Jump to content

Blyfrie kuler - hvor - hva skal vi lade med?


Tomas

Recommended Posts

Har kikket litt på hva som tilbys av kuler til .224 kaliber, to slag hos Hjemmelading, nok bedre utvalg til andre kalibere. Håp om å kunne sjonglere litt med ulik vekt for .224 ser ut å være dårlig. Noen med  tips, eller tanker rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

Ja det er som Tussehaugen sier, nå bruker vi det vi får tak i. Men det meste virker jo - iallefall fra Barnes og andre anerkjente produsenter. Pass på at du har nok riflestigning - blyfrie kuler trenger raskere riflestigning enn vanlige kuler av samme vekt.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Siden tidenes morgen har det vært slik ca hvert 4 år at USA går bananas og kjøpe alt som lages. Nå er det litt ekstra krise da vi fortsatt har etterskjelvinger etter Korona og vi fikk en krig oppe på det hele. Derfor er det lurt å ha lager av det du trenger. 20-50 skudd eller 100 kuler holder ikke om det kan gå "årevis" til det du brukte er på lager igjen.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (9 timer siden):

Ja det er som Tussehaugen sier, nå bruker vi det vi får tak i. Men det meste virker jo - iallefall fra Barnes og andre anerkjente produsenter. Pass på at du har nok riflestigning - blyfrie kuler trenger raskere riflestigning enn vanlige kuler av samme vekt.

Ser at til eks. 5,6x50R så er i følge Ladeboken så er det nevnt riflestigning 1:13. Tanken er å bruke dette på fugel på topp, og da er 50 grains kuler mere enn nok. Hadde en Sako i 222 med 1:14 og den hadde topp presisjon med ca 60 grains kuler ( NB! dette var ikke blyfrie kuler seilvfølgelig ). Vurderer å kjøpe et løp til en Blaser K95, skal sjekke opp hvilken stigning et slikt løp kan ha. Ser ikke bort i fra at fabrikken har tatt høyde for at det kan brukes blyfrie kuler. Ser at i mitt 7x65R løp så er det særs lang friflukt på 140 grains " bly kuler ", og det kan vel passe mot at blyfrie blir lengre, og da vil ha en kortere friflukt. Takknemlig for tanker rundt dette.

K

 

Link to comment
Share on other sites

Kanskje rydde litt i hva som er sitat og ikke.

 

Min erfaring med blyfrie kuler i 22-kalibere begrenser seg til 62gr TTSX i 1:7" riflestigning. Det fungerer utmerket.

 

Om 60gr kuler gikk bra i 1:14" tror jeg er mye flaks, om jeg tror det i det hele tatt. Sannsynligvis har rifla hatt 12" stigning. 

 

Blaser oppgir 12" stigning i 5.6x50R, og det er mildt sagt ikke ideelt for blyfrie kuler. I 7x65R er det 8.66" / 220mm, og da fungerer f.eks. 145gr LRX, og tilsvarende TTSX veldig bra. Blaser Barrel Twist Rate Chart (blaserpro.com)

 

140gr konvensjonelle kuler er i 7mm nokså korte og tjukke, og man bruker jo ofte 170-180gr kuler. Med de rillede blyfrie må/ bør en finne en patronlengde som passer med rillene, og som gir kula støtte i halsen. Man må bare eksperimentere litt.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (På 8.1.2023 den 23.19):

Kanskje rydde litt i hva som er sitat og ikke.

 

Min erfaring med blyfrie kuler i 22-kalibere begrenser seg til 62gr TTSX i 1:7" riflestigning. Det fungerer utmerket.

 

Om 60gr kuler gikk bra i 1:14" tror jeg er mye flaks, om jeg tror det i det hele tatt. Sannsynligvis har rifla hatt 12" stigning. 

 

Blaser oppgir 12" stigning i 5.6x50R, og det er mildt sagt ikke ideelt for blyfrie kuler. I 7x65R er det 8.66" / 220mm, og da fungerer f.eks. 145gr LRX, og tilsvarende TTSX veldig bra. Blaser Barrel Twist Rate Chart (blaserpro.com)

 

140gr konvensjonelle kuler er i 7mm nokså korte og tjukke, og man bruker jo ofte 170-180gr kuler. Med de rillede blyfrie må/ bør en finne en patronlengde som passer med rillene, og som gir kula støtte i halsen. Man må bare eksperimentere litt.

 

K Hei K. Takker for flott informasjon, 1:7" i riflestigning på .224 med 62 grain. Det var nytt, om den Sakoen jeg hadde hvor jeg målte stigningen til 1:14, kan selvfølgelig vært feil. Ikke store forskjellen mellom det og 1:12. Det datt i hvertfall et par rådyr på 180 meter, skutt med anlegg i jakttårn, og da med Norma 62 grains kuler. De gav i hvertfall utmerket presisjon i denne børsa uansett riflestigning.

 

Link to comment
Share on other sites

On 1/9/2023 at 9:15 AM, Torf said:

Idag lager Barnes TSX i både 45 og 50gr. Den letteste burde i hvertfall fungere fint i 1-14" piper som feks de fleste våpen i 222. 

Har testa 45gr i en Kimber i 22-250 med 1:14. Samla ok på 100m (5 skudd 2-2,5 cm), på 250m var det pluselig snakk om 20-30 cm. Så jeg er usikker på om 45gr TSX går i alle piper med 1:14, da det ikke virka veldig stabilt i min. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...