Jump to content

Bedding


300en

Recommended Posts

Vet ikke hvordan det er med alle typer rifler,men de fleste er ikke beddet. Kjøper meg en sako

førstkommende Torsdag og det første jeg skal gjøre med den er å få den beddet samt justerbar kolbe av børsemaker. Selv om børsemaker hevdet en gang at sako har frittliggende pipe og at det da ikke var nødvendig å bedde den. Men bedda ska eg ha ann. Har hørt at det skal være bra og da er kun det beste godt nok.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Etter alt jeg har skjønt så lønner det seg at rifla er bedda for best mulig presisjon. Men det jeg lurer på da.. Er nye rifler ferdig bedda fra fabrikk? Sikkert et dumt spørsmål men jeg stussa litt over det her..

 

Bedding er en manuell oppgave som ville lagt flere manntimer til produksjonskostnadene.... Når da importør og forhandler også beregner fortjenste på denne økte innkjøpsprisen, blir det fort penger av det. Det er vel derfor svært få serieproduserte rifler leveres ferdig beddet.

Link to comment
Share on other sites

Annbefaler deg å få rifla bedda. Treverk er levende og forandrer struktur etter tempratur og fuktighet. Jeg har fått beddet alle mine boltrifler. Bare husk på at det fins flere typer bedding. På linken kan du se hva børsemaker Ragnar Hansen tar for jobben og det er vel der omkring det ligger hos de fleste.

 

http://www.magnumhansen.com/borsemakerarbeid05.htm

Link to comment
Share on other sites

Prata med børsemakeren i nærheten her. Han sa at jeg ikke trengte å bedde rifla i og med at det er såpass bra presisjon i den fra før av. Den beggynner jo å kaste etter en 10 skudd, men pleier ikke å skyte så mange skudd så ofte. Ihvertfall ikke i skauen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Alle rifler bør beddes. At børsemakeren sier noe annet er rart. Mulig han hater å bedde rifler.

Uansett frittflytende pipe eller ikke, du finner ikke ut hvilken presisjon rifla de har uten å bedde.

Prøv dette: Fjern alle stokkskruer/underbeslag og magasin.

Ta så tak i løp/kasse som enda ligger i stokken. Prøv om du kan bevege dette i lengderettnïngen. <--->

De fleste rifler har her 1-3mm slakk. Hva tror du skjer når du skyter???

Da hjelper det lite at løpet er frittflytende.

Nei, bedd først og skyt deretter. Alt annet er sløsing med ammunisjon.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler at du finner deg en annen børsemaker! Dersom han kan si at du ikke trenger å bedde rifla fordi den holder de ti første skuddene før den begynner å spre er han mildt sagt ute på viddene. Dersom han virkelig mener det ville jeg ikke latt ham få jobben heller, for da har han tydeligvis ikke mye tro på egne ferdigheter.

 

Lengre opp her påstås at presisjonen kan bli dårligere etter bedding. Det blir den kun hvis beddingen er dårlig eller feilaktig utført. En riktig utført bedding vil aldri gi dårligere presisjon. Den trenger riktignok heller ikke å bli bedre.

Link to comment
Share on other sites

Den børsemakeren bør du styre langt unna. Hva tror du skjer med treverket etter en våt jaktdag i skogen og du kommer inn i en varm koie med rifla. Treverket kan vri seg og låskassen kommer i spenn. Nei, du bør få rifla bedda slik at låskassen hviler på beddemassen. Du gjør ingenting galt med å få børsa bedda så fremt det er gjort skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...