Jump to content

300win eller skal man like greit velge 300prc i 2022


The Modern Day Hunter

Recommended Posts

En på jaktlaget ønsker å prøve seg på blyfrie kuler og trenger noe som gir tilstrekkelig fart ved anslag. 3006 kunne gått, men siden han ønsker å bruke kulevekt 180gr +, så kan han like greit gå over på magnum. I den forbindelse så finnes det jo mange alternativer, 300wsm, 300wm, 300prc, 300rum,300nm ect. 300wsm blir tullete og 300rum+nm blir veldig overdrevet. Så da gjenstår gode gamle 300wm og 300prc.

 

Begge er tilstrekkelig, og har sine fordeler og ulemper. For meg så virker 300wm kanskje lettere mtp tilgang på ammunisjon, MEN så blir det jo hjemmeladning uansett. Da er jo spørsmålet hvordan er det med hjemmeladning og belte, ser mange får hylsesseperasjon fordi de ikke greier å presse nær beltet. PRC er jo en forbedret utgave, men jeg er litt usikker på hvordan denne blir i ei Remington 700 kasse med tanke på totallengde. Han blir  å bruke samme stokk som han har fra før og det gir han mulighet for å bruke 3.850 magasin, men om det blir mateproblemer er jeg usikker på... 

 

Dere som har prøvd, hva tenker dere 

Link to comment
Share on other sites

Kjøp ei ferdig rifle i 300winmag eller 300weatherby på billigsalg på finn.

Slit ut orginalpipa. Det tar ikke så lang tid med litt skyting.

Sett inn ny pipe i 300prc når orginalpipa er utslitt. Børsemakeren ordner med kaliberskiftet/papirene med politiet så det eneste som skjer formelt er at en får et nytt våpenkort i posten.

 

Problemer med hjemmelading og beltepatroner er VELDIG overdrevet.

 

Sako 75:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=269566948

Galleribilde

 

Weatherby Mk5: (vanvittig mye for pengene når man ser på pris/kvalitet)

 

Nr1 til 5400.-

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=274026339

339_494435563.jpg

 

Nr 2 til 5000.- 

 

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=268430415

 

415_2060562506.jpg 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

The Modern Day Hunter skrev (1 time siden):

En på jaktlaget ønsker å prøve seg på blyfrie kuler og trenger noe som gir tilstrekkelig fart ved anslag. 3006 kunne gått, men siden han ønsker å bruke kulevekt 180gr +, så kan han like greit gå over på magnum.

Vet ikke om jeg helt skjønner problemstillingen. Blyfrie kuler 180 grs + i .30-kaliberet må da bli fryktelig lange? Så hvis det er ønske om tunge, blyfrie kuler er det vel like greit å gå litt opp i kaliber?

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

den nederste på bildene håldt jeg i hånda i går. fin børs til grei pris det. 300 WBY er jo topp. Et spørsmål. Hva i svarte skal dere jakte som MÅ skytes med 180 blyfrikule i 300 mæææg??? 

Link to comment
Share on other sites

Ang hjemmelading og beltepatroner. Lett som en plett. Kjøp die som klemmer nederste del av patronen, så holder de like lenge som vanlige patroner. 

https://www.larrywillis.com/

har denne selv, funker knallbra!! Bruker den til 375H&H. men funker til alle patroner bassert på H&H hylsa.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (6 timer siden):

roblemer med hjemmelading og beltepatroner er VELDIG overdrevet.

Notert

 

Sølvrev skrev (5 timer siden):

Blyfrie kuler 180 grs + i .30-kaliberet må da bli fryktelig lange? Så hvis det er ønske om tunge, blyfrie kuler er det vel like greit å gå litt opp i kaliber?

Lange blir de, men.

 

Hirgon skrev (3 timer siden):

Et spørsmål. Hva i svarte skal dere jakte som MÅ skytes med 180 blyfrikule i 300 mæææg??? 

Hadde du sett svigermora hans ville du gladelig anbefalt 50bmg😂 Fra morro til alvor så er det greit å ha litt vekt i kula når den skal langt og storvilt er målet. 

Link to comment
Share on other sites

Om han først skal til børsemakeren så hvorfor ikke bare gå for PRC tenker jeg. Bedre design og hylser får du like lett i lapua/norma som 300wm. Trives han ikke med blyfrie så har du jo ei pipe med twist som matcher 220gr kuler toppers og da er prc igjen bedre designet. For all del, bruker selv 300wm på jakt og bane. I 2023 blir derimot pipa død og da blir det 300prc på meg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...