Jump to content

Reduserte ladninger for 300 Weatherby mag på korte hold i hjorteskogen


HjorteJegeren1973

Recommended Posts

Jeg er i ferd med å anskaffe meg en brukt 300 Weatherby.

Skal brukes primært til hjortejakt. Jaktholdene variere fra under 10 meter til godt over 200 meter.

Noen av postene i terrenget er ganske tette og holdene svært korte om hjorten kommer på feil plass..noe som den har en tendens til å gjøre 😆

 

Kunne vært formålstjenlig å hatt noen skudd i lomma med redusert ladninger/hastighet på disse postene.

Ser for meg at det kan bli mye blodsprengt kjøtt med full hastighet på under 10 meter i dette kaliberet.

 

Er det noen som har erfaringer med å lade redusert i dette kaliberet og har ladedata som en kan stole på?

 

På forhånd takk :-)

 

Hilsen

Hjortejeger

 

 

Edited by Jegeren1973
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke ladet denne patronen, men mener @moviken har brukt en magnumpatron (.300 Winchester mag.?) i for .30-kaliber kuler i vannkannetesten. Jeg synes noen 165 grs homogene kuler (TTSX, GMX og Naturalis) kommer godt ut, sammen med f. eks. Swift A-frame og Federal TBT. Nå er vel .300 Weatherby mag. en enda mer "potent" patron enn Winchester, men ut fra Vihtavuoris ladetabeller kan du komme ned i sånn noenlunde moderat hastighet om du velger en av de tyngste kobberkulene, eller 200 grs-versjonen av A-frame eller TBT. Det bør vel være mulig å benytte ladedata for vannkannetesten? Men på korte hold blir det gjerne litt splash-effekt og griseri uansett hvor godt kula holder sammen, særlig om du treffer grove bein.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt en del elg med .300Wby og 200 grs Swift A-frame i 920m/s. Nærmeste på ca 10m hold. Den kula holder godt sammen og ekspanderer bra i den hastigheten, de fleste ganger gikk den jo bare gjennom og ble ikke så mye søl. Litt uheldig en gang jeg skjøt en skadet/påskutt ku rett i front på 15m hold. Kula gikk gjennom hele dyret og satt i låret bak, kan vel si den gjorde vei i vellinga gjennom vom etc, ikke pent.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (19 timer siden):

Kulevalget har kanskje mer betydning. Hvilken kule har du tenkt å bruke?

Jeg bruker Barnes TTSX (150gr i 308) en og (250gr i 375H&H)

I 300wby tenker jeg å bruke 175gr TTSX LRX. Er veldig fornøyd med denne. Dyrene går raskt ned uten for mye kjøtt til spille. Har ikke funnet igjen noen kuler da det alltid blir gjennomskyting. 

 

Men på korte hold når jeg sitter på post tenker jeg å ha noen skudd med tyngre kuler og reduserte ladninger. Har jo ladeboken men selv med tunge kuler i dette kaliberet så kommer ikke under 860 ms. Så hadde håpet at det fantes noen som hadde ladedata som gir hastigheter på rundt 800ms. 

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har kjøpt et av de ekstremt gode tilbudene på finn er enkleste måten å kappe pipa endel og benytte en solid demper.

Med rundt 57cm pipe har du allerede redusert hastigheten ganske mye.

Så lader du med Vv N1XX krutt midt på treet etter ladetabellen til Vihtavuori.

 

Eksempel på vanvittig tilbud. Denne ser jo ny ut:

 

image.png.8176cc83a0933dfdc6992989282500f9.png

 

"Bombesikker" demper:

image.png.db977b148f835349bbaa4c2142acbf13.png

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

HjorteJegeren1973 skrev (4 timer siden):

Jeg bruker Barnes TTSX (150gr i 308) en og (250gr i 375H&H)

I 300wby tenker jeg å bruke 175gr TTSX LRX. Er veldig fornøyd med denne. Dyrene går raskt ned uten for mye kjøtt til spille. Har ikke funnet igjen noen kuler da det alltid blir gjennomskyting. 

 

Men på korte hold når jeg sitter på post tenker jeg å ha noen skudd med tyngre kuler og reduserte ladninger. Har jo ladeboken men selv med tunge kuler i dette kaliberet så kommer ikke under 860 ms. Så hadde håpet at det fantes noen som hadde ladedata som gir hastigheter på rundt 800ms. 

 

Jeg kan dessverre ikke bidra med reduserte ladninger, men jeg har uansett ikke troen på at du vil klare å se forskjell i kjøttødeleggelser med f.eks. 800 m/s kontra 900 m/s på korte hold.

150 gr TTSX i 308' din er nok veien å gå.

Link to comment
Share on other sites

HjorteJegeren1973 skrev (5 timer siden):

 Så hadde håpet at det fantes noen som hadde ladedata som gir hastigheter på rundt 800ms. 

Dette har jeg grubla litt på i dag, jeg kan ikke si deg hva du skal gjøre, men jeg kan si deg hva jeg hadde gjort med den problemstillingen. Bygget på egne erfaringer pluss lagt til for økt hylsevolum. Jeg tror du kan nå 800ms med 50-54 grs med Norma 200 eller 56-58 grs Norma 202 eller 65 grs 204. Jeg ville også brukt Magnumhetter

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

HjorteJegeren1973 skrev (6 timer siden):

Jeg bruker Barnes TTSX (150gr i 308) en og (250gr i 375H&H)

I 300wby tenker jeg å bruke 175gr TTSX LRX. Er veldig fornøyd med denne. Dyrene går raskt ned uten for mye kjøtt til spille. Har ikke funnet igjen noen kuler da det alltid blir gjennomskyting. 


Kan du ikke bare fortsette med den ladninga?

Så slipper du treffpunktforandringer, eller å måtte klø deg i hue når elgen plutselig står 300m unna og glaner.. 


Setter du kula midt i bogfjøla blir det beinsplinter og diverse uansett.
Får du satt kula rett bak bogen går det etter min erfaring fint selv i 1000m/s med TTSX/LRXGMX- de tåler fart! 

Skuddplassering har i min verden langt mer å si enn fart og kulekonstruksjon (de to siste parametrene kan man tilpasse hverandre). 

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle kommentarer i denne tråden👌🙂 alltid nyttig å få innspill.

 

Mulig jeg har funnet resepten for denne problemstillingen.

 

Fant en ladebok fra Nosler. Der kan man bruke eks 220gr kule og krutt A-4350 eller Viht N165.

 

Tenker å bruke Norma Oryx 220 gr, og ett av disse kruttene over. Da kommer en ned i 760ms.

 

Bytte tilbake til Barnes eller en annen kobberkule om hjorten står på lengre hold.

 

Testing av begge typer patroner så en vet hva som eventuelt må justeres på kikkerten.

 

Blir nok litt testing i sesongen som kommer. Blir spennende å få litt erfaringer med dette.

IMG_7339.jpg

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (På 3.1.2023 den 13.09):

Hvis du har kjøpt et av de ekstremt gode tilbudene på finn er enkleste måten å kappe pipa endel og benytte en solid demper.

Med rundt 57cm pipe har du allerede redusert hastigheten ganske mye.

Så lader du med Vv N1XX krutt midt på treet etter ladetabellen til Vihtavuori.

 

Eksempel på vanvittig tilbud. Denne ser jo ny ut:

 

image.png.8176cc83a0933dfdc6992989282500f9.png

 

"Bombesikker" demper:

image.png.db977b148f835349bbaa4c2142acbf13.png

 

Er dette nå ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...