Jump to content

6mm 223 / 6x45


1983

Recommended Posts

Er dette fortsatt et kaliber folk bruker?

har ei rifle i 223 jeg lurer på å bytte løp på.

har jo hylser og begge patronene bruker jo samme krutt. 6mm er vel mere egnet til rypejakt enn 223, både når det gjelder fart og flyegenskaper til kula. 
 

hvilken riflestigning?

hva om det kommer et blyforbud?

tenker da på kulevekter og hvilken riflestigningen som må til for å stabilisere

Edited by 1983
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, VDH said:

Er et kaliber jeg har stusset på selv. Hva brukes det til i hovedsak?

Det er sikkert mange bruksområder, men rypejakt er det perfekt til. 6mm 90grains kule i 800ms gir veldig fine slakt og akseptabel oppførsel i vind på aktuelle hold. Hylsene er for alle andre enn meg enkle å forme og finnes i store kvanta på mange skytebaner. Kuleutvalget er vanligvis ganske bra, og det virker som om presisjonen er bra med mange ulike krutt og kulekombinasjoner. Liten rekyl. 

Har aldri jaktet rådyr, men det finnes jo ok med aktuelle kuler rundt 80 grains som fint kan leveres med passende hastighet, så hvorfor ikke. Som varmintkaliber er det utmerket; 70 grains i over 900ms uten å sprengfyre.

 

I korte kalibertilpassede kasser begynner kaliberet å vise sin begrensning med kuler rundt 90 grains, men i feks et rem700-bygg er jeg nokså sikker på at 850ms er innenfor rekkevidde med 95grs SMK og 55-60cm løp. Selv klarer jeg nok noe over 820ms med 90 grains kuler  og 50cm pipe i en vixen-kasse som begrenser patronlengden til 58.2mm.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

morpho79 skrev (17 timer siden):

Kan vi starte med hvilken kasse du har tenkt å bygge på slik at vi finner ut av potensiell maks patronlengde før vi begynner med mer eller mindre kvalifiserte hastighetsspekulasjoner? 

Jeg tenker å bruke en Browning x-bolt.

korteste kasse.

Link to comment
Share on other sites

Kan jo selvsagt ha lengre løp, men kort og hendig fjellrifle hadde vært kjekt.

770-780m/s med 95gr matchkuler er sikkert nok hastighet. God presisjon er det viktigste. 

Jeg tenker at man nesten må opp i slike kulevekter for å ha noen fordel mot 223rem.

Link to comment
Share on other sites

On 11/16/2022 at 8:01 PM, 1983 said:

Kan jo selvsagt ha lengre løp, men kort og hendig fjellrifle hadde vært kjekt.

770-780m/s med 95gr matchkuler er sikkert nok hastighet. God presisjon er det viktigste. 

Jeg tenker at man nesten må opp i slike kulevekter for å ha noen fordel mot 223rem.

Janå.

 

GRT påstår ihvertfall at du skal få omlag , med 95gr SMK, 763ms med 22,5gr N130 og 774ms med 24.9gr N530, begge er maks ihht GRT og også for 6x45AI, men jeg tipper det ikke er noen trykkforskjeller på AI og vanlig. Om du legger på 9cm løp øker farten til 808ms med N530 og 793ms med 130. Presisjonen blir sannsynligvis kjempebra.

 

Om formålet er rypejakt og andre matfugler vil jeg si at 780-800ms er brillefint.

 

Det er jo noen fartsforskjeller mellom 223 og 6x45 hele veien, i favør 6x45, samt at man har mulighet til å benytte kuler på 75-90gr i kortere kasser/magasin uten å enkeltlade. Men det er ingen tvil om at patronen begynner å vise sine begrensninger i det området her.

Link to comment
Share on other sites

Det blir smultring i Winchesterhylser ja, men det blir en mindre smultring enn feks lapua. 

 

Mine ladninger i min 50cm pipe med N130 og en pen blanding av sako, lapua, nato og winchesterhylser:

 

- 90gr sako fmj, 22 gr n130, federal hetter, 58mm, rundt 790ms

-70gr sierra blitzking, 24,3gr n130, ellers likt over, ca 900ms

- 70gr nosler ballistic tip, 24,6gr n130, 58,2mm, ellers likt, ca 918ms

-55gr nosler varmageddon, 27,5gr n130, ellers likt, 1020ms

-85gr barnes tsx, 22,5gr n130, ellers likt, ca 810ms

-77gr lapua scenar, 23,4gr n130, ellers likt, aner ikke fart, burde vel være rundt 860-880ms

 

Har 80gr ttsx på blokka. Best presisjon har jeg fått med sako fmj og tsx. Varmageddon var ok, blitzking ble jeg aldri helt fornøyd med og har egentlig litt samme følelse med ballistic tip. Scenaren begynte jeg å få skikkelig til, men så gikk jeg fri for kuler.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Behovet for reaming er der fort med lapua-hylser ihvertfall. Jeg opplever, på de få lapuahylsene jeg gidder å halsfrese slik at jeg faktisk kan bruke de, at de har mest 'springback' eller hva de nå kaller det, og sannsynligvis da bedre kulehold. Men foreløpig bruker jeg bare Sako-hylser og unngår problemet både med fresing og reaming, enn så lenge.

 

Nok om det, har det skjedd noe mer siden sist? Vi er jo LANGT utpå nyåret nå :D

 

Her har jeg endelig fått sving på sakene mht Nosler Ballistic tip 70gr. Godladningen er 24,5 gr N130 og patronlengde på 58,5mm, da sitter tre skudd på 10-11 millimeter.  Har også investert i nytt kikkertsikte, så nå er det bare øvingen og 100% kontroll på laderutinene som mangler.

 

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (På 10.12.2022 den 17.15):

Testa også å bruke dreiebenk til reaming.

Om du har dreiebenk så vet du sikkert at det heter brotsj på norsk. Vi trenger ikke lage nye låneord når vi har gamle.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Brotsj

 

Går man lengre tilbake, ble det kalt rømmer.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Rømmer

 

 

Det meste står i denne boka:

https://www.nb.no/items/2765cc4d0d62e543a56c83c35301f545?page=3

Link to comment
Share on other sites

Takk for korrigering.

Helt ærlig så har jeg ikke tenkt at hylsehalsene ble brotsjet, rett og slett fordi man kjøper en reamer eller en inside neck reamer etc.

 

 

Børsa er kommet i hus, hylser er presset og tromlet, venter bare på tid til å få testet litt.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Var tilfeldigvis innom facebooksidene til en gammel konkurrent fra metallsiluettiden på 80-tallet.

 

Dette ser unektelig ut som 6mm TCU, og fyren kan virkelig skyte. Ørten titler i BR og MS.

Tipper det er en 3 skudds samling, men det kan godt hende det er 5 skudd. 

Grei jaktriflepresisjon på ei ubrukelig 700-kasse..

image.png.1008c31ed1c1b4a70bc2b51ecbdf2522.png

image.png.d32ccd2488892a5383cf0325d9d2d375.png

 

 

 

Edited by Torf
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Det må vel sies å være innafor!

 

 

image.jpg.9d75637d309489c32c95e468792da306.jpg

 

Slike 5skuddsamlinger er ikke uvanlig i min. Selvsagt noen bedre og noen dårligere, men dette er nok hva børsa og skytter pleier å prestere.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg starta jo tråden, så jeg kan vel legge ut et bilde av hvordan det ferdige produktet ble.

Til ryper bruker jeg 90gr Scenar-L v0=780m/s og den samler meget bra! 
Kom over et passe parti 80gr Hornady FMJ som også samler helt greit. 
Jeg har prøvd en del kuler, den eneste som overhode ikke samla var 95gr Berger VLD. Ellers har alt annet jeg har prøvd fungert tilfredsstillende.

 

Pipa er en Shilen, match grade 1:8

Pipelengde havna vel på 47cm om jeg husker riktig.

 

Stokk er beddet, løpskanalen er åpnet ganske mye da stokken ikke er veldig stiv. Låsekasse er rettet og kikkertringer ble lappet.

 

 

 

Legger med et bilde av børsa i sitt rette element.

IMG_1813.jpeg.c829db702f4272b69b327841273033f3.jpeg

 

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

Ble da veldig bra! Er du fornøyd med valg av kaliber til formålet?

 

Berger VLD 95 fungerte ikke for meg heller. 105gr varianten har jeg bedre erfaring med, men blir å sende våpenet inn til samme smed som du har brukt for å få han til å brotsje opp kammeret i håp om en noe mer konsekvent presisjon. 

Link to comment
Share on other sites

Ja, er veldig fornøyd. 6x45 er nok et kaliber som blir værende i våpenskapet. Til formålet er det helt perfekt. Har den farta jeg trenger til både fugl og rev. 85gr Sierra har v0=830, ikke eksplosivt, men det virker. Treffpunkt er det samme som for 90gr Scenar-L

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...