Jump to content

Bruk av briller ved hagleskyting


kv76

Recommended Posts

Jeg er helt ny på dette med hagleskyting.

Er nærsynt med skjeve hornhinner. Lærte i går på leirdue banen at briller ikke burde brukes, da en fikk problemer med å treffe dua. Linser er uaktuelt for meg, da jeg lett får betennelser pga diabetes1.

Spørsmålet mitt er, hva bruker dere  med syns nedsettelse for å korrigere for dette?

Kunne en brukt skyte briller med styrke? (som type vernebriller) vet at det er vanlig å bruke sportsbriller med filter, men tenker at da må det vel gå an å bruke slike med styrke også?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev kanskje litt missvisende. Det jeg lurte på var om det finnes briller med styrke?, som en kan bruke ved hagleskyting. De jeg har er helt vanlige briller. Fikk da beskjed om at disse var uegnet, og at jeg burde ha linser eller prøve uten. 

Edited by kv76
Link to comment
Share on other sites

kv76 skrev (9 timer siden):

Jeg skrev kanskje litt missvisende. Det jeg lurte på var om det finnes briller med styrke?, som en kan bruke ved hagleskyting. De jeg har er helt vanlige briller. Fikk da beskjed om at disse var uegnet, og at jeg burde ha linser eller prøve uten. 

Du kan nok ganske sikkert skyte med de brillene du har. Jeg kan ikke se hva som skulle være feil med dem, uansett hva noen på skytebanen måtte ha sagt.

Link to comment
Share on other sites

kv76 skrev (10 timer siden):

Fikk da beskjed om at disse var uegnet, og at jeg burde ha linser eller prøve uten. 

At det nok heller bør være vernebriller er nok rett. Og at tilpassede skytebriller sikkert vil være "bedre" er sikkert også rett - men hvor mye? De som er "helt inne i" en sport ser ofte ikke at det går an å utøve den uten det aller beste utstyret.
Min datter skyter PRS, og er vel litt lovende. Jeg har fått kjeft for at hun må skyte med noe så simpelt som en 200STR, for å bruke 6.5x55, og jeg har fått høre at "det går jo ikke an å la jentungen plages med det siktet" - en Vortex Razor HD gen 2...
Her på banen er det ikke vanlig å bruke vernebriller, og folk skyter med de brillene de har om de trenger briller. Noen få, som er de som er ildsjelene, og som går virkelig inn for å bli gode - har selvsagt skytebriller der alt er optimalisert. Og de hjelper sikkert.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har flere sett med skyte briller. Men i de senere år har jeg heller brukt en brilleglass holder på våpenet istedenfor skytebrille synes det fungerer bedre og glasset er alltid i rett vinkel uansett skytestilling. Men det er med rifle mulig det ikke fungerer med hagle. Jeg bruker en slik holder.

https://skytterlinken.no/brilleinnfatning-monoframe

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Problemet med å skyte med briller er jo at brillene ikke er høye nok, øya kommer over brilleglassa når man sikter. Tar man f.eks å snur brillene opp ned så blir de høye nok, funker med vanlige en styrke glass men blir jo værre med progresive briller. Noen burde lage slike brille innfatninger som det faktisk er mulig å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg bruker vanlige briller med progressivt glass. Er nærsynt, langsynt og har skjeve hornhinner! Det går greit, men de er litt små, så det er lett å se over dem når jeg legger kinnet på kolben. Ser ikke mye mer enn løpet, for å si det sånn.

 

Jeg hadde litt store type pilotbriller før, med lyst glass ala kjørebriller. Disse var bedre å bruke da de dekket mye mer og ga mer behagelig lys. De hadde kun styrke, selv om jeg burde hatt progressivt glass der og. Irriterende at jeg klarte å ødelegge dem… Får investere i nye. De hjalp greit, i hvert fall.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...