fast. Det er så sygt at jeg skal spare dere for synet 🙈, men praktisk er det :-)

Sako-01.jpg.a83a15652fa47328ebc41bde887d9b1e.jpg

 

Bygde i sin tid også om et sett baser så de fungerte med Doctersight som et ekstra alternativ. Her på bakre bru, men hadde også base til fremre. Synes fremre fungerer best til Doctersight.

Sako-03.jpg.de8c240b829ed2dcc1b75e289ebd93b9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Dette har jeg sett for meg å lage, bare med Warne Mountaintech ringer. Disse er enklere med store utenpåliggende muttere.

Har du sølvloddet da? Regner med at skruene på ringmount går rett inn i godset på ringen og kan byttes ut med en hvilken som helst skrue?image.png.a17a19ecab471a1a0ba48f5d61c188f5.png

Edited by Viking27
Link to comment
Share on other sites

@Viking27
Hendlene er sølvloddet, ja. Bakre ringmount og evt bakre base har stopper.
Det er en Z3 3-9x36. Såvidt jeg husker kom ringmounts bare i en høyde da jeg styra med dette. Det øverste siktet er en Meopta Meostar R1 7x56 og der ble ringmounts for lave. Leupold hadde ringmounts som var høye nok. Bakre ring der hadde ikke stopper, så jeg borret opp og satt inn en. Likte de ikke så bra i og med det skal mye fikling til for å få ringene helt parallelle. De skulle hatt fôringer som Optilock, eller aller helst slke som Burris bruker i Zee ringene sine. De er snasne, spesielt om ting blir litt skjeve slik som ringplasseringen kan føre til på Sako sine baser. Derfor måtte jeg jakte Optilock QD-montasjer. De er vel heller ikke å få fatt i nye lengre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt rådyrjakt og revevak som bruksområde for den rifla. Etter litt testing så fant jeg ut at treffpunktavviket var så lite at det ikke var noen grunn til å testskyte når jeg byttet sikte. Brukte dette oppsettet i mange år og vekslet sikte ofte. Nå sitter Z3 på hver gang den brukes, men jeg tar likevel av siktet i våpenskapet og ved puss. Null stress.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte vingeskruer på Biltema og har brukt litt tid med fila. Skruen må ha en liten foring mellom den klemmende delen på basen og hodet på skruen. Etterpå lakket jeg foringen og hodet svart. Det ser ikke fantastisk ut, men Optilock QR baser selges for 5000 nå hvis du får tak i de. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (12 timer siden):

Optilock QR er tilgjengelige, men basene bygger nok i grenseland.

De gamle Optilock QR-basen tok man av sammen med kikkerten. De bygger mao ikke noe. Dagens blir sittende på våpenet og så er det kun ringen som tas av sammen med kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke vurdert noen anne montasje enn Sako sin Ringmontasje på Sako sitt svalehalespor. Altså den du har lagt ved bilde av.

15 hours ago, Viking27 said:

image.png.a17a19ecab471a1a0ba48f5d61c188f5.png

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg bytta ut skruen med en tilsvarende M5 eller M6 (jeg husker ikke sørrelsen i hode), som har et nummer større nøkkelhull enn orginalen, om du ikke allerede har en med torx. Jeg hadde gitt faen i hele hurtig greia og heller laget meg et nøkkelfeste en eller annen plass på stokken slik at du alltid har med verktøy for å løsne/feste kikkerten. Det er mye enklere og ikke minst sikrere og bedre siden du får skrudd til montasjen på et sikkelig vis, noe du ikke får til med en 10 mm "vinge". Du risikerer bare at kikkerten faller av på verst tenkelig tidspunkt med en slik halveis løsning.  Skal du ha en skikkelig hurtiglås, må den være av typen eksenterlås for å få til nok klemkraft mot svalehalesporet. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Viking27Jeg har ikke prøvd den på Sako, men jeg har prøvd å skru til en tilsvarende på et annet system med likens skrue. Jeg fikk ikke til å bruke nok kraft uten verktøy som passer inn i det sporet du ser på bilde. Uansett så er den beste montasjen ringmontasjen siden den består av bare en del og ikke sammenskrudd to delt ring og base, slik alle andre Sakomontasjer er laget.

Link to comment
Share on other sites

Det er overhodet ikke et problem å stramme tilstrekkelig med en 10mm vinge. Jeg har både hjemmelaget og original Optilock QR, og ikke tenkt over at det er et problem. Jeg har også en to-delt picatinny uten skrue, men den har jeg bare prøvd på en Valmet 212 kombi i .222 med begrenset rekyl.

 

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, ErlingElev said:

Det er overhodet ikke et problem å stramme tilstrekkelig med en 10mm vinge.

Nå tar jeg bare noen tall rett ut av hode, så om noen som gidder å regne på det må de gjerne overprøve meg og korrigere.

 

Du bør skru til de skruene med 4 Nm for at det skal sitte sånn passe fast. Har du en nøkkel som er 10 cm trenger du for å gjøre det enkelt ca 4 kg "trykk" i enden av nøkkelen for å få til dette. Med 10 mm vinge trenger du ca 40kg. Kan det være at du ikke skrur montasjen tilstrekkelig fast?

Link to comment
Share on other sites

Det var disse jeg hadde sett meg ut før jeg begynte å kure på høyden på basen som står igjen når kikkerten er av. Recknagel har også noen fine. Samme gjelder MAK.

Rusan skal bygge 8,5mm i høyden uten ringer (samme som Optilock baser).

EAW 8,0mm.

Near picatinny er ca 9,5mm. 

Talley baser ble oppgitt til 1/4", men jeg tror det er til selve anleggsflaten til ringen. Dvs at de også er ca 8mm. 

Jeg ser jo i ettertid at glemte å ta med tilten på de åpne siktene, så jeg har et par mm ekstra. Jeg forsøker nå å få svar på om MAK sin laveste svingmontasje er 14mm eller 17mm. 

Edited by Viking27
Link to comment
Share on other sites

Viking27 skrev (57 minutter siden):

De der leveres vel ikke til den kassa du har, om jeg ser rett.
Jeg har brukt hendler som er en del lengre enn det Bly omtaler og føler ikke at det har vært noe problem å skru til tilstrekkelig. Tror fortsatt jeg har noen skruer og ringmontasjer liggende i rotekassa. Dersom du er interessert så kan jeg sende deg disse så får du testet ut om ideen er noe å gå videre med. Send meg i så fall en PM. Om du har ringmontasjer, så kan jeg evt sende noen skruer med hendler på.
 

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for det. Børsa reiser til børsemaker i dag, så det går noen uker før jeg får testet. Jeg fikser fort noen skruer på egenhånd hvis jeg velger å gå den veien, men jeg tar gjerne kontakt når den er tilbake. 

Når det gjelder montasjen over så skulle man tro at den går kun på en M, men så var det disse tyskerne og nettsider da. De er tydeligvis bedre på mekanikk enn hva de er på html... Alt skal jo baseres på kataloger og forhandlere. Men uansett...

Jeg fikk nettopp mail om at den skal passe til L også. Så spørs det om man kan stole på det da...

 

"don´t worry.

I asked my collegue and he told be that the mount for 85M fixes also fort he 85L."

 

Edit: I følge det jeg har funnet av info er det 9mm forskjell på lengden på utkasteråpningen mellom en M og en L. 85mm vs 94mm. 

Edited by Viking27
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, ErlingElev said:

Optilock QR har ikke større vinge enn min vingeskrue. 

Jeg vet ikke hvordan de har løst det på QR, men det kan jo hende de bruker skruer med en annen stigning eller en annen lur design som tillater en liten «vingemutter»?

Edit; når jeg ser på bildet så er det sikkert en eksentrisk låsing i QR montasjen😏

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...