Jump to content

Hvordan pusse rifla (video)


Torf

Recommended Posts

Den videoen har en fornuftig tilnærming til pussing.. og viser samtidig viktigheten av gode kjemikalier.. jeg har mye av den samme rutinen.. bare at jeg bruker VFG propper i stedet/ i tillegg til pusse lapper.. ellers bruker jeg samme merke nylon børster som Speedy benytter samt BoreTech sine nylon børster..

Forskjellen er at jeg ikke pusser på banen.. jeg pusser når jeg kommer hjem etter hver tur.. 

 

Jeg fukter pipen og lar den ligge til dagen etter.. og fukter den på ny.. noen drag med nylon børsten og tørrpussing etterpå.. et lite tips med tanke på karbon ringen er å fukte en VFG propp med carbon remover/ patch out plassere den i løpet der karbon ringen er og la den stå der over natten.. karbon ringen løses opp og trekker inn i proppen.. har en god tid så slipper en mekanisk arbeid..A00F95C3-D283-4A67-AAE3-25BB555FE8B5.jpeg.73b3497a03acf16e60c959d6933b4069.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, og om du leser noen litt faq fra forskjellige løpsprodusenter, så blir du enda mer forvirra.

Noen skriver løpet ikke blir rent om du ikke bruker bronsebørste

Noen skriver du bør bruke tørr bronsebørste

 

Tenker om du finner noe som fungerer for deg, så er det best å holde seg til det.

Jeg har noen Sauerløp (200STR) på samvittigheten. Jeg har prøvd litt forskjellig, noen løp har jeg pussa etter hver gang, noen etter 200ish skudd, noen når jeg fikk lyst å pusse.

Jeg har ikke merket noe til verken levetid eller presisjonsforandringer ved det eller eller det andre.

Nå trenger man jo ikke (eller har mulighet til) BR presisjon i en Sauer 200 STR, men den skyter da stort sett 5 skudd i et (litt stort) rufsete hull @100m om skytteren gjør jobben.

 

Og man hører alltid om gode skyttere som aldri pusser.

Pussing og innbrekking av løp, føler det blir mye voodoo. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gillen skrev (7 timer siden):

bronsebørster,

Bronsebørster er det bare å bruke om du har kjemikalier som ikke ødelegger disse. Fordelene med nylon er at du kan "snu" børsten midt inne i pipa uten å tenke på at den knekker eller lignende. Karbonringer kan være eksempel der slik er hendig, om man ikke har tid som sunnmøringen sier til å la midlene virke. 

1983 skrev (4 timer siden):

Og man hører alltid om gode skyttere som aldri pusser

Sant, men så er som BR skyttere stadig sier. "man kan holde pipa like ren, men man kan ikke holde den like møkkete". Har det egt noe betydning for den vanlige skytter- kanskje?. Men om du alltid pusser pipa di så vet du i alle fall hvor første skuddet havner. Erfaringsmessig så sparer man ikke små mye tid om man ført starter med pussen når presisjonen har falt, da har man lang jobb kontra 10minutter etter hver økt. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 10/29/2022 at 10:08 AM, Sunnmøring said:

har en god tid så slipper en mekanisk arbeid..

 

Fukting av pipe/dra igjennom vår lapp med lurium, og så la tiden jobbe er utrolig effektivt som du sier. 

Link to comment
Share on other sites

Nå er det et annet aspekt medløpspussing som ingen snakker om og det er hva som skjer med kula. Når løpet begynner å bli erodert i kammerenden så er ikke løpet glatt og fint lengre og det medfører at kula "slipes i overflata" på en helt annen måte når den går gjennom pipa. Resultatet er BC endringer og større variasjoner i BC. Så da er spørsmålet om det faktisk er lurt å bruke kjemi for å renske pipa helt ned til blankt/krakilert stål? Litz sier jo noe om dette og han har vel konkludert med at mekanisk sliping gir minst forskjell i BC. Det høres jo logisk ut? Jeg har hatt suksess med å kunn bruke JB pasta og olje og ikke noe annet. Men igjen jeg skyter ikke ut mange nok piper til å ha noe statistikk på dette. Det er også litt tilfeldig at jeg fant ut at dette har virket bra for meg til langholdsskytinga. Jeg har egentlig aldri tenkt over det før Litz beskrev fenomenet. I videoen @Torf linker til så legger fyren på noe "fyllstoff" i krakileringen helt til slutt. Kanskje er det noe av samme prinsipp? Uansett så skyter ikke BR folka langt nok til at det betyr noe. Det gjelder nok de flest, men er man langholdsskytter så er dette kanskje noe å tenke på?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...