Jump to content

Ladedata .38 +P


625

Recommended Posts

Hei!

Jeg skal lade harde .38 ladninger (faktor 160), gjerne med 3N37. Jeg har en 160 grain Frontier kule, men skal forsøke å få tak i noen 125 grain. Jeg trenger ca 1050 fps med 160 gr, og ca 1350 fps med 125 grain. Jeg trenger å vite både patronlengde og kruttmengde.

Våpenet er en .357 magnum med 5" pipe. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ja, men dette er en open-revolver, så det holder med 160, og det er tøft nok i en .38 hylse!

 

Etter det jeg kan se, er alle ladedata for .38, men det finnes våpen som er laget for .38+P, som må være en kraftigere ladning, men denne finner jeg ikke data på noe sted.

Link to comment
Share on other sites

Ja, men dette er en open-revolver, så det holder med 160, og det er tøft nok i en .38 hylse!

 

Etter det jeg kan se, er alle ladedata for .38, men det finnes våpen som er laget for .38+P, som må være en kraftigere ladning, men denne finner jeg ikke data på noe sted.

finns ikke openklasse i IPSC??

Link to comment
Share on other sites

Ja, men dette er en open-revolver, så det holder med 160, og det er tøft nok i en .38 hylse!

 

Etter det jeg kan se, er alle ladedata for .38, men det finnes våpen som er laget for .38+P, som må være en kraftigere ladning, men denne finner jeg ikke data på noe sted.

finns ikke openklasse i IPSC??

 

Jo det gjør det. Men han må skyte mot pistoler, så jeg vil jo kalle det litt fortkastet med revolver.... Hadde jo være bedre med en Single Stack... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ja, men dette er en open-revolver, så det holder med 160, og det er tøft nok i en .38 hylse!

 

Etter det jeg kan se, er alle ladedata for .38, men det finnes våpen som er laget for .38+P, som må være en kraftigere ladning, men denne finner jeg ikke data på noe sted.

 

Ladeboken til LEE oppgir +P data..

 

160grs blykule satt til col 1.476".

 

N340 5.4grs til 5.6grs (1030-1070 fps).

 

N350 5.7grs til 5.9grs (1016-1046 fps)

 

3N37 5.7grs til 6.0grs (973-1021 fps)

 

Som alltid: Bruk hodet, start lavt og sjekk data flere steder..

Link to comment
Share on other sites

Jeg takker for tipset om handloads.com, den siden kommer jeg til å bruke mye! Jeg blir imidlertid ikke noe klokere vedr ladninger, men har vel funnet en løsning. Jeg må skyte .38 Super i denne revolveren, her finnes massevis av ladedata med nok faktor. Jeg finner følgende på handloads.com:

 

.38 +P; 125 gr kule, 4,5 gr N320 gir 900 fps, faktor 112, som ikke holder til minor engang...

 

.38 Super; 125 gr kule, 8 gr 3N37 gir 1355 fps, faktor 169

 

Det morsomme er jo at .38 super har mindre hylsevolum....

 

Jeg har ikke kjøpt inn klipsene ennå, så det blir bare å velge .38 Super klips!

 

Ellers er det riktig at jeg skyter open med en revolver, og ja det er sikkert at jeg ikke vinner, men det gjør jeg heller ikke med noe annet våpen, og nå får jeg skyte med denne vakre skapningen:

 

 

ic4bvt.jpg

 

 

 

:D:mrgreen::!:

Link to comment
Share on other sites

Vel, du har en løsning der. Skal du gjøre dette riktig er 357-hylser å foretrekke. Hvis du MÅ bruke 38spl kan du utarbeide forsvarlige 38+P++ på følgende måte:

 

Bruk 1ggs-skutte 357-hylser fra eget våpen, trim de ned til de gir samme hylsevolum som 38-hylsene du skal bruke og lad opp vba trykkring.

Link to comment
Share on other sites

hadde ikke dk surra endel med det her, meget korte hylser i 357 revolver lada til major?

 

dk: ladningene dine egner seg kanskje ikke for publisering?

 

Hassel, lada ikke du 38special til major en stund? det gikk vel noenlunde forsvarlig for seg?

Link to comment
Share on other sites

.38 +P; 125 gr kule, 4,5 gr N320 gir 900 fps, faktor 112, som ikke holder til minor engang...

 

Det der kan ikke være mye til +P ladning, det må være en -P :D

Det kan knapt nok kalles en "normal"-ladning. Den ladningen skulle ikke gi mer enn en litt vass 9mm.

 

.38 Super; 125 gr kule, 8 gr 3N37 gir 1355 fps, faktor 169

 

Det morsomme er jo at .38 super har mindre hylsevolum....

 

Det er vel ikke så morsomt :wink: , mindre volum med samme mengde krutt gir høyere trykk, altså +P(ressure)

 

+P betyr ikke nødvendigvis at kula går så mye fortere. Stapper du mengder med raskt krutt i en .38 får du plenty med trykk eller +P så det holder, men så som så med fart. Det beste er nok å følge tipset til flere her å gå for mer saktebrennende krutt. Det gir farta man er ute etter for å få faktoren på plass.

 

Revolver i Open har jeg sansen for, stå på!

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg er egentlig ikke redd for våpenet, dette er en N ramme, og den er bygd for .357, så den bør tåle noe høyere trykk enn .38, jeg vet at det er en til som skyter med en 627 i open, så jeg skal nok skaffe med noen ladedata fra han etterhvert.

 

.38 Super har i tillegg den fordelen at de er kortere, og dermed letter å entre i tønna ved omlading, .357 magnum er helt uaktuellt av samme grunn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...