Jump to content

.30-40 Krag, lading.


UtpåturStian

Recommended Posts

Jeg har ingen erfaring med denne artige patronen. Men Hornadys ladebok har ladedata med noe Vihta-krutt:

 

110grs kule, N-140 40,3-46,6

130grs kule, N-140 38,6- 42,1

150grs kule, N- 140 35,4- 41,5

165grs kule, N-160 41,1- 47,7

180grs kule, N-160 39,5- 44,1

220grs kule, N-160 34,5- 42,1

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

spindrift skrev (1 time siden):

Jeg har ingen erfaring med denne artige patronen. Men Hornadys ladebok har ladedata med noe Vihta-krutt:

 

 

220grs kule, N-160 34,5- 42,1

Har noen sider jeg fikk tilsendt fra Sierra med IMR og Hogdton krutt å synes hornadys data virker slapp. 

Havnet på rundt 40grain med N160 som minimum når bruker grt å simulerer frem likt trykk med 160 som med de kruttypene som Sierra oppgir. 

Mulig hornady sin 220grain har større kontaktflate mot løpet, mere setedybde eller har en hardere mantel som gjør at den har mindre krutt? Står det noen IMR eller Hogdton krutt der også? Eventuelt coal?

Link to comment
Share on other sites

At ladningene kan se litt "slappe" ut tror jeg en må bare innse, det er en Krag:

Jeg har en gammel Winchester tabell med W-W-Krutt:

W-760 krutt har en Burning Rate Chart på mellom N-140 og N-150, nå bør en ikke trekke ladevekten med Vihtavuori linjert fra dette, men det gir et visst inntrykk. Det som er vert å merke seg er at .30-40 Krag-ladninger ligger godt under 40.000 C.U.P. .303 Britisk legger seg godt opp til 42.000 C.U.P. .30-06 Springfield presenterer trykk opp til 50.000 C.U.P. .30-40 Krag er i "lavtrykklassen". Vær forsiktig. Når en leter litt ser jeg en tendens til at .303 british med samme kulevekt og krutt legger ladningen høyere enn .30-40 krag. 

Winchester har følgende for W-W 760 krutt .30-40 Krag: 

180 grain kule, Krutt 760 - 44,5 grain 2380ft. 37.000 C.U.P.

220 grain kule, Krutt 760 - 40,5 grain 2070ft. 36.000 C.U.P. 

 

Patronlengde er lett å måle selv, men Hodgdon oppgir .3090" / 78,48 mm. Stort sett for en slik patron bruker krymperilla å stemme noenlunde. 

https://www.hodgdonreloading.com/reloading-data-center

Les litt i Hodgdon sin tabell her for Hodgdon og IMR-krutt, her finner du også trykkdata. Ellers ser dataene til @spindriftfornuftige ut. Dersom du skulle starte forsiktig med N-160 krutt blir jeg ikke overrasket om du skulle få litt soting på hylsene.

DSC05524.JPG

Kule og patron til venstre er en Winchester 180 grain Silver Tip, Kula er utgått for lenge siden. 

 

DSC05519.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Olesøn changed the title to .30-40 Krag, lading.
spindrift skrev (21 timer siden):

Hvis du kan være litt mer spesifikk mtp kulevekt, kan jeg utdype med både mer data fra Hornady, og Lyman- (som ser friskere ut). 

220RN fra Sierra of coal på 3 tommer blankt da det er hva som var oppgitt i Sierra's tabeller. 

Sett litt på Sierra sine tabeller med IMR og Hogdton å matet de dataene inn i GRT for å se hva trykk det simulerer frem. 

Så prøvd å simulere samme trykk i GRT med 160krutt å kommer da frem til at jeg bør holde meg mellom 40 og 46grain. Reagerer derfor på at det i hornady sin tabell går så laft som 34,5.

 

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (6 timer siden):

Hvis man skal skyte (trene eller jakte?) med et nærmest antikvarisk våpen, men samtidig vil jazze opp egne ladninger for å få mer fart på kula har man kanskje valgt feil?  

 

Rugerdud skrev (8 timer siden):

Husk du skal skyte med ei rifle som snart er 150år gammel. Pluss de allerede da var av en svakere konstruksjon enn Mauser, Lee Enfield og annet som var/kom i produksjon på den tiden.

 

Mye bedre å ladde for slapt?

Minimumsladdinger er der av en grunn.

Selv om jeg har studert Speer sin manual samt 30-40 Krag data jeg fikk fra Sierra, kryssjekket mot underlag på brennhastighet samt kjørt simulering så er jeg faktisk så dum at jeg spørr om noen har publisert data på N160 før jeg er smart nok til å trø det ned i hylsa å fyre av.

Nå har jeg lekt med upublisert data til vildkatt i en Mark V, men der er det faktisk marginer i låsekassen til å drite seg ut, noe jeg nå lengre ikke har. 

Jeg utviser her paranoia og sunn skepsis for å prøve å bli en del år eldre og med intakte våpen. 

 

Link to comment
Share on other sites

UtpåturStian skrev (23 timer siden):

Har noen sider jeg fikk tilsendt fra Sierra med IMR og Hogdton krutt å synes hornadys data virker slapp. 

Havnet på rundt 40grain med N160 som minimum når bruker grt å simulerer frem likt trykk med 160 som med de kruttypene som Sierra oppgir. 

Ja, du synes Hornadys data virker slappe ift. Sierra-data med nevnte krutt? Mulig det, men poenget mitt (og flere andre her i tråden) er at marginene til farlig overladning er små.

Simulering med dataverktøyet GRT er nettopp det: simulering. I ditt våpen kan du få annet (les: høyere) trykk med N160 enn det simuleringen viser, også med de andre kruttene.

Som du selv understreker, i Mark V har du marginer som du ikke har i et nær 150 år gammelt våpen konstruert for langt lavere kammertrykk. Derfor er det lurt å spørre andre, ja;).

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder gamle våpen som ikke skal brukes til annet enn hygge og lage hull i papp på 100 meter, da er det helst greit å holde seg trygt under maks ladning.

I mitt skyttermiljø er det flere av oss som skyter med gamle infanterivåpen og litt annet gammelt. Jeg har hjulpet flere med å lade til Enfield i .303 British (jeg har tilfeldigvis die-settet, i tilfelle). Her legger vi oss bevisst et sted minus middels ladning, litt over minimum midtveis fra maks. Poenget er å hygge seg på en fin dag og skyte litt på 100 metern og skravle og ha med en termos og spise litt kjeks. En annen skyter med en Krag i 8x57JS MODERAT, han skryter av hvor milde ladningene hans er med støpte blykuler med Gas Checks. Fart og joules er ikke tema. På en god dag i beste fall duger slike rifler til rådyr. Hadde jeg hatt en Springfield Krag i .30-40 (skulle ønske) ville jeg holdt meg unna maks ladedata og ladet så passe lavt at den fungerte trygt og greit til hyggeskyting. 

.303 Brit.b.JPG

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

For 7 år siden hadde jeg et tilbud på en Springfield Krag, en lokal våpenbutikk hadde den inne en lang tid uten å få napp.

Jeg hadde litt for spenstig garderobe til å få den innvilget, så det ble med drømmen. Jeg var stadig innom og tafset på den. Den var stort sett strøken, litt ubetydelig overflaterust som lett kunne pusses bort. Hver gang jeg kikket på den fikk jeg nesten umotiverte spasmer og sovnet litt for sent på kvelden. Jeg har i dag disse bildene som jeg tok med min mob.tlf.

30-40 a.jpg

30-40 b.jpg

30-40 c.jpg

30-40 e.jpg

30-40 h.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Oi, så flott!

Jeg har mang en gang tenkt at det burde være en egen «våpengarderobe» for gamle militærvåpen. Jeg kunne hatt mye moro av det. Men slik det er nå, er garderoben full av andre saker.

30-40 Krag er jo som skapt for støpekuler. Jeg har faktisk et design (NOE 311-221) som er laget for denne patronen. Den skyter dog utmerket i 30-06 også. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...