Jump to content

Mør i kjaken/kinnet etter 150 hagleskudd på en kveld


Mazeking

Recommended Posts

Sist helg var jeg ute på leirduebanen. Det blei rundt 150 skudd avfyrt og jeg var ganske mør i kjaken etter kinnkontakt og mange avfyrte skudd.

 

Er dette normalt eller gjør jeg da noe feil med legget når dette skjer? Beinet midt på kinnet var rett og slett ganske ømt samme kveld og dagen etter. Skøyt med kaliber 12. På de to siste seriene kjørte jeg mye dobbeltskudd og merka det mest da.

 

Kanskje dumt å kjøre dobbeltskudd på slutten? Burde heller startet med det?

Edited by Mazeking
Link to comment
Share on other sites

Kombinasjon av spiss kolbekam og hard kinnkontakt er vel en god oppskrift på det du beskriver. Det er helt sikkert ikke unormalt. Jeg har hørt noen si at de blir øm i kjaken etter mange skudd. 
Jeg skyter med løs kinnkontakt og har aldri dette problemet. Det koker vel egentlig ned til hva du legger opp til selv. En løsning kan kanskje være å montere en «pute» på stokken. Tror man får kjøpt noe i silikon til formålet? 

Link to comment
Share on other sites

Mazeking skrev (9 timer siden):

Skøyt med kaliber 12. På de to siste seriene kjørte jeg mye dobbeltskudd og merka det mest da....

Kanskje dumt å kjøre dobbeltskudd på slutten? Burde heller startet med det?

Nå er det noen år siden jeg var veldig aktiv på leirduebanen, men jeg kjenner igjen situasjonen. Jeg mener det er de raske dobbeltskuddene som forårsaker problemet, og da blir det gjerne som @slemmoantyder for dårlig kinnkontakt på skudd nr. 2. Har merket dette i jaktsituasjoner også.

Edited by Sølvrev
Presisering.
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Bly said:

Kombinasjon av spiss kolbekam og hard kinnkontakt er vel en god oppskrift på det du beskriver. Det er helt sikkert ikke unormalt. Jeg har hørt noen si at de blir øm i kjaken etter mange skudd. 
Jeg skyter med løs kinnkontakt og har aldri dette problemet. Det koker vel egentlig ned til hva du legger opp til selv. En løsning kan kanskje være å montere en «pute» på stokken. Tror man får kjøpt noe i silikon til formålet? 


Dette med spiss kolbekam kan godt være grunnen. Er fersk våpeneier så skal sjekke dette mot andre hagler.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Sølvrev said:

Nå er det noen år siden jeg var veldig aktiv på leirduebanen, men jeg kjenner igjen situasjonen. Jeg mener det er de raske dobbeltskuddene som forårsaker problemet, og da blir det gjerne som @slemmoantyder for dårlig kinnkontakt på skudd nr. 2. Har merket dette i jaktsituasjoner også.


Takk for kommentar. Er nok kanskje skudd nr 2 ja kombinert med spiss kolbekam som også ble nevnt og ikke helt optimal kinnkontakt. Når jeg legger hagla, ligger den ganske hardt mot kinnet.

Edited by Mazeking
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...