Jump to content

Hva egner dachshund seg til utenom rådyr?


KF

Recommended Posts

Det er mulig at jeg får tilgang på et terreng på en 400-600 dekar skog i mange år fremover. Det er kvote på 2 rådyr på disse og jeg har vurdert tanken om å anskaffe en dachs da jeg har hørt at disse fungere bra på mindre areal enn for eksempel drever og beagle. Si gjerne ifra om jeg har misforstått. Det er nok mulig å få til noen avtaler med noen naboer men tenkte å holde meg til dette til å begynne med.

Kan man få dachs til å gå etter hare også? Isåfall er 400-600 dekar stort nok, gitt at det er hare i området?
Hvordan er det å få den til å bli godkjent ettersøkshund, vil det gå ut over jaktinnstiktet?
Fungerer det i praksis å jakte aleine med dachs?

Hadde virkelig satt pris på om noen kunne delt litt kunnskap angående dette :)

Link to comment
Share on other sites

Det er vanskelig å få en dachs til å la være å lose på hare. 
 

Med andre ord, de jakter egentlig alt.

 

Dachser kan bli fantastiske ettersøkshunder. 
 

Dachs betyr grevling, så navnet dachshund betyr grevlinghund. Så den kan også brukes til hijakt  på rev og grevling. Hvor ivrige de er på dette er avhengig av avlslinjene. 

Link to comment
Share on other sites

En strategi rådyr har for å lure hunden er å tråkke i sine egne spor. Gjerne mange ganger. Dvs at den forsøker å gå i ringer. Siden hunden loser, og går sakte føler rådyrene de har kontroll. Om rådyrene merker et menneske, tar det ofte mye lengre ut. 
 

I praksis om du har trent bra søk, så går du og hunden rolig gjennom terrenget, og stopper opp innimellom. Da skal hunden ta seg en runde å se hva den finner. Kommer den tilbake til deg går dere videre. Kommer den ikke, er det full los!

 

Ofte er det beste stedet for en enslig jeger å flytte seg til der uttaket var, de skal ofte tilbake dit. 
 

 

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (5 timer siden):

Men det at de har personlighet, gjør dem også til fantastiske hunder. 

Dachs duger også bra til hjortejakt. Og ja, det går fint å jakte alene med dachs som "løs, på drevet halsende hund", men det er mer effektivt å jakte med flere jegere som du posterer ut på forhånd. Hvis det er både hare og hjortevilt i terrenget, vil nok hunden prioritere et rådyrspor foran hare. Dachs er som nevnt en relativt krevende hund mht. lydighetsdressur, men er du bestemt og ikke minst 100% konsekvent er det ikke umulig å oppnå et tilfredsstillende resultat. Jeg tenker det er lettest å lykkes med en tispe, men vær likevel oppmerksom på at bikkja en gang i blant gjør nøyaktig som den vil!

 

Dachser blir normalt meget gode ettersøkshunder, og pga. størrelsen vil de lettere ta spor på bakken (inkl. blod) framfor å gå på overvær som mer høyreiste hunder. Skal du få en dachs godkjent som ettersøkshund vil jeg på det sterkeste anbefale å gjøre unna all sportrening og prøver for godkjenning før du slipper den på jakt. Ikke fordi det ødelegger jaktinstinktet, men hvis hunden først har vent seg til å halse (bjeffe) på ferske viltspor (som den skal gjøre under los) vil den gjerne gjøre det under ferskspordelen av prøven også. Og halsing i ettersøkslina er et diskvalifiserende moment mht. til godkjenning.

 

Dachs kan være en effektiv jakthund i små terreng, men hunden kjenner ingen terrenggrenser. Min erfaring med dachs er at de etter hvert kan utvikle seg til å henge veldig lenge på en los, og når bikkja først gir seg er den for trett til å finne raskt tilbake til deg. Jeg har ikke logget alle timene jeg satt på stolsekken og ventet (ja, den kom alltid tilbake!), men du verden så lang tid det kunne ta. Og det å kalle inn en dachs i full los er vanskelig. Jeg har bare én gang sett noe eksempel på folk som har lykkes. På minussiden kommer også at dachs har dårlig fremkommelighet i mer enn 10-15 cm snø. 

Edited by Sølvrev
Presisering.
Link to comment
Share on other sites

400-600 dekar er i utgangspunktet litt lite for en løshund, selv for en dachs. Samarbeid med naboene er nøkkelordet. Ta en snakk med dem før du kjøper hund. Bli enige om at når du har jaget inn hunden kan de skyte for den når den er på deres område. De holder tilbake til hunden er opplært, det vil si at den jager stabilt og kommer greit tilbake til fører. Etter dette er det fritt frem med de føringene du legger på vilttype etc.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har opplevd like intens los på hare som på rådyr ved selvsyn. Den første dachsen (strihåret) jeg hadde var en skikkelig tøffing. Den kjørte full los på katter og ekorn og det meste med pels. Katter ble den litt forsiktig med etter en særdeles tett slåsskamp. 

Det går helt fint å jakte alene med en dachs. Mine dachser (tisper normalstr.) turer ca 30-45 minutter før de søker tilbake til eier. Jeg har vært med på rådyrjakt med dvergdachs. Den holdt på i 20-30 minutter før den søkte tilbake til eier. Ypperlig til små terreng. Hanndachser normalstr. kan nok utvide terrenget endel. Jeg har vært med på rådyrjakter hvor eier måtte hive seg i bilen (a la drever). 

Dachser er sårbare i bratt og ulendt terreng. Noen ganger har jeg hentet en sliten jeger som ikke kommer seg opp, der den ved egen maskin har kommet ned. Forøvrig i utgangspunktet en topp ettersøkshund. Men enkelte holder los under ettesøket. Den jeg har nå gjør ikke det. 

Jeg må innrømme at det er kjedelig å gå tur med en dachs. Det går tregt og det skal luktes på alt. Den er sta og egenrådig. Mye bedre å spasere med hunden, og å gå tur uten hund i et normalt tempo etterpå. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...