Jump to content

Lee turret eller Dillon xl650


Thormjen

Recommended Posts

Ingen av dem. Velg et mer "normalt" utstyr når du starter med lading. Turret presser krever mye mer av brukeren, og før prosessen sitter i ryggmargen vil det bli mye kluss med dem. Turret presser, spesielt 650 er beregnet for å lade store mengder patroner og koster deretter. For jegere og de som skyter litt jaktfelt er en enstasjonspresse fra et anerkjent merke det beste å starte med, selv om du senere vil skyte mye trenger du likevel en enstasjonspresse i tillegg til en eventuell turret presse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Dillon 550, det var min første presse, og er fortsatt min eneste presse. Dillon 550 er også en progressiv presse. 

 

En av de store forskjellene mellom 550 og 650 er at platen som hylsene står på ikke snurrer automatisk i det du tar ned hendelen på ladepressen (auto indeksering). Det gjør at 550 er tregere enn 650 når du skal lade store mengder, men en 550 er fortsatt raskere enn 1-stasjonspresse.

 

Det fine med 550 er at siden den ikke autoindekserer, så er den grei å bruke som en 1-stasjonspresse. Så en 550 er gjerne bedre å begynne med enn en 650. Og en 550 fungerer fint om du ikke skal lade tusenvis i året. 

 

Men @Per-S har nok rett i at en 1-stasjonspresse er nok det enkleste å begynne med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet 5,6x52R, 6,5x55 og .30-06 ( i det senere også .308 Win) på en RCBS enstasjonspresse i 25 år, og med mitt (og dama sitt) forbruk av patroner til jakt og trening går det helt fint. Kjøpte et RCBS Rock Chucker Master Reloading Kit og lader vel nå sånn rundt 400-500 patroner i året med dette utstyret.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Jeg lader nå 6-7000 6,5x55 skudd i året på en 650 presse. I tillegg lader jeg 500-1000 skudd i 223, 30-06 og 8x57 på en gammel en stasjons RCBS presse. Er jo en del styr og skifte kaliber i disse progressive pressene så om det er bare noen hundrede skudd jeg skal lade tar jeg det i enstasjonspressa.

Som andre her har nevnt er en enstasjonspresse alltid grei og ha så tror nokk jeg lille startet med en slik. 

Trodde for øvrig at 650 pressa var gått ut og erstattet av 750.

Link to comment
Share on other sites

Ikkje høyr på dei som seier at turret-presser er for "vanskelege" for nybegynnarar. Det er dei ikkje i det heile tatt, vil heller seie at dei gjer ladeprosessen enklare. Har sjølv Lee turret, dette var mi første presse og den einaste eg bruker. Har også to enstasjonspresser liggande (arvegods, RCBS Rock chucker og noko Lee-greier) men har aldri hatt noko behov for desse. Turret-pressa fungerer fint som enstasjonspresse (men enklare, sidan det tek bokstaveleg talt eitt sekund å skifte mellom dier) når ein evt har bruk for  det, det er berre å nappe ut indekseringsstanga. Er også veldig kjapt og enkelt å veksle mellom kaliber viss du treng det, det er ein femsekunds-jobb. Ikkje noko fikl og ingen dilling og justering når du først har justert deg inn.

 

Dillon-pressa som du viser til er som andre har påpeikt ei progressiv presse, og er meir egna når ein skal trykke ut store mengder ammunisjon. Det er også mykje tilleggsutstyr å få kjøpt (hylsemater, kulemater...), men den kostar til gjengjeld betydeleg meir enn turret-pressa til Lee. Korleis den er i praktisk bruk skal eg ikkje seie noko om, då eg aldri har prøvd ei slik presse.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...