Jump to content

Mauser M12 og Sauer 101 - Samme rifle?


Hjort1

Recommended Posts

Hei

 

Dykker litt i litteratur før kjøp av reservebørse. Det ble fort klart at Mauser m12 og Sauer 101 har blitt (og blir?) laget på samme sted av samme folk i Tyskland, og har kraftige likheter. Noen drar det såpass langt at de sier det er like våpen, med forskjellig sikring.

 

Er det noen her som har praktisk erfaring med begge, og kan dele sitt syn på påstanden? Hvilken er eventuelt (dersom det ikke er hipp som happ) mest gunstig i følge deg?

Link to comment
Share on other sites

OptiBond FL skrev (2 timer siden):

Helt like er de vel ikke - men i samme gata kan en vel si. 
 

Kan jeg få spørre deg om hva som trekker deg i retning av disse som et «reservevåpen»?

@OptiBond FL Har en Tikka T3x "rustfri" i 308 som er lett og god å drasse med seg, samler mye bedre enn jeg klarer skyte og er værbestandig nok til å holde seg godt nok der jeg jakter. Tenkte ha en reservebørse som i større grad kan brukes til "alt annet", og være backup dersom jeg mot formodning skulle slå i stykker noe på Tikkaen i sesongen. Har fått med meg at disse begge i stor grad er gode presisjonsvåpen, og når jeg har en lett børse er ikke vekt på rifle nummer to så viktig. Er selvfølgelig åpen for alt som finnes brukt under 20 000 (uten optikk, demper ++), som jeg har satt som smertegrense. Tar gjerne i mot alt av forslag, men har ikke selv klart å grave frem noe bedre forslag for meg selv.

 

 

Dodraugen skrev (1 time siden):

Det er ikke mange våpen som ligner mer på hverandre hvertfall. Har testskutt 101 og kjent på m12, jeg liker m12 best, men det er utelukkende subjektivt basert. 

@Dodraugen Dersom det er dette det faller ned på er det jo greit nok. Har hørt noen mener "belegget" på M12'en er noe det samme som der Blaser bruker (ettersom de er produsert av samme selskap), mens Saueren ikke brukte dette. 

Link to comment
Share on other sites

Gøy at du tenker å bruke en Tikka T3x som hovedvåpen og en M12 som "reservebørse"... Har du håndtert begge våpnene i sammenheng? 

 

Har kjent på alle tre og endte opp med M12. Sauer og Mauser fremsto litt hipsomhaps. Likte Mausern bedre.

Sluttstykke og magasin fremstår som like, foruten sikring og logo på magasinet. 

Link to comment
Share on other sites

Patsy skrev (2 minutter siden):

Gøy at du tenker å bruke en Tikka T3x som hovedvåpen og en M12 som "reservebørse"... Har du håndtert begge våpnene i sammenheng? 

 

Har kjent på alle tre og endte opp med M12. Sauer og Mauser fremsto litt hipsomhaps. Likte Mausern bedre.

Sluttstykke og magasin fremstår som like, foruten sikring og logo på magasinet. 

Synes egentlig Tikkaen er helt topp til mitt bruk. Klar er det en annen verden mtp kvalitetsfølelse mellom de nevnte riflene, men for min del til mitt bruk sliter jeg litt med å finne argumenter for å ta et annet våpen når jeg går ut døra. I mine øyne et godt verktøy til sitt bruk, da min både er presis som fy, lett og værbestandig.

Link to comment
Share on other sites

Så hvorfor ikke kjøpe en Tikka til? Den vil jo være langt billigere hvis intensjonen er å ha et "reservevåpen". Men klart det er gøy med variasjon... Uansett er det på siden av det du spør om. Utifra alt jeg har lest og sett er Sauer og Mauser som toeggede tvillinger å regne. De deler samme DNA, men har noen ulike egenskaper som først og fremst er overfladiske. 

Link to comment
Share on other sites

Patsy skrev (25 minutter siden):

Så hvorfor ikke kjøpe en Tikka til? Den vil jo være langt billigere hvis intensjonen er å ha et "reservevåpen". Men klart det er gøy med variasjon... Uansett er det på siden av det du spør om. Utifra alt jeg har lest og sett er Sauer og Mauser som toeggede tvillinger å regne. De deler samme DNA, men har noen ulike egenskaper som først og fremst er overfladiske. 

Overraskende lik pris brukt, men først og fremst for interessen og variasjonen sin del ja 😊 Alltid gøy med nytt.

 

Ja er vel noe i den duren der da, og om det er så hipp som happ er det vel ikke så mye mer å tenke over enn å kjøpe hva enn som virker til å være den beste dealen 😊

Link to comment
Share on other sites

Har både 101 og m12 og begge er gode og solide våpen. 101 med synt stokk har litt mykere gummi finish som lettere får riper og sluttstykket er noe herk å sette sammen. Ellers veldig presis og lett å skyte bra med.
 

liker m12 litt bedre, føles ut som litt mer solid finish på polymer stokken og har god gammeldags mauser topplading om man liker det. Enkelt og raskt å demontere sluttstykket. 
enklere og demontere m12 helt for full rengjøring da 101 bruker et helt annet bedding system som gjør at den er låst til rekylklakken i stokken, mens m12 bruker bare en løs rekylklakk montert i stokken. Uansett så er det fine med disse riflene (polymer stokk) at ved oljing etter bruk renner oljen inn i alle kriker og kroker det skal så er sjelden behov for å demontere fullt. 
 

De har begge tilfelles at de ikke kan bytte løp, men tviler sterkt på at noen med vanlig jakt bruk og riktig vedlikehold klarer skyte ut noen av disse løpene iløpet av sin jakt karriere med 308 ihvertfall som er det jeg har i begge

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hjort1 skrev (9 timer siden):

@OptiBond FL Har en Tikka T3x "rustfri" i 308 som er lett og god å drasse med seg, samler mye bedre enn jeg klarer skyte og er værbestandig nok til å holde seg godt nok der jeg jakter. Tenkte ha en reservebørse som i større grad kan brukes til "alt annet", og være backup dersom jeg mot formodning skulle slå i stykker noe på Tikkaen i sesongen. Har fått med meg at disse begge i stor grad er gode presisjonsvåpen, og når jeg har en lett børse er ikke vekt på rifle nummer to så viktig. Er selvfølgelig åpen for alt som finnes brukt under 20 000 (uten optikk, demper ++), som jeg har satt som smertegrense. Tar gjerne i mot alt av forslag, men har ikke selv klart å grave frem noe bedre forslag for meg selv.

 

 

@Dodraugen Dersom det er dette det faller ned på er det jo greit nok. Har hørt noen mener "belegget" på M12'en er noe det samme som der Blaser bruker (ettersom de er produsert av samme selskap), mens Saueren ikke brukte dette. 

Hjort 1: Jeg følger deg sånn ca....

 

Jeg hadde inntil i fjor en Tikka T3 light SS i 6,5 (+ diverse annet) og skulle utvide. Jeg er enig i at mauser m12 og Sauer101 er tiltalende våpen. Tysk, 5 skudds- magasin som kan toppmates, gode avtrekk, bra presisjon (av de tester jeg har sett), grei nok vekt, god sikring, grei nok stokk trekker opp. Manglende SS og pipe med press-fitt trekker ned, og de burde ikke kostet mer enn 13.000. 20+ tusen er i min verden veldig overpriset.

 

Selv kjøpte jeg derfor i fjor en ny Tikka T3x light SS i .308win som ble kappet på 54 cm og gjenget. Kjedelig men fornuftig til fornuftig(?) pris 13.990.

 

Gjorde noe av det samme i år. Lurte på om jeg skulle ha ei rimelig Mauser M18 eller Sauer 100 i 30-06. Endte opp med enda ei tikka T3x light SS i 30-06 til 15.000 hvor jeg gjenget på leveringslengden som er 57 cm. (Enda mer kjedelig).

 

Dette er selvsagt smak og behag, kjekt med noe annet etc. men selv er jeg godt fornøyd med valgene mine. De rimeligste Sauer/ Mauser (100/m18)er litt "for kjipe". Ser av våpen som har hengt litt lenge i utstilling hos XXL at blånering er slitt av blant annet. Det virker som de rimeligste også har litt mye skruer/ skiver/ mutrer. M12 of Sauer 101 er dyre, og at pipa er presset i låskassen trekker ned, i tillegg til at de er "blånerte". Hadde de imidlertid vær SS og kostet det samme som Tikka hadde de vært interessante - selv om pipa ikke er skrudd i låskassen. Min mening. Tikka i 30-06 med Leupold 2-7 x 33 veier 3200 gram. Overraskende god å skyte med selv uten demper. Hadde trodd rekylen skulle bli verre, og lett på skuldera. 3 piper med optikk til en Blader, eller 3 tikka T3 er vel omtrent samme pris(?).....Lykke til med ditt valg, men det går også an å ha flere "like" rifler. Hadde Mauser m12 kostet det samme som en Tikka, vært levert i SS og hatt skrudd pipe, hadde jeg nok også hatt en slik i skapet.

Edited by OptiBond FL
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

OptiBond FL skrev (På 20.9.2022 den 21.47):

Selv kjøpte jeg derfor i fjor en ny Tikka T3x light SS i .308win som ble kappet på 54 cm og gjenget.

Endte opp med enda ei tikka T3x light SS i 30-06 til 15.000 hvor jeg gjenget på leveringslengden som er 57 cm.

Da var det dette jeg endte opp med selv. Tikka T3x Roughtech i 308 er kjøpt og hentet. Så og si identisk min andre, bare «litt mer» og justerbar stokk. Flotte børser disse Tikkaene, hvor den ene har fått seg en Zeiss 2-12x50, og den andre en aimpoint. Får være godt nok i denne omgang, frem til neste gang impulskontrollen ikke lar seg stoppe.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...